Hoe kan he het best economie leren, voor een examen?

Ik heb moeite met economie, vooral de rekensommen. Ik zit in mijn eindjaar op vmbo en maak me druk om economie omdat ik daar echt slecht in ben

hoe kan ik het best leren en het meest onthouden.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry voor de fout in mijn vraag. de vraag is:

Hoe kan je het best economie leren, voor een examen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Pak een examens van vorig jaar erbij en ga daarmee oefenen. Schrijf de sommen uit en kijk ze achteraf na, kijk waar je fout gaat en als je het niet begrijpt vragen stellen aan de docent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog genoeg tijd hebt, zou ik het als volgt doen.
- Maak kleine samenvattingen van de leerstof.
- Maak veel oefensommen.
- Maak een lijstje van definities/formules/etc. die je perse uit je hoofd moet weten.
- Probeer niet alles in 1 keer in je hoofd te stampen, dan blijft het niet hangen.

Wat mij ook veel heeft geholpen is een volgordeverandering. Als ik veel had geoefend zat het alleen maar in mijn hoofd in de context van de teksten of sommen ervoor of erna. Sla je boek gewoon op een willekeurige bladzijde open en maak zo je sommen. Ook kun je een paar regels lezen en dan uit je hoofd proberen uit te leggen wat de context hieromheen is.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer er vooral voor te zorgen dat je geconcentreerd te werk gaat, ben je op de computer iets aan het leren ga dan niet ondertussen op msn zitten, ook al bespreek je dingen met een klasgenoot er zullen gegarandeerd andere mensen tegen je gaan praten over totaal niet relevante onderwerpen. Toch, los van de vele manier waarop je op een computer afgeleid kunt worden is het een hele goede manier van leren. Tip 1: ga naar google en toets je onderwerp samen met bijvoorbeeld de woorden samenvatting, er is een grote kans dat er samenvattingen op internet staan. Tip 2: Toets in een zoekmachine de naam van het onderwerpen in met de woorden online toetsen, over de meeste examen-onderwerpen zijn online toetsen te vinden, die u op dat moment kunt maken en vaak staan er zelfs oude examens waar je veel van kan leren op. Tip 3: Het zelf typen van een samenvatting. Mocht je zelf een samenvatting hebben gemaakt op de ouderwetse manier typ die dan over op de computer, in een word document zullen de teksten duidelijker te lezen zijn en kan je belangrijke gedeeltes onderstrepen of dikgedrukt maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er in ieder geval voor dat je bij elke les aanwezig bent en aantekeningen maakt. De dingen die de docent(e) verteld zijn er niet voor niets. Maak daar aantekeningen van.
Vraag aan een klasgenoot of je haar/zijn aantekening ook mag copieren. Want wat de een belangrijk vindt dat mist de ander misschien. En misschien heb je er wel wat aan!

Maak ook iedere keer je huiswerk en zorg dat je bij bent.

Ook is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de actualiteiten binnen de financiele wereld. Begin eens met zaterdag de Telegraaf te kopen en ga de financiele pagina's beginnen te lezen. Doe dit regelmatig en probeer feeling te krijgen met hetgeen wat er gebeurt in de wereld binnen de financiele sector. Grote kans dat je op je eindexamen onderwerpen krijgt die nu in het nieuws zijn.
Een vraag zou bijvoorbeeld kunnen gaan over wat nu precies de invloed is op de financiele wereld van de aardbeving in Haiti.
Daar zou je dan antwoord op kunnen geven.
Wat je ook kunt doen is op zondagochtend naar de vreselijke Harry Mensch gaan kijken. De onderwerpen zijn nog wel eens interessant.

Zorg ook dat je proefexamens tot je beschikking krijgt die je kan oefenen.

En last but not least: zorg dat je uitgerust bent op je examen zodat je fris daar verschijnt.

Als je al deze tips opvolgt moet het echt lukken hoor!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En voor wat betreft de rekensommen: oefenen, oefenen, oefenen. En maak een lijstje met belangrijke formules die je steeds vergeet en kijk dat geregeld in. Herhalen is het sleutelwoord.