Wat is het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie? En wat is de definitie van beide termen?

Mijn onderzoeksvraag gaat over ouderbetrokkenheid op basisscholen. De term ouderbetrokkenheid wordt vaak verward met ouderparticipatie. Ik heb op het internet gezocht maar er wordt geen definitie weergeven van beide termen. De ene keer lees ik dat ouderbetrokkenheid breder is en dat ouderparticipatie een aspect ervan is. De andere keer lees ik weer dat ouderpartcipatie breder is dan ouderbetrokkenheid en dat laatst genoemde zich alleen beperkt tot onderwijs van eigen kind. Wie kan mij helpen en precies het verschil uitleggen met definitie erbij?

ThnQ!

Toegevoegd na 1 minuut:
(Met bron erbij graag)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (4)

Bij ouderparticipatie doen de ouders ook fysiek mee, dus vergaderen en eventueel verrichten zij ook handelingen op school
Bij Ouderbetrokkenheid worden de ouders continue geïnformeerd en op de hoogte gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je kan zeggen dat ouderbetrokkenheid algemener is en tevens de ouders betreft die niet actief zijn. En ouderparticipatie zijn de ouders die zichtbaar actief zijn binnen de school..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, volgens mij wel.
Ik vind het verschil vrij groot.

Ouderbetrokkenheid betekent dat je als ouder weet wat je kind doet op school, met welke projecten ze bezig zijn, welke lesmiddelen er gebruikt worden, welke regels er zijn en hoe die gehandhaafd worden. Ouder- en informatie-avonden bezoeken, gesprekken met de leerkracht voeren, en ja, inderdaad, voornamelijk gericht op je eigen kind.

Ouderparticipatie is het inzetten van ouders in het onderwijsproces / binnen het schoolgebeuren. De leesmoeders (zo die er nog zijn) en computermoeders, e oversteekmoeders de moeders die meerijden met schoolreisjes en excursies, die de broodjes smeren en snoepzakjes verdelen met speciale feesten, helpen met schoonmaken, website beheren, oud papier ophalen, het geld van de ouderbijdrage innen en controleren, de schoolkrant maken, lid zijn van de oudercommissie of medezeggenschapsraad, kortom, al die dingen die ouders (voor nop) mogen doen om het de leerkrachten wat makkelijker te maken, en die in het belang zijn van álle kinderen.

Ouderbetrokkenheid is dus minder concreet en gaat primair over het wel en wee van je eigen kinderen, ouderparticipatie is juist heel handen-uit-de-mouwen concreet en gaat over het belang van alle kinderen in de school. Het een is geen onderdeel van het ander, al zijn participerende ouders vaak per definitie wat meer betrokken dan de gemiddelde ouder. Het zijn twee verschillende 'pakketten' die een verschillende aanpak vragen. Hoe krijg je ouders betrokken is één. Hoe krijg je ze zo gek dat ze allerlei klusjes uitvoeren is weer een ander.

(p.s. voor moeders mag je ook vaders en , tegenwoordig, oma's / opa's lezen natuurlijk, al gaat het nog steeds in 80 % van de gevallen om moeders).

Toegevoegd na 38 seconden:
..........weer te lang / te laat....grlmb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te lang niet, wel duidelijk
te laat.....:)
+1
Bij ouderbetrokkenheid betrek je de ouders bij het onderwijs. Dit kan gebeuren door bijvoorbeeld oudergesprekken, een schoolkrant, het houden van een opendag, etc.
Je betrekt de ouders bij wat er op school gebeurt door het geven van informatie. Dit kan gaan over het kind zelf, maar ook over thema's feesten beleid e.d.
De school bevordert de ouderbetrokkenheid en probeert de ouders zoveel mogelijk bij wat er op school gebeurt te betrekken.

Bij ouderpaticipatie participeert (participeren=deelnemen) de ouder en is de ouder ook daadwerkelijk actief in het belang van de school. De ouder neemt deel aan een of meer activiteiten die met het reilen en zeilen van school te maken hebbenl. De ouders doen dit door bijvoorbeeld mee te denken met het beleid van de school door zitting te nemen in een medezeggenschapsraad; of door te helpen met het organiseren van feesten e.d. in de oudercommissie; ook kunnen zij helpen als leesmoeder/vader, knutselmoeder/vader, of helpen bij het schoolzwemmen e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderbetrokkenheid omvat alle zaken die te maken
hebben met de relatie tussen onderwijs van het kind en ouders. Ouderparticipatie is slecht één aspect van ouderbetrokkenheid. Ouderparticipatie gaat over de ouders die daadwerkelijk binnen de school actief zijn als vrijwilliger of als vertegenwoordiger binnen medezeggenschapsraden. Activiteiten voor ouderbetrokkenheid kunnen o.a. bestaan uit:
Informatie en communicatie
Onderwijsondersteunend gedrag
Opvoedingsondersteuning
Ouderhulp
Formele ouderparticipatie
Activiteiten voor/door ouders
Deskundigheidsbevordering van het schoolteam m.b.t. de relatie met ouders

Ouderparticipatie is tastbaar en zichtbaar. Je kunt precies zeggen waaraan je participeert oftewel deelneemt. Aan bijvoorbeeld de ouderraad.
Ouderbetrokkenheid is breder, en is het hele scala aan aandacht dat ouders geven aan hun kind, dus hoe ze bij het kind betrokken zijn, en dan vooral als het te maken heeft met school/scholing. Je bent betrokken bij je kind als je met hem meeleeft, meedenkt en in hem geïnteresseerd bent.
Daarom is ouderparticipatie daar een deel van. Omdat je zo betrokken bent bij je kind ga je je meer mengen in zijn schoolomgeving en probeer je daar op jouw manier als ouder een positief steentje bij te dragen.