Wat is het beste leerplan voor het leren van een toets wanneer je maar 1 dag hebt?

Ik ben een echte uitstellen. Ik moet dus vaak in 1 dag een toets leren. Ik weet dat dat niet goed is, maar hoe kan ik het best die 1e dag besteden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
33.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te laat....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
gewoon op tijd leren

Het beste antwoord

Zorg voor je begint dat je goed uitgerust bent en goed hebt gegeten en eventueel andere belemmeringen hebt geëlimneert
Lees het te bestuderen aandachtig door en onderstreep de kernwoorden.
Maak daarna van de kernwoorden een beknopte samenvatting.
Lees dat nog eens goed door en leg verbanden, en probeer ook te putten uit eigen ervaringen.
Jammer dat je er niet bij hebt vermeld waar het over gaat, ik zou je dan nog wat tips op maat hebben kunnen geven,
Hardop praten is ook een handigheidje om dingen beter te onthouden. Maar een diepgaande belangstelling voor het onderwerp is van groot belang, zie dan ook uit te pluizen wat voor jou van belang is m.b.t. het te kiezen onderwerp.
Herhaal de materie (aantekeneningen van school etc.) samen met je samenvatting en check of je alles goed begrepen hebt (laat je overhoren indien mogelijk)
Dan heb je zoveel herhaling gehad, geschreven, gelezen, samengevat en auditief ontvangen, dat je langzaam mag verwachten dat je de stof beheerst. De sleutel tot onthouden is herhalen. herhalen en nog eens.....Zie je wel en nu weet je al wat er komen gaat en das de bedoeling.
Suc6 en neem de volgende keer wat meer tijd of neem genoegen met een laag cijfer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ga direct bepalen wat de hoofdzaken en wat de bijzaken zijn.

Zodra je dat hebt uitgesorteerd en beredeneerd, weet je waarschijnlijk alles al...
14 jaar geleden
Speedreading..

'Scan' alle informatie die je moet doorlezen. Onthoud alleen datgeen wat belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon stampen. Dat is het probleem met uitstellen: er is dan geen tijd meer voor een leerplan van vluchtig lezen, begrijpend lezen, laten bezinken, herhalen, oefenen etc.

Je kunt alleen nog je opsluiten in een ruimte zonder afleiding, telefoon en computer uit, en aan één stuk door leren. Even een pauze voor de lunch, stukje buiten lopen, dan weer naar binnen en doorstampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een samenvatting van hetgeen je moet leren.
Door te schrijven begin je automatisch al met leren!
Daarna ga je proberen om deze hoofdpunten uit het hoofd te leren: verzin ezelsbruggetjes en dergelijke om de stof in je hoofd te zetten. Schrijf ook dit telkens weer voor jezelf op!

Nu leg je alles even weg, en ga je iets anders doen.
Vanavond om een uur of 8 zoek je een rustig plekje en ga je alles weer opnieuw op en overschrijven, ga alles nog een uurtje of 3 lang stampen, stampen, stampen.
Daarna ga je onmiddelijk naar bed, en probeer voor je in slaap valt met je ogen dicht te herhalen wat je geleerd hebt.

Slaap doet de rest: Het is wetenschappelijk bewezen dat je geleerde stof het beste onthoudt door het de avond ervoor door te nemen en te stampen, en vervolgens gaat slapen.

Kijk er morgenochten nog even snel naar.

Als je het zo doet heb je hard kans dat je toch nog een voldoende gaat scoren!
Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Probeer het zo te leren dat je het kort en bondig aan anderen uit zou kunnen leggen. Wat mij altijd helpt is te fantaseren dat ik een presentatie voor de klas moet houden. Daardoor ga ik bewuster en sneller leren, en kan ik de hoofdpunten beter onderscheiden van de niet zo relevante punten.
En een 'presentatie' te doen, leer je door het veel te herhalen. Dus ook al heb je maar 1 dag, als je er die ene dag veel mee doet, en veel herhaalt, blijft er de volgende dag heus nog wel wat van hangen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het helpt als je jezelf van afleidingen kunt afsluiten. Als ik zelf echt vorderingen maken met bijv. een boek dat ik wil lezen, dan ga ik naar de bibliotheek om daar te studeren. Het scheelt enorm als je geen laptop of koffiezetapparaat of tv binnen handbereik hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toets niet leren, maar er een leuke vrijde dag van maken. Niet drinken, op tijd naar bed. Dan ben je op de dag van de toets heerlijk fit en haal je de toets met gemak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had dat ook wel eens, maar had mazzel....
Wij kregen altijd minstens drie eerdere versies van de toetsen (van eerdere jaren dus).
Dit is wat ik deed:
Daags voor de toets even de drie toetsen maken met je boeken erbij, kijken welke onderdelen van de toets veel punten opleveren en daar je aandacht op richten.

Het maken van die "proeftoetsen" geeft je een beeld van wat je moet weten en tegelijkertijd werk je aan de benodigde kennisverwerving..... euh... leer je wat je moet leren.