Wat is de correcte afkorting van het woordje "eens" ?

Volgens mij is dat "es", wat je uitspreekt als us, maar vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig "is".
Ben ik nou gek ? Het is toch "Hou es op", i.p.v. "Hou is op"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Officieel is het 'ns. Eventueel 's.

Je ziet ook wel 'ns es. Ik vind het wat lelijk, maar goed, wie ben ik.

Vraagsteller schrijft dat "iedereen" tegenwoordig "is" schrijft als afkorting. Dat zie ik echter vrijwel nooit. Het is ook ronduit fout. Ik denk dat dat wordt geschreven door mensen die niet weten dat het woord afkomstig is van "eens". Net zoals sommige Amerikanen "I would of done that" schrijven. Klinkt ongeveer net zo, en als je de afkomst niet weet, tja, dan maak je zo'n fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 'ns.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik twijfelde tussen 'ns en 's maar 'ns bestaat helemaal niet toch? Meer spreektaal, dus volgensmij is het inderdaad 's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is sowieso spreektaal...
Ik geloof niet dat er een officiële afkorting van 'eens' is, maar als je het af zou korten is het inderdaad es, en niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je bedoelt met eens "af en toe" dan is het es. Dit is wel spreektaal en geen schrijftaal.

Als je met eens bedoelt "dezelfde mening delen" dan is er geen afkorting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1s. Alhoewel ik me afvraag waarom je een woord van vier letters wilt afkorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een betekenisloos woord:

eens bw 1 in het verleden; ooit: er was ~ 2 in de toekomst; ooit: ~ zal het je spijten 3 zonder betekenis: kom ~ hier!

Dus hoe je het af wilt korten moet je zelf weten. "is" is het iig niet, want hier voeg je een letter toe die niet in het woord zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's of 'ns en niet es of us. De apostrof dient als weglatingsteken voor wat (in dit geval) niet uitgesproken wordt.

Net als in z'n (zijn) en 's morgens (des morgens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, geen idee hoe dat is gebeurd eigenlijk.
Niet om betweterig te zijn maar vanwaar komt het dat men zelfs vierletterige worden moet afkorten? Is het nou zo moeilijk om "Hou eens op!" te schrijven?

Overigens, heb ik vaak 'ns gezien, wat meer overeenkomt met hoe ik het vaak hoor uitgesproken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan allebei, afhankelijk van welke uitgesproken vorm je wilt weergeven. Persoonlijk gebruik ik 's vaker in de spreektaal dan 'ns. Dus zal ik dat ook vaker in in geschreven taal gebruiken.
Hou een sop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er een echte afkorting voor is. Het is meer iets dat je in de spreektaal gebruikt. Zelf zeg ik ns, maar ik hoor mensen ook wel wel vaak is gebruiken. Ligt een beetje aan de regio waar je woont, denk ik.