Waarom moet je naar 3 verschillende scholen toe in je jeugd?

je moet naar de basisschool, middelbare school en daarna nog naar een opleiding...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
jc54
14 jaar geleden
Zou jij kleuters en blowende studenten naar één school laten gaan?

Antwoorden (7)

Omdat de niveauverschillen pas echt tot uiting komen als kinderen zich gaan ontwikkelen. Niet iedereen kan dus het zelfde soort onderwijs blijven volgen, vandaar de splitsingen nar de basisschool. Na de middelbare ontstaat er weer een splitsing, en die is meer beroepskeuze matig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast is het ook goed voor je ontwikkeling. Je leert met veel verschillende mensen omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basisschool, de naam zegt het al, legt de basis voor je verdere schoolcarrière. Alles wat je zou moeten weten om je te kunnen handhaven op een middelbare school wordt je hier aangeleerd.
De basisschool eindigt waar de pubertijd begint.

De middelbare school, een school tussen de basisschool en je beroepsopleiding in. Deze school moet je naartoe tijdens de pubertijd. Dan ga je een nieuwe fase in. De basis is gelegd, maar ieder kind ontwikkelt zich anders. Daarom is er ook zoveel verschil in aanbod van middelbaar onderwijs. Variërend van VMBO-Kader tot Gymnasium. Het ene kind blijkt beter met de handen te kunnen werken, en het andere kind is een enorme studiebol.

Na 4 tot 6 jaar Middelbare School hebben de meeste leerlingen voor zichzelf bepaald wat ze ongeveer willen studeren, of welk beroep ze willen gaan uitoefenen. Dat is voor iedereen verschillend. Er zijn zoveel verschillende beroepen, op zoveel verschillende niveau's, dat je deze dus niet binnen één opleiding kunt aanbieden. Dus iedere beroep of wetenschap heeft zijn eigen opleiding. Nu ga je echt leren voor het vak van je keuze, en waar je je toekomst wilt doorbrengen. De meeste leerlingen zijn dan erg gemotiveerd.

Dus, de 3 scholen vertegenwoordigen een andere periode in je leven, een andere ontwikkelingsfase, die uit kan monden in een leuke toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om meerdere redenen. Om te beginnen om iedereen te 'scheiden' en te zorgen dat je op de juiste afdeling/opleiding terecht komt. Je begint gezamenlijk op de basisschool, daar proberen ze er achter te komen wat je potentie is. Zodra dat gevonden is word je naar een school gestuurd waarmee je daar iets mee kan(middelbaar), daar moet je uitvinden wat je leuk vind. Uiteindelijk kom je dan op een opleiding die aansluit op je potentie en interesse(MBO/HBO/WO) die je opleid voor een baan.

Naast dat de scholen alle een ander doel hebben, hebben ze ook een ander systeem. Bijvoorbeeld: Keuzevakken of niet, zelfde leraar of andere leraar etc.

Uiteindelijk zorgt het er ook voor dat je went aan verandering, als je de hele tijd op dezelfde school zou zitten, zou je moeite hebben met overgaan naar het 'nieuwe' leven omdat je het niet gewend bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit het verleden.

In de middeleeuwen werden kinderen (als de ouders rijk genoeg waren) leerling bij een vakman zo rond de leeftijd van 12.
Toen het welvaartsnivo omhoog ging werd het voor iedereen belangrijk om te leren lezen schrijven en rekenen. Vandaar de basisschool, vanuit de basisschool gingen kinderen gelijk met het beroepsonderwijs verder.

Langzamerhand werd duidelijk dat (vooral voor de universiteit) een verdere vooropleiding nodig was. Zo begon de middelbare school.

Voor steeds meer vakken (zelfs bakker en dergelijke) ging het vereiste nivo omhoog door technologische vooruitgang. Dus met enkel een beetje lezen en schrijven redde je het niet meer. Daaruit komt de verplichting van de middelbare school voor het beroepsonderwijs.

Mogelijk is er over 100 jaar een soort van voorbereiding op werken school een verplichting na de middelbare school.

Als je nu het schoolsysteem helemaal zou omzetten zou er misschien wel voor gekozen worden om basis en middelbare school samen te voegen. Door de grote verscheidenheid aan beroepsonderwijs zie ik dit niet samengevoegd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarbij zijn docenten gespecialiseerd in bepaalde vakken. Zij kunnen dus geen basischool rekenen geven en ook nog geavanceerd wiskunde aan VWO studenten. Een mens kan ook maar een bepaalde hoeveelheid kennis opslaan.

Je bent als kind ook in een bepaalde ontwikkelingsfase wat weer verandert per leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt als pffffffff moet dat allemaal? Zie het eens van een positieve kant. Het is het doel van jezelf; ontwikkelen.
Kijken naar mogelijkheden voor je toekomst. Probeer verder te denken. Alles wat je leert is voor later...als je "groot "bent. Zie het als een uitdaging tot hoever jij kunt komen? Succes.