Wie weet een gedicht waarmee je zenuwachtige mensen nog zenuwachtiger kunt maken?

Ik wil mijn ex-schoolgenoten voor hun profielwerkstukpresentaties veel geluk wensen: ik hoop dat met een tegenovergesteld gedicht te bereiken.

Deze presentaties zijn een belangrijk deel van hun eindcijfer. Gewoonlijk zijn er altijd een paar mensen die voor de presentatie luidkeels gaan roepen dat ze keizenuwachtig zijn, dat ze zeker weten gaan falen, etc.

Volgens mij zou het helpen als ik er een aantal om zulke uitspraken kan laten lachen > heeft iemand inspiratie om me te helpen met een dergelijk gedicht?

Toegevoegd na 6 uur:
DE UITEINDELIJKE VERSIE STAAT HIER, IN REACTIES

Dankjulliewel allemaal!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik zou een lijst gaan maken van alle dingen die er mis kunnen gaan tijdens zo'n presentatie. En dan in het gedicht beginnen met heel realistische dingen (je aantekeningen vergeten) en het dan opbouwen, het steeds extremer laten worden tot uiteindelijk allemaal enorm belachelijke dingen (al qaida ziet je presentatie als een gevaar voor hun ideale wereld en gaat daarom je school bombarderen, je presentatiepartner wordt ontvoerd door een zeemeermin omdat zij zo goed kan zingen dat ze haar hulp nodig hebben).
Wel natuurlijk die belachelijke dingen verbinden met de werkelijkheid, zodat er een logica in zit (dus dat het te maken heeft met eigenschappen van die personen of met het onderwerp van hun presentatie).
En natuurlijk rijmen. Als het een bijeengeraapt zooitje is, lijkt het door rijm al snel een verbonden geheel.

Hoe belachelijker, hoe meer je erom kan lachen en inderdaad kan ontspannen, het kan zeker helpen je zorgen relativeren.

Leuk idee trouwens! Laat je ons weten hoe ie geworden is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!

Andere antwoorden (4)

Weet je het nog, niets vergeten
kijk nog eens je aantekeningen door
weet je het nog, niets vergeten
straks kan het niet meer hoor

Heb jij ook zo'n buikpijn,
slaan de zenuwen op je stem
heb jij ook zo'n buikpijn
ben blij dat ik niet jou ben

heb je wel genoeg geleerd
of toch stiekem uitgegaan
heb je wel genoeg geleerd
had dat stappen toch niet gedaan

Nu moet je je bewijzen
welke vragen komen eraan
kán je je wel bewijzen
of zal je met je mond vol tanden staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
geweldig nelly! :)
Wat een ellende,
en een verdriet.
Je kan niet meer eten,
een hoofd als een vergiet.

Geen rust in je kop
en geen zin meer in drop.
Geen hap door je strot
en je voelt je kapot.

Geen vlag aan je woning
met de tas aan de mast
want voor jou geen bekroning,
voor al dat getob en die last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar sta je dan met een bek vol tanden,
Eng he, al die mensen…krijg je al klamme handen?

Oh jee, ga je ook nog trillen en beven,
Waarschijnlijk haal je niet hoger dan een zeven.

Je piest bijna in je broek en krijgt buikpijn,
Oh wacht, misschien helpt een glaasje wijn
(geef hem/haar een glaasje wijn ;)

Nou, komt er nog wat van of hoe zit dat?
Gister hoorde ik dat je nog zo’n grote bek had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Examentijd

gespannen trekken ze er op uit

elke dag weer een nieuwe strijd

ernstig blikken in een strakke snuit

amper slapen of iets eten

volop praten of juist stil

tas nagekeken niets vergeten

daar gaan ze met ijzeren wil

vandaag weer een ander vak

nog een paar dagen te gaan

de een voelt zich wee en zwak

een ander laat zich niet uit het veld slaan

menig traantje van spanning wordt gelaten

het is examentijd elke dag zeker één

en dan wachten op de resultaten

drie weken, hier kan niemand om heen

als straks de vlaggen wapperen

met natuurlijk een tas er aan

dan mag de hele wereld weten

dat jullie deze fase positief hebben doorstaan.