Is het zo dat kinderen tegenwoordig op school heel veel meer moeten leren dan vroeger en hoe ervaren ze dat zelf?

Toegevoegd na 2 minuten:
Kinderen op de basisschool bedoel ik en van een jaar of 60 geleden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Ja dat is zo, nu moet er VEEL meer geleerd worden, er wordt gegaveel meer van ze verlangt...

Dat zie je aan het aantal afhakers, dat is tegenwoordig ook heel groot...

Ze ervaren dat als een hele zware druk en de druk is enorm... Konden kinderen vroeger kattenkwaad uithalen, nu is dat crimineel gedrag en als hufterig gekwalificeerd... De kleding-code is zo strikt, dat het afschuwelijk is... Er wordt zo veel van de verlangd, de cito-test bijvoorbeeld is al zo vroeg in het leven zo bepalend... En de plannen liggen klaar om kinderen met 2 jaar naar school te dwingen met een leerplichtwet... De sociale controle is zo streng, mobiele telefoons en internet met hun peernetwerken...

Ze ervaren dat als belastend, maar ze weten niet beter... Slechte ontwikkelingen zijn dat, maar what to do?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Heel vroeger gingen de jongens gewoon met pa mee werken, en hoefden ze niet uit boeken alles te leren.
En de meisjes bleven bij ma of gingen bij anderen in de huishouding werken. In de meeste gevallen. Ik denk dat de rijken wel gingen leren, maar dat was wel anders dan nu. Tegenwoordig vind ik het beetje erg veel allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad thuis helpen in het huishouden en daarna spelen (als er nog tijd over was) +
Ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger was ;)
maar vind dat we best veel moeten leren.. al op de basisschool.. in groep 8 (geloof ik) moesten we eens leren hoeveel meter een voetbalveld was en hoeveel lampen hihi best een beetje onzin (ben het ook allemaal weer vergeten :P ) of Engels met woorden uit de ruimte.. woorden die je misschien nooit weer tegen komt.. dat is niet leuk XD maar je weet niet anders.... en doet dat gewoon..! en dan ben je nog jonger en zeg je niet of niet zo snel wat je van een les vind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan verschillend zijn per basischool. Maar op de basisschool van mijn zoon, hadden ze soms teveel huiswerk. Heb regelmatig met de school contact gehad dat dit belachelijk is. Zelfs in de vakantie moesten ze leren. Het is ook voorgekomen dat ze in 1 week 3 toetsen hadden, maar ze hadden meerdere leerkrachten in 1 klas en dit werd niet goed op elkaar afgestemd. Vrienden van ons uit een andere plaats hun zoon had zelden huiswerk.

Als ik het vergelijk met vroeger, kan me niet heugen dat ik zoveel huiswerk had. Maar had wel alle tijd om thuis te helpen, en daarna mocht ik spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de basisschool van mijn kinderen was het enige huiswerk een keer per week topografie en in groep 7 en 8 nog een spreekbeurt en boekverslag.Mijn vriendin haar dochter op een andere basisschool moest zelfs staatsinrichting leren en kreeg huiswerk van rekenen,taal,en nog wat vakken.Het verschilt dus erg per basisschool.Eigenlijk zou je daarnaar moeten vragen als je ze aanmelt voor groep 1.
Ik vind dat kinderen op de basisschool nog niet zoveel huiswerk horen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt dat het inderdaad verschilt per basisschool.
Ze kregen al in een groep 5 huiswerk, rekenen, taal. later kwam er nog topgrafie, geschiedenis, werkstuk, opstel schrijven, biologie bij. Vond het echt de spuigaten uitlopen en gelukkig was ik niet de enige ouder. Op de basisschool mogen ze best alvast ter voorbereiding op de middelbare school huiswerk krijgen. Maar niet teveel. Ze mogen ze beter voorbereiden op de middelbare school hoe je het huiswerk kan inplannen, hoe een schoolagenda werkt, leren een samenvatting te maken van een moeilijke onderwerpen zodat ze het makkelijker kunnen leren. Ik heb een paar vriendjes dit jaar geholpen met hun huiswerk, en moeten overhoren. Het fijne hiervan is dat er vaak vriendjes over de vloer komen en graag geholpen willen worden met hun huiswerk, omdat hun ouders er niets mee doen. Zelfs gisteravond nog. Het inplannen van het vele huiswerk is voor sommige kinderen echt moeilijk.
Mijn lagere school is intussen meer dan 60 jaar geleden, en ik had best veel te leren. Wij leerde o.a. intensief Engels. En buitenschools kreeg ik les in Schaken van Meester Arnold. Het verschil met nu is meer, dat als ik zat te klieren, mijn onderwijzer zei: Onnie, ‘zet je bril af.’ en dan kreeg je een pets om je oren, waardoor de tranen in je ogen sprongen.
De overeenkomst met nu. dat wij toen ook al slecht rekenen en slecht taalonderwijs kregen.
We hadden ook nog elk jaar een weekje vakantie in een jeugdherberg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
+1 Herkenbaar.......Alleen die jeugdherberg was er bij ons niet bij.
Als je rond 1900 solliciteerde als onderwijzer voor een lagere school moest je een examen doen. Ik heb die examens bestudeerd. Oei, dat was ontzettend moeilijk. Ik zou zeker zakken, terwijl ik toch de kweekschool gedaan heb. Vooral het onderdeel Nederlands was niet te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het boekje Rekenen van de onderwijzers van die tijd wel eens bekeken. Was ook behoorlijk heftig. Maar toen werden onderwijzers nog wel een president (van Suriname) of hoogleraar
ja ze moeten nu echt veel meer doen dan vroeger.
vroeger moesten ze gewoon leren rekenen, schrijven , en dat soort dingen nu komt er veeeeel meer bij kijken.

ik weet wel dat het nu al een heel verschil is met 20 jaar geleden. toen ik op de basisschool zat heb ik nooit huiswerk gehad en kan me ook niet herinneren dat ik thuis moest leren. als ik zie wat de kinderen van mijn zussen allemaal moeten doen op de basisschool dan is dat echt veel meer dan ik heb gehad.
soms help ik ze wel eens met wat huiswerk en dan denk ik jeetje dat is best pittig dat hebben wij nooit gehad hihi
14 jaar geleden
Het verschilt heel erg per school. Mijn dochters hebben op de basisschool nooit huiswerk gehad (alleen eens in de twee maanden topografie leren. Alleen een paar hoofdsteden. Niet ook nog bergen en rivieren etc.), dat had ik vroeger wel. Op een school hier verderop hebben de kinderen wel huiswerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of ze echt meer leren maar wel anders. Mijn basisschool heette toen gewoon lagere school. Dat waren de jaren 60-66. Klas 1 t/m 6. We kregen alleen in de laagste klassen oefenschriftjes mee om "schoon" te leren schrijven, moest je thuis oefenen zo mooi mogelijk de letters te schrijven door steeds te oefenen. Geschiedenis bijv. was alleen gericht op vooral Nederlandse historie en alles werd klassikaal gedaan. Dat betekende opdreunen al die jaartallen tot ze automatisch in je hoofd zaten. Rekenen was ook tafels opdreunen en je hoeft het ook niet uit te rekenen, want het zit er in en je vergeet het niet. Het was wel gemakkelijker dan nu met splitsen en schatten. Voor mijn zoon, nu 14, was dit ideaal geweest, want die heeft in zijn hoofd iets tegen cijfers. Vermenigvuldigen krijg je er niet in bij hem als hij het moet berekenen. Gelukkig is er wiskunde en dat kan hij wel heel goed. Maar cijfers hè. In de zesde klas kregen we al buitenlandse liedjes in het Frans, Duits en Engels en er werd elke dag gezamenlijk gezongen. Toch was het voor ons gemakkelijker te leren omdat er orde heerstte in de klas. Het was stil en bleef stil. Nu hoor je vaak;"ik kon het niet verstaan of ik kon me niet concentreren, want er was zoveel herrie om me heen en ze luisteren toch niet naar de juf". Het onderwijs is meer gericht op de maatschappij tegenwoordig. Je krijgt veel toegereikt maar van alles een beetje, want je bent multi-cultureel heden ten dage en meer gericht op de wereld dan op je eigen land. Daardoor lijkt het of ze veel moeten leren omdat het diverser is dan in mijn tijd. Wij leerden grondiger en elk vak was uitgebreid behandeld, maar we zaten wel langere dagen op school, ook zaterdag `s morgens. Ook was je alleen maar aan het leren, zelfs tekenen was echt les. Geen uitstapjes, school tv.uitjes enzo. Dus of ze nu echt meer leren, weet ik nog zo net niet, maar wél anders.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zag je toevoeging te laat, is bij mij dus ca. 50 jaar geleden
60 jaar geleden leefde ik nog niet, weet wel dat ze na de lagere school meteen moesten werken in de arbeidersgezinnen. De kinderen ervaren het nu hetzelfde als vroeger; school is niet leuk, spelen is leuker.
amc
14 jaar geleden
De chaos doet vermoeden dat ze meer moeten leren dan vroeger, maar veel zaken worden helemaal niet meer geleerd: een band plakken, een gaatje repareren, een stukje breien. Stil zitten en luisteren, opruimen en wachten op je beurt.

Het is allemaal zo rommelig, dat het lijkt of ze meer moeten leren, maar wat ze vóórlopen op de oudere generatie hebben ze vanaf hun tweede jaar van de televisie mee gepikt. Dat is een soort geheime leerschool waar wij geen weet van hadden.
14 jaar geleden
De kinderen moeten niet meer leren, maar ze leren anders.

Vroeger moest je heel veel uit je hoofd leren: rijtjes topografie, jaartallen, rijtjes topografie etc. Deze werden net zo lang klassikaal er in gestampt tot je ze foutloos op kon dreunen. Bijna alles wat je leerde, leerde je op school of uit (bibliotheek)boeken.

Vandaag de dag zijn er veel meer informatiebronnen. Via internet en televisie komen de kinderen al op jonge leeftijd met al deze informatie in aanraking. De kennis die het kind op die manier oppikt is veel veelzijdiger en gaat ook verder dan de grenzen van het dorp, de stad en het land. Ook werden vroeger de kinderen de kamer uitgestuurd als er 'grote mensen problemen' besproken werden.

De maatschappij is veranderd en het onderwijs is mee veranderd. Het lijkt alsof kinderen al op jonge leeftijd erg veel kennis van de wereld hebben. Dit komt niet omdat de eisen op school zwaarder zijn. De kinderen leren meer hoe ze met een computer om moeten gaan en informatie kunnen vinden; ze leren minder regels. Ze leren hoe ze een rekenmachine kunnen gebruiken en veel minder goed hoofdrekenen.

Zestig jaar geleden ging men vaker per week (ook op zaterdag) en langer per dag naar school. De boeken waren minder aantrekkelijk en er was meer discipline. Ik betwijfel of er minder geleerd werd, maar weet wel zeker dat het anders was.

Als ik de school waar ik zelf op gezeten heb, vergelijk met de scholen waar ik nu beroepsmatig mee te maken heb, zien de scholen er vandaag de dag heel anders uit. Het is niet meer een omgeving waar de leerlingen in bankjes de hele dag vooral braaf naar de meester/juf zitten te luisteren. Er is meer bedrijvigheid.

Er zijn mensen die beweren dat de kinderen vroeger meer leerden. Ook zijn er mensen die zeggen dat de kinderen vandaag de dag meer leren. Ik denk dat met geen kwestie van meer of minder is. Een kind kan nog steeds maar een bepaalde hoeveelheid informatie per dag opnemen. Dat is nu zo, dat was vroeger zo. Alleen de informatie die de kinderen krijgen, en de manier waarop ze die aangeboden krijgen, die zijn totaal anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
_1 Goed stuk heb je geschreven.
Ik geloof ook dat kinderhersenen anders werken dan vroeger, dat hersenen zich aanpassen aan deze nieuwe tijd. Door alle en veelzijdige informatie zijn kinderen ook eerder geestelijk rijp, maar dat effect zet zich lichamelijk ook door.