IKzou willen weten hoe een vervolg studie te kiezen uit 100en opleidingen . ik ben een havo leerling en ik weet niet hoe ik moet kiezen

er zijn zo veel opleidingen .. en zo verwarrend .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welk jaar zit je, en welke richting doe je?

Het beste antwoord

Het is heel moeilijk, ik weet er alles van. Kijk eens op www.kiesjestudie.nl, of nog beter: www.studiekeuze123.nl. Bij de laatste kan je meerdere studies tegelijk kiezen en met elkaar vergelijken. Van de inlotingprocedure tot je startsalaris na afstuderen.
Ook worden er het hele jaar meeloopdagen, voorlichtingsdagen e.d. op allerlei HBO-scholen en Universiteiten gegeven. Probeer daar eens te kijken!
Ook kan je bij je studiedecaan op je school vragen of hij/zij je kan helpen bij je studiekeuze; elke school biedt wel beroepenkeuzetests aan, en ook heeft elke school een oriëntatieprogramma.

Een beroepentest kan je makkelijk samenvatten: wat is je favoriete schoolvak, in welk vak ben je het beste? Wat doe je graag in je vrije tijd, wat kan je goed, en wat wil je met je leven? Die laatste is best belangrijk: is het belangrijkste dat je heel veel geld verdient? Of dat je een doorbraak in de natuurkunde vindt? Of is voor jou het belangrijkste dat je anderen helpt met wat dan ook, of het omgaan met dieren. Enzovoorts; stel jezelf al deze vragen en ga daarmee opzoek. Belangrijker is trouwens wat je wilt, dan waar je het beste in bent.

Tot slot, het is al bijna het eind van het schooljaar. Ik weet niet in welk jaar je zit? Maar als dit je examenjaar is, ben je er dus redelijk laat mee. Je moet je voor augustus of september aangemeld hebben voor de meeste studies, misschien kan je komend schooljaar je VWOdiploma proberen te halen? Dan heb je meer tijd om te kiezen, te kijken wat je wilt/kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Doe een beroepentest... Waar liggen je interesses, daar ligt je studie...

Toegevoegd op 08-05-2009 21:26:51
Die kun je zelfs gratis op het net vinden hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed advies. En mocht daar helemaal nix uitkomen, kun je nog altijd beroepskeuzeadviseur worden.
Google eens op 'beroepskeuzetest'. Je kunt ook eens kijken op beroepskeuzetest.nl.

Of breng eens een bezoekje aan je decaan, die hoort te weten welke opleidingen er zijn en kan je advies geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen interesses zijn uiteraard bepalend voor watvoor een soort vervolgopleiding je moet kiezen, maar daarnaast bepaalt je keuzeprofiel ook deels wat voor een opleidingen je kunt volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk vooral naar je interesses. Wat vind je leuk, wat kun je goed / wat kun je minder goed. Vraag vooral veel informatie aan en loop eens een dag mee met een opleiding die je leuk vindt. Dan krijg je een goed beeld. Je kunt ook een oriëntatiejaar doen waarin je veel informatie krijgt over meerdere opleidingen.
Succes met het maken van een keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon veel praten met de mensen om je heen. Je hebt vast wel vakken wat je leuk vindt. Vindt je biologie leuk of economie dat is al een heel verschil. Ga naar open dagen en loop eens een dag mee met een student. Vraag familie en vrienden over hun baan en bedenk zelf of dat leuk lijkt om te doen. Probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Een beroepskeuzetest kan helpen, maar zelf werd ik daar niet echt wijzer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het probleem, ik had precies hetzelfde probleem.

Ik heb een beroepskeuzetest gedaan, maar daar kwam alleen maar uit wat ik al wist. Dat hielp me dus niet verder.

Ik ben toen gaan wegstrepen. Eerst van alle studies die me interessant leken, de minst interessante wegstrepen. Dat scheelde al de helft.

Bij de overblijvende studies ben ik heel veel naar open dagen geweest. Dat hebben we met een aantal klasgenoten samen gedaan.

Ik vond bijvoorbeeld laborant wel interessant. Een aantal klasgenoten ging naar een open dag voor medisch analist - dat is iets anders, maar het heeft wel een grote overlap met laborant. Dus ik mee. Resultaat: ik kwam erachter dat medisch analist best interessant was, maar echt helemaal niets voor mij. Daarmee viel niet alleen medisch analist af, maar ook laborant.

Enzovoort, enzovoort.

Uiteindelijk bleven drie studies over. Daarvan heb ik alle open dagen afgelopen, bij meerdere hogescholen en universiteiten. En alle informatiemateriaal doorgelezen. Toen viel er één af, en bleven er dus twee over.

Voor die twee studies heb ik met de studieadviseurs van de betreffende opleidingen gesproken. Dat kon telefonisch. Met beide een gesprek van drie kwartier gehad. Zo kwam ik uiteindelijk tot mijn keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat heb je uiteindelijk gekozen? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente (toen nog Technische Hogeschool Twente).
Je kunt ook een professionele studiekeuzetest doen, kost al snel 500 euro, maar dan weet je wel in welke beroepsgroep je je thuis zou voelen, wat past bij je interesse, capaciteit en persoonlijkheid. Heel wat beter dan doe gratis testen die alleen maar meten waar je op dat moment mee in je hoofd zit.
Ik heb het bijvoorbeeld hier gedaan:
www.koers250.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best is om te kijken naar je interessegebieden. Laat beroep even links liggen en focus op wat je leuk lijkt om te studeren. Want hoe leuk een bepaald beroep je ook lijkt: als de studie die je er voor moet volgen echt je interesse niet kan wekken (dat kan gemakkelijk) dan haal je die studie nooit.

Er zitten ook enorme verschillen tussen dezelfde opleiding in verschillende plaatsen. Bij open dagen krijg je vaak een nogal populistisch verhaal te horen maar de studenten kunnen je vaak wel uitleggen wat de daadwerkelijke voor en nadelen zijn van die opleiding. Ze worden er ook voor betaald dat uit te leggen (tenminste: de instellingen die ik ken beschouwen open dag medewerkers gewoon als werknemers en niet als vrijwilligers) dus wees niet bang die vragen te stellen. De cultuur per studie kan heel sterk verschillen op verschillende locaties. Ik hoop voor je dat je niet al in 5 HAVO zit anders is die optie inmiddels lang vervlogen.

Je hebt op de HAVO al een profiel moeten kiezen dus een algemene indruk van waar je interesses liggen heb je al. Welk vak vind je van dat profiel het leukst en waar was je het best in? (vaak niet dezelfde maar veel verschil zal het doorgaans niet zijn) Gebruik dat om eens een beroepskeuze test en een studie keuze test te doen. Laat je in eerste instantie door de 2e leiden en kijk in hoeverre die eerste aansluit. Als je veel geluk hebt komt uit beide hetzelfde maar meestal zit er een verschil in.

Kijk ook een beetje naar je eigen karakter. Dit wordt je vaak jammer genoeg niet verteld bij studiekeuze begeleiding. Een vrouw zal bijvoorbeeld behoorlijk sterk in de schoenen moeten staan om zich thuis te voelen bij werktuigbouw. Hoeveel je ook van techniek houd: het blijft een door bijzonder onsubtiele mannen gedomineerde opleiding.

Bedenk je ook dat de meeste mensen niet gaan werken in exact dat vakgebied waar ze voor hebben gestudeerd dus laat je nu nog niet beperken door evt. beroepen. Je keuze zal vrijwel zeker nog veranderen.

In het kort: Kijk naar wat je ZELF leuk vind om je mee bezig te houden. Niet naar wat de beroepsmogelijkheden zijn. Dat komt echt later. Hoe leuk een beroep ook lijkt, je zal toch eerst je papiertje moeten halen en werkgelegenheid verschilt over de 4 tot 5 jaar (en langer) die je nodig hebt voor je opleiding behoorlijk en is bijna niet te voorspellen en een studie haal je echt niet als je het niet leuk vind om 80 uur per week mee bezig te zijn (ja de norm is 40; bij HBO en hoger ga je daar vaak overheen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst, kijk waar nu je interesses liggen, en doe iets wat je echt wilt!!!

Ik roep al jaren dat ik iets met Engels wil gaan doen bijvoorbeeld, maar heb steeds uit andere overwegingen - werkgelegenheid, goede basis etc. - een andere richting gekozen. Daar heb ik nu dus spijt van...

Wat je ook kiest, kies iets waar je echt graag de rest van je leven in zou willen werken!