mag een kind wel eens een paar keer in het jaar spijbelen of moet hij altijd maar op school zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag een volwassene wel eens een paar keer per jaar zomaar niet op zijn werk verschijnen, of moet hij altijd maar naar zijn werk gaan? Kom op, je weet dit zelf ook. Spijbelen is niet oké. Ook niet 'wel eens' of 'een paar keer'.

Het beste antwoord

Uiteraard mag je niet spijbelen, maar bij incidenteel spijbelen wordt niet gelijk gemeld.

Spijbelen is verboden, behalve als je door bijzondere omstandigheden niet op school kunt komen.
Voor leerlingen die af en toe spijbelen, heeft elke school zijn eigen regels. Elke school kan dus zelf bepalen wat ze doet met spijbelaars. Vroeg op school melden, het schoolplein vegen of de kantine opruimen.

Als je vaak spijbelt of meer dan drie dagen achter elkaar bent weggebleven, moet de school dit melden aan de leerplichtambtenaar dan kun je samen met je ouders opgeroepen worden door een leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar gaat uitzoeken waarom je spijbelt. Er wordt gekeken wat er aan de hand is en een oplossing gezocht. Als blijkt dat je van je ouders niet naar school mag kunnen je ouders een straf of boete krijgen. Vanaf 12 jaar kunnen jongeren ook zelf gestraft worden als ze spijbelen. In zo’n situatie doet de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Spijbelen mag officieel niet. Is natuurlijk ook een goede reden voor. Bij schoolverzuim mis je lessen. Dit levert een achterstand op. Meer belangrijk haast nog is, dat een kind zijn verantwoordelijkheden moet weten/leren. Als er een afspraak op school staat, dient het kind dus niet ergens anders te zijn.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gegeven de kwaliteit en niveau van de meeste scholen krijg je daar geen onoverbrugbare achterstand van. Krijg je per slot ook niet van een griepje. Tenzij het kind constant op de tenen loopt om die school te volgen. Van de overheid mag spijbelen inderdaad niet...per slot heeft nederland een schoolplicht (ophokplicht) ipv een leerplicht.
Geen leraar zal het ooit prima vinden dat een leerling spijbelt. Ouders misschien, af en toe, zoals mijn moeder vroeger omdat ik niet naar schoolzwemmen durfde. ;)

Dus ja, een leerling moet altijd aanwezig zijn in iedere les, tenzij deze ziek is of een andere goedgekeurde verzuimreden heeft opgegeven. Maar hier hoort spijbelen dus echt niet bij.

Waarom zou je als leerling überhaupt spijbelen? Je komt er enkel maar mee in de problemen en vakantie heb je in mijn ogen al meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder kind is verplicht het onderwijs te volgen
Als een kind niet op school is wordt het gemeld aan de ib groep.
Als men daar teveel meldingen binnen krijgt van 1 leerling wordt de leerplichtambtenaar ingeschakeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
een school moet iedere week de gegeven door geven aan de ib groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen. Net zo goed als je wl eens een keer zou mogen stelen. Spijbelen is fout. Wanneer dit zou worden toegestaan zou men net zo goed kunnen zeggen: kom maar naar school wanneer je zin hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van school wegblijven tijdens normale schooldagen is uitsluitend toegestaan met voorafgaande toestemming van het schoolhoofd (basisschool) of leerlingbegeleiden (VO).
Deze toestemming is er automatisch bij de in het schoolregelement genoemde redenen.
Bij alle aandere gevallen dien je dus dat verlof vooraf apart aan te vragen.

Mijn ervaring is dat dat bij gegronde redenen wel lukt.
Bv als er een landelijke finale ergens in is waar het kind aan meedoet. (Sport finales, maar ook kennisquiz van achmea,finale toptoets...basisonderwijs groep 8) of als er elders een zinnige (in ogen van de school helpend bij de leerweg) korte opleiding gevolgd gaat worden. Vb hiervan: masterclasses voor middelbare scholieren bij div. universiteiten voor de bovenbouw VWO...goed voor profiel werkstukken. Vaak wordt dan wel een bewijs van aanwezigheid bij die andere cursus verlangd.

Geen zin hebben is overigens GEEN acceptabele reden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling...
ook familie bezoek kan een reden zijn voor extra verlof..zie daarvoor overigens het schoolregelement. (ernstige ziekte, overlijden , diverse jubilea etc)

Extra vakantie is alleen mogelijk als de ouders onmogelijk in de zomer verlof kunnen opnemen van uit de aard der werkzaamheden van die ouder(s)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kind een goede reden heeft lijkt mij dit geen probleem. Alhoewel hij/zij hier geen gebruik van moet maken. Eigenlijk is dit een soort morele en ethische kwestie. Het is per persoon verschillend, dus een goed antwoord is hier niet op te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet naar school gaat terwijl je dat wel zou moeten dan spijbel je.
Je spijbelt omdat je geen zin hebt in school. Of je wilt stoer doen en meedoen met de andere spijbelaars. Het kan zijn dat het slecht gaat op school doordat je ouders thuis steeds ruzie hebben of gaan scheiden. Je voelt je daardoor rot. Spijbelen kan dus door verschillende dingen komen.

Als je gepakt wordt tijdens het spijbelen of de leraren komen erachter dan kan je erg in de problemen komen. Spijbelen is namelijk bij de wet verboden. De school schakelt de leerplichtambtenaar in. Deze ambtenaar gaat dan een gesprek aan met jou en je ouders om zo te zorgen dat je weer naar school gaat. Helpt het gesprek niet dan wordt er een rapport opgemaakt en wordt de zaak overgedragen aan bureau Halt. Je loopt dan het risico een taakstraf te krijgen. Door te spijbelen bezorg je niet alleen jezelf problemen, maar ook je ouders. Zij kunnen namelijk een hoge boete krijgen.

Spijbelen heeft ook nare gevolgen op langere termijn. Als je teveel lessen mist leidt dat er vaak toe dat je blijft zitten. Je moet het jaar opnieuw doen. Jongeren die crimineel gedrag vertonen hebben vaak gespijbeld. Er bestaat dus de kans dat je afglijdt naar crimineel gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als je een leerling bent die over het algemeen altijd in de les zit, het geen kwaad kan om een keer te spijbelen.

En ik denk ook dat in grote steden meer wordt gecontroleerd dan in dorpen. Als het spijbel percentage heel hoog ligt bij een bepaalde school, dan zullen daar ook strengere inspecties volgen.

Wat ik zelf wel eens heb gedaan is me ziek melden. Maar ik probeerde wel zo weinig mogelijk te spijbelen!