Wat kan je allemaal in een portfolio doen?

Toegevoegd na 5 minuten:
en dan bedoel ik een school portfolio

Toegevoegd na 3 uur:
het is een portfolio die je kunt gebruiken om bijv. bij een nieuwe school aan te melden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het algemeen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je echt beter specificeren, anders krijg je antwoorden zoals het mijne hieronder.

Het beste antwoord

Zoals meer mensen hierboven al aangeven is je vraag niet specifiek genoeg om een goed antwoord op te geven. Als je wat concreter was geweest, had je ook antwoorden kunnen krijgen waar je wat aan hebt. Maar goed.. ik zal vertellen wat ik allemaal in mn portfolio stop. Ik zit in het laatste jaar van SPH.
- Wie ben ik?
- Wat kan ik?
- Wat wil ik? (leerdoelen opstellen)
- Hoe ga ik dat bereiken?
- Ontwikkelingen van de afgelopen jaren
- Sterkten en zwakten van jezelf
Het zou leuk zijn als je in het begin van je opleiding een test hebt gedaan en aan het eind van de opleiding weer. Kijken of je veranderd bent. Voorbeelden van testen vind je op 123test.nl
Denk aan het geven van je mening. Vertel waarom je iets in je portfolio stopt en wat dingen over jou zeggen.
Zomaar resultaten van een Belbintest zijn te nietszeggend, pas als je verteld of je je kan vinden in de resultaten, waarom wel en waarom niet is het persoonlijk en gaat het echt over jou.
Verder kun je je portfolio opleuken met foto's gedichtjes teksten enz die wat over jou zeggen (vertel ook waarom)
en kun je jouw beste verslagen toevoegen, zodat je kan laten zien wat je hebt gedaan.

Het is de bedoeling dat je iemand een goed beeld van jou kan laten schetsen, terwijl diegene jou helemaal niet kent.

Hopelijk voldoet dit een beetje aan je verwachtingen.
Btw: als je de vraag sluit krijg je je punten terug. Dat heb je wel nodig, aangezien je nog maar 1 punt hebt.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wil je fotomodel worden, ga je solliciteren of doe je de PABO? In het laatste geval adviseer ik de PABO-catalogus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf wat je ermee wilt bereiken: Wil je bijvoorbeeld aantonen dat je competent bent in breien, dan stop je er geen competenties, reflecties en bewijsmateriaal over borduren in.
In de meeste gevallen stel je competenties op, of zijn deze door bijvoorbeeld een opleiding al opgesteld en verzamel je daaromtrent bewijsmateriaal. Je kunt reflecties schrijven, verwijzen naar je bewijsmateriaal en het geleerde linken aan de competenties.
Als je er een levenswerk van wilt maken kan er letterlijk alles in waar je zelf aan hebt meegewerkt of van geleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een portfolio kan van alles bevatten. Tekeningen, verslagen, foto's enz.

Het gaat erom of het voor werk, presentatie of school bedoeld is. Kijk maar eens op onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van portfolio's. In de basis is het een map waarin je dingen bewaart die je competentie aantonen. Voor een fotomodel zullen dat fotoshoots zijn, voor een marketeer reclames die hij/zij gemaakt heeft, voor tekenaars tekeningen.

Binnen het onderwijs is de term Digitaal portfolio al een tijdje ingevoerd. In feite is dit de digitale variant waarin je bewaart wat je gedurende een periode hebt gedaan (bijvoorbeeld tijdens je opleiding) en dat je kunt "meenemen" als je solliciteert na je opleiding.

Meestal zal de school de software leveren waarin je jouw portfolio kan inzien. Docenten kunnen informatie toevoegen zodat een volgend docent in het volgende leerjaar ook kan zien wat je hebt gedaan.

Bijgaande link legt dit allemaal netjes uit met links naar aanbieders van portfolio software en voorbeelden.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de toekomst zal het portfolio waarschijnlijk ook binnen bedrijven zelf gebruikt worden om competenties en vaardigheden van werknemers vast te leggen. Dit is een belangrijk onderdeel van het competentiemanagement dat sommige bedrijven aan het invoeren zijn.