Moeite met begrijpend lezen, wat kan ik eraan doen?

Ik ben altijd een zeer goede leerling geweest en heb op het gymnasium gezeten, helaas niet afgemaakt.

Vroeger had ik helemaal geen problemen met begrijpend lezen. Maar sinds de middelbare school wel. Ik had bijv. moeite met het leren van geschiedenis.

Ik weet inhoudelijk niet wat ik gelezen heb. Nu wil ik volgend jaar gaan studeren. En wil ik zeer graag weten wat ik eraan kan doen. (In de middelbare school heb ik met veel stres te kampen gehad.)

Vroeger las ik enorm veel! Dat doe ik al jaren niet meer! :(
Uiteraard moet ik weer beginnen met lezen.

Lieve mensen help mij aub verder!

Gr.

Shar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (10)

Stress kan inderdaad wel een belangrijke factor zijn. Stress heeft invloed op het kortetermijngeheugen waardoor niet voldoende concentratie opgebouwd kan worden.
Begrijpend lezen kan door oefening verbeteren. miscchien kun je aan oude examens komen om die te oefenen? Wat ook kan helpen is stukken tekst samenvatten, opbouwend in moeilijkheidsgraad. Wel prettig als er dan iemand over je schouders meekijkt die feedback kan geven. DAn weet je of je op de goede weg bent! succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent minder gefocust.dat doet stres met je.probeer voor je iets gaat lezen te ontspannen.neem de tijd en lees desnoods hardop,wat ook wel eens helpt omdat je dan minder geneigt bent om woorden over te slaan.probeer zo goed mogelijk betrokken te raken bij wat je leest..want als je eenmaal in het gene zit wat je leest gaat het stukken makelijker

Toegevoegd na 2 minuten:
wens je nog veel succes trouwens.ik vind t stoer dat je toch verder gaat ondanks t je minder makelijk afgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moeite hebt met begrijpend lezen, zie ik het somber in voor je studie. Natuurlijk is het heel goed van je dat je probeert een studie te volgen. Zonder dat je begrijpend kunt lezen vraag ik mij echter af of dat wel realistisch is. Misschien kun je beter eerst werken aan dat probleem en pas als je denkt dat het beter gaat aan je studie beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een negatieve instelling. Op school is hier prima begeleiding voor mits je het van tevoren aankaart. Mensen die moeite hebben met lezen of dyslexie krijgen op bepaalde scholen zelfs meer tijd toegewezen tijdens tentamens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mooi, maar Shar vraagt of hij een universitaire studie moet beginnen, terwijl hij niet goed is in begrijpend lezen. Op universiteiten krijg je naar mijn weten geen begeleiding met begrijpend lezen. Wat vreemd trouwens om te minnen als je het niet eens bent met een antwoord. Wat heeft Shar aan al die mensen die zeggen dat hij het vooral moet proberen als hij of zij straks na een paar jaar met onvoldoendes en een studieschuld moet opgeven.
Dat probleem ken ik. Ik heb het opgelost door eerst van alles te onderstrepen, daarna uitreksels maken, eerst lange en die een paar keer inkorten.
Ook schreef ik stukjes in verschillende kleuren en heel gek ik wist op het laatst precies wat ik geschreven had en vaak ook nog in welke kleur.
Het kost wat tijd maar ik ben met succes door de examens gekomen.
Alles bij elkaar denk ik dat het minder tijd heeft gekost dan 10x lezen en nog niet weten wat er staat.
Heel veel succes gewenst, het moet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je echt focussen op de tekst. Zorg dat je er ontspannen voor bent en de sfeer om je heen prettig is en opgeruimd, zodat niets je af kan leiden. Neem er de tijd voor. Ga de tekst nu rustig en duidelijk hardop lezen alsof je iemand voorleest en het diegene duidelijk wil maken. Mijn zoon was in technisch lezen ver vooruit op de basisschool. Hij las al goed toen hij 3 jaar oud was, zelfs lange woorden, omdat hij lezen leuk vond. Alleen begrijpend lezen was niet goed omdat hij te snel vooruit las. Hij had de volgende zin al gelezen voor hij klaar was met de ene zin. Toen ik hem voor liet lezen alsof hij een toneelstuk las, dus met rollen en stemmen van de karakters begon het hem te dagen. Hierdoor was hij gedwongen alles duidelijk te lezen en ook om te weten in welke stemming de stem moest klinken. Was er verdriet in de stem, woede, verbazing, vreugde enz. Dit betekende dus dat hij het verhaal moest kennen, begrijpen. Het is dus het belangrijkst dat je er bewust en geconsentreerd mee bezig bent. Met stress is het erg moeilijk omdat je gedachten ergens anders zijn. Dit moet je dus bewust kunnen uitschakelen. Ontspan ook op tijd en genoeg tussendoor. Maak even een lekkere wandeling in de frisse buitenlucht als je genoeg gelezen hebt, om je hoofd weer helder te maken.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens ontstressen, en blijf positief! Probeer je zekerheid weer op te bouwen en geduldig te zijn met jezelf, en niet teveel van jezelf te eisen. Probeer datgeen wat je leest aan iemand anders uit te leggen die er niets vanaf weet. Zo wordt je je bewuster van hetgeen je leest (en kun je anderen misschien ook nog eens een plezier doen) ;-)
Als het probleem aan blijft houden, zoek dan hulp van een begeleider op school. Je bent vast niet de enige ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te lezen markeer je niets en ben je een intelligent persoon.

Begrijpend lezen heeft ook te maken met 'jouw interesse hebben'. Wellicht ligt geschiedenis je helemaal niet!

Wanneer je een opleiding of een vak moet leren in opdracht van bijvoorbeeld je ouders, waar jij zelf niet achter staat, kan je er op wachten dat dit uiteindelijk zal falen.

Twijfel niet aan jezelf. Zoek een studie (of vak) die je aanspreekt. Je zult zien dat het dan meestal wel gaat lukken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je misschien dyslectisch ? Als dat het geval is kan je daarvoor iets aanvragen waarbij je tijdens examens en werkstukken meer tijd/ hulp kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is alleen maar begrijpend lezen, wat doe je dan als je niet begrijpend leest?

En waarom is dat zo moeilijk, omdat je met het lezen nog iets meer moet doen dan lezen alleen, namelijk begrijpen…

Tuurlijk is het te oefenen, wie kon het anders ooit leren als het niet te oefenen was?