hoe zag het mavo diploma van 1981 eruit? wat voor examenvakken moest er voor worden gedaan

Toegevoegd na 43 minuten:
graag voorbeelden van het diploma en cijferlijst
thanks

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Nederlands-Frans-Duits-Engels-Wiskunde-Natuurkunde- Biologie-Maatschappijleer-Aardrijkskunde-Geschiedenis.
Zo ongeveer..groetjes.

Toegevoegd na 2 uur:
Helaas...voorbeelden heb ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1984 is het beste wat ik kon vinden, zie link

http://www.hoogvliet-web.eu/Family/Henk/JPG/MAVO_dnl1.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb examen gedaan in 1984 en toen was het in, Nederlands, Engels, Frans, Duits, Wiskunde, Scheikunde.
Dat was toen wat ze noemden een pretpakket.
En volgens mij was het in 1981 niet anders hoor.
Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ze tijdens mijn Mavo periode het examen hebben aangepast.

Toegevoegd na 45 seconden:
Oja je kon nog kiezen tussen twee niveaus. D en C niveau volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Vroeger' kreeg je op de MAVO en de HAVO en het VWO de eerste drie jaar alle vakken. Daarna koos je een pakket van verschillende vakken (meestal waren Nederlands en Engels verplicht, en vier vakken optioneel) dat zo mooi mogelijk aansloot op een eventuele vervolgopleiding.

De meest voor de hand liggende keuzes waren een beta-pakket (wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde), en talenpakket (frans, duits, latijn en grieks-alleen VWO) ofzo) of een pretpakket (verschillende vakken die totaal niet bij elkaar lijken te passen. Mijn pakket was geschiedenis, aardrijkskunde, economie en tekenen). Op sommige scholen kon je tekenen of muziek kiezen als eindexamenvak.

We hadden ook wat minder schoolvakken. Nederlands en Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, economie (vanaf het tweede of derde of zelfs vierde jaar), muziek, tekenen, biologie, wiskunde, natuurkunde, dan had je het eigenlijk wel gehad.

Het samenvoegen van verschillende vakken in een vakgebied zoals je nu ziet is pas van ergens in de jaren 90 volgens mij. Ook het kunnen kiezen uit standaard profielen (dus niet kunnen kiezen voor natuurkunde zonder wiskunde, of economie zonder geschiedenis) is volgens mij ook van die tijd.

Uiteindelijk deed je dus in 6 of 7 vakken examen. En welke vakken dat waren, kon per leerling verschillen - al waren er natuurlijk wel veel met hetzelfde type pakket.