Is het mogelijk om een opleiding toch te behalen, door een sterke wil te hebben en goed mijn best te doen?

ik zit nu in het 3e project waar we nu al bijna klaar mee zijn. Voor dit jaar hebben we nog alleen het 4e project. Kan ik het dan nog redden, of heeft het geen zin meer om heel erg mijn best te doen, en als ik mijn best doe bedoel ik ook dat ik een planning maak me best doe en een sterke wil heb. Wat ik bedoel is het mogelijk om psychologisch gezien door sterke wil iets te halen ook is er een kans dat het logische gezien misschien niet zou behalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (9)

Ik vind dat je wel vrij weinig informatie geeft. Wat is de reden dat je twijfelt dan? Het niveau? Het aantal werk wat je nog moet doen? Wat doe je voor een opleiding dan? En hoelang ben je normaal gesproken met een project bezig?

Als je ergens voor de 100% voor gaat en je hebt een sterke wil om iets te bereiken.. dan zal het je lukken.
Als jij echt heel graag je opleiding wil halen en je toont volledige inzet, dan zal het je ook lukken dat weet ik zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een week heb je 7 * 16 uur beschikbaar naast de 8 uur slaap per nacht. Dat is 112 uur. Je kunt dus 3 weken fulltime werk in 1 week stoppen als het nodig is. Dan komt er nog bij dat een gemiddelde student geen 40 uur per week studeert maar ik dacht slechts iets van 24.
Dat betekend dat je zo'n maand werk kunt verzetten in 1 enkele week.

Dus ja, als je nu stopt met dingen lezen op deze website. Stopt met allerlei andere dingen (sporten/uitgaan) dan kun je makkelijk nog alles halen. Maar ga er dan ook helemaal voor. Hiervoor heb je niet zozeer een sterke wil nodig alswel doorzettings vermogen.

Daarnaast kijk hoe goed je iets moet doen. Ga voor een 6,5 niet voor een 8. Als je iets in 2 uur ok kunt doen besteed dan geen 10 uur om iets fantastisch te maken.

Dus, nu gelijk beginnen, en volgend jaar in september alvast je best doen, anders kun je het nu net zo goed al laten zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de voorgaande adviseurs al gezegd hebben: Ja hup, aan 't werk! En vergeet niet om jezelf te belonen als je weer iets !echt! af hebt (en dan bedoel ik niet met 3 zakken drop, want daar word je weer zo lelijk van!)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de introductielessen statistiek aan de universiteit vertelde de professor ons dat onze slaagkansen konden berekend werden aan de hand van onze leeftijd, vooropleiding, geslacht, burgerlijke status,...

Ik rekende het voor mezelf uit en kwam als 18 jarige vrouwelijke ASO student (HAVO) die in een relatie zat op een slaagpercentage van 15%

Hij sloot de les af met: Je slaagpercentage is niet wat maakt of je slaagt of niet, dat ben je zelf. De belangrijkste factor is nog steeds motivatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemeen secundair onderwijs
Met wilskracht kan je echt heel veel, je kan versteld staan van jezelf hoeveel je ermee kan bereiken. Maar niet alles kan je bereiken met alleen wilskracht, 1000km rennen in 1 uur, zal je met al de wilskracht in de wereld niet halen, omdat het gewoon geen haalbaar doel is. Hoe haalbaar jouw doel is, is voor ons niet in te schatten, dat ontdek je denk ik alleen door het te proberen. Je kan ook het 1/5 van de tijd dat je nog hebt het proberen, en dan kijken hoeveel werk je hebt ingehaald, zo kan je wel een inschatting maken van of het haalbaar is.
Maar ook als je het niet haalt, heb je al veel gedaan voor volgend jaar. Én je zal je waarschijnlijk veel beter voelen dan als je niet alles hebt gegeven, je kan je trots voelen, omdat je weet dat je je best hebt gedaan.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA, Komop gewoon doorgaan!! stel je doelen en gaan met die banaan. De laatste loodjes ...Natuurlijk heeft het met je wil te maken. Houd even in de gaten waar je nu tegen aan loopt .Het is handig om dit te bespreken. vraag of je begeleiding kunt krijgen. Denk ernaan dat je wel je papiertje straks op zak hebt. Volgens mij heb je nu een dipje en dat is normaal hoor. Bespreek dat je een dipje hebt. Je hebt al zoveel geinvesteerd. Laat je kop niet hangen. Als je iets echt wil ga je er voor en kan je het.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk trouwens eens hoe ver je al gekomen bent. Kjk naar wat gelukt is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je best doen en gemotiveerd zijn red je het een heel eind. Maar het is net als met pianospelen, zonder talent wordt je nooit een ster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor ook dat is altijd zo... De wil is de maker van succes... Nog een grotere slaagkans krijg je als je ziet dat dat wat je studie je brengt DAT is wat je nodig hebt om gelukkig te worden... Geluk is dat wat je gelukkig maakt en dat begint al met de studie... Als je slaagt heb je geluk en ben je dus gelukkig...

Als je doet wat je wil, kost het geen moeite om dat te doen. Wordt je er moe van dan is dat een teken dat je het niet wil...

Met logica heeft het niet te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zou mijn verhaal je kunnen helpen:
Als eerstejaars creatief therapeut (drama) zit ik in ongeveer dezelfde risicozone als jij. Nog 1 onvoldoende en ik lig er uit. Mijn docenten hebben me hier enorm ondersteund. Ze hebben gezien dat ik talent heb, en wilden me echt helpen om op school te blijven (toen duidelijk werd dat dit de verkeerde kant op ging). Inmiddels is er een oorzaak voor mijn probleem gevonden, en kan ik weer verder.

Laat zien dat je van goede wil bent. Doe dit door op tijd te komen, je in te zetten, initiatief te nemen, etc. Vraag je docenten wat je moet doen. BELANGRIJK!
Vertel je verhaal alleen aan mensen die daar belang bij hebben! Als iedereen weet dat je twijfelt aan deze opleiding zitten er altijd een stel tussen die dan geen moeite meer voor je willen doen.

Succes :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Toch even een worst case scenario:
Stel nu dat je een structureel probleem hebt, zou het dan zinvol zijn om te stoppen met de opleiding? Kun je met meer tijd verder groeien, of zal je er tegenaan blijven lopen? Met motivatie alleen kom je er in de praktijk namelijk niet.