Is het zorgelijk te noemen dat steeds meer Nederlanders hun eigen taal niet beheersen?

Het valt mij op dat veel mensen (jongeren) belabberd Nederlands kunnen. Tegenwoordig weten veel mensen niet eens meer hoe ze een fatsoenlijke brief kunnen maken maken.

Hmm...en maken maken hoorde daar niet 2x te staan ;)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Naar mijn idee is dit inderdaad een zorgelijke ontwikkeling. Eerder werd al desinteresse genoemd, wat denk ik mooi geïllustreerd wordt door de opmerking "Zeur niet, je snapt toch wat ik bedoel?" wanneer ik iemand aanspreek op taalfouten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Tja waar moet je dit aan wijten, desinterresse misschien. De p.c. die heel veel terrein heeft gewoon en eigenlijk niet meer uit onze samenleving is te denken en een spellingscheck heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk sms, msn, hyves enz. Daar wordt een taal gebruikt die gewoon niet kan. De jeugd weet soms echt niet meer hoe iets geschreven wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is wel zorgelijk, al is de nederlandse taal grammaticaal gezien ook niet 1 van de makkelijkste talen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat het zorgelijk is. het zou pas zorgelijk zijn als ze niet meer zouden kunnen communiceren om hun doel te behalen.

En veel dingen die als "fout" worden gezien door de "ouderen" worden door leeftijdgenoten niet als fout gezien. Als uiteindelijk degene je maar begrijpt dan is het doel van een taal toch bereikt?

Ik denk dat het trouwens goed is. De taal ontwikkeld zich en vernieuwd zich. Er zijn genoeg woorden en afkortingen die door jongeren goed gebruikt worden waarvan de ouderen geen idee hebben wat het betekent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja het is zorgelijk maar hun is ook geen schrijftaal hè. "Is het zorgelijk te noemen dat steeds meer Nederlanders DE eigen taal niet beheersen?"
Bij mij op school kunnen veel wel goed Nederlands. Praten en schrijven. Op msn ken ik ook vrij weinig mensen die niet in abn typen.
Misschien ligt het aan de buurt of het opleidingsniveau.

Om op de vraag terug te komen, het is zorgelijk dat de jonge generatie de taal niet beheerst. Uiteindelijk, als ze moeten solliciteren voor een fatsoenlijke baan, komen ze er achter dat abn wel gewenst is en zal het vast wel goed komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn eigen taal, jouw eigen taal, zijn eigen taal, onze eigen taal, jullie eigen taal, hun eigen taal. Niets mis mee.
Ik zie hier, maar ook op wikipedia, toch de meeste mensen heel behoorlijk schrijven. Volgens mij valt het allemaal best wel mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt... Ik weet niet hoeveel fouten ik over het hoofd zie... Dat weet eigenlijk niemand van zichzelf ... Maar op deze vraag worden expres veel vouten gemaakd, dus die correksies die jouw gezien hebben zeggen niets aan mijn!
Er zou meer gelt moeten worden uitgetrokken voor taalonderweis.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bin ik met je eins!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onderwijs
AWM
15 jaar geleden
lol
Vaak wordt gezegd, dat het wel goed is als je maar kunt communiceren.

Maar juist dat komt al snel in gevaar.

Er is een groot verschil tussen "buurtwinkel verhuist" en "buurtwinkel verhuisd". Wie dat verkeerd typt, zet de lezer dus op het verkeerde been.

Ook toon je desinteresse in je lezer als je verkeerd schrijft. Ik vind het bijvoorbeeld heel vermoeiend om te moeten lezen "Piet stond op het voetbal veld". Want dan lees ik ongeveer zo:

- "Piet stond op het voetbal"
- Huh? "Het" voetbal? Nee toch?
- "Het voetbal"? "De voetbal"?
- "De voetbal" klinkt het beste. Dat moet het zijn.
- De schrijver heeft zich dus vergist.
- Goed, overnieuw: "Piet stond op de voetbal".
- Hmm, wel wat raar. Maar goed, zou kunnen.
- Verder lezen: "veld". Huh? Dat past niet in de zin.
- "Piet stond op de voetbal; veld". Huh?
- Aha, niet "voetbal veld", maar "voetbalveld"!
- Goed, nog eens. "Piet stond op de voetbalveld".
- Eh, nee. Hier klopt iets niet.
- Ah, "het voetbalveld" moet het zijn!
- "Piet stond op het voetbalveld"

Snap je nu dat ik moe word van zulke typefouten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat ken ik. Ook heel populair is "Het toestel die in de etalage staat". Of "Daar stond een gebouw. Hij viel op door zijn lelijkheid.".
"Hij"? Wie dan? Waarschijnlijk wordt het gebouw bedoeld...
Ik vind het al een tijdje een zorgelijke ontwikkeling dat met name jongeren de Nederlandse taal niet machtig zijn zoals ons dat vroeger geleerd is. En misschien dat dit komt doordat er tegenwoordig verschrikkelijk veel msn en chat taalgebruik tussen zit...

Maar die enkele keer dat er bij mijn bedrijf een open sollicitatiebrief binnen komt. En de laatste was notabene van iemand die solliciteerde naar de functie van bedrijfsleider. En dan boeit het mij op zich niet zo zeer dat er hier en daar een taalfout in staat. Maar als er dan op een bepaald moment een zin: "K denk dat k m lkkr cretiev kan uitleef als bdrfleidr." staat dan vind ik dit een erg zorgelijke ontwikkeling. En als deze brief dan ook nog eindigd met "De mzzl" dan is voor mij duidelijk dat ik die persoon per definitie niet zal uitnodigen...

Dit soort dingen zijn niet belabberd. Dit soort taal gebruik is een grote tekortkoming voor de Nederlandse maatschappij...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ongelooflijk, heb je de desbtreffendepersoon ook gevraagd wat hij of zij hiermee dacht te bereiken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben maar een ZZP'er en reageer vrijwel nooit op die 1 á 2 brieven in het kwartaal. Meestal kan ik aan de envelop al zien van welk reïntegratiebureau ze afkomstig zijn. Want zelf een enveloppe halen is schijnbaar te veel gevraagd. Ze vergeten er alleen bij dat de enveloppe van het reïntegratiebureau een logo en naam bevat... Iemand van een reïntegratiebureau is misschien interessant omdat hier een subsidie aan hangt van een slordige 12.000 euro voor het bedrijf dat zo iemand in dienst neemt. Maar dan moet je er wel werk voor hebben... Voorlopig beperk ik me tot een 20-30 uur in de week en daar kan ik goed van rond komen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In deze laatste reactie valt me weer op (weer, omdat het niet de eerste keer is dat ik dit zie op onder andere goeievraag.nl) dat Nederlanders die op taal letten, vaak de neiging hebben tot hypercorrectie. Zo hoeft er in het eerste voorbeeld géén komma achter 'dat', en is een lidwoord voor 'jongeren' in dit geval nergens voor nodig; sterker nog, het gebruik van een lidwoord op deze plaats zorgt voor een andere betekenis dan de oorspronkelijke auteur volgens mij bedoelde.
Goed schrijven en spellen vind ik wel belangrijk.
Daar zijn regels voor.
Praten/spreken doe je zoals je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens. Je kunt af en toe een foutje maken, of per ongeluk op een toestenbrod de letters verwisselen of dat je een letter naast de bedoelde letter indruky. Maar echt grammaticale fouten en spelfouten zoals "wordt je" zijn echt te erg voor woorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja... Het is zeker zorgelijk, want als jij je al zorgen maakt over taal, terwijl je in toelichting al een fout maakt (= "Nederlands kennen" of "Nederlands kunnen spreken") (Sorry, kon dit verbeteren niet laten!), hoe zit het dan met de rest van de bevolking?
Zelf begeleid ik stagiaires op Hbo-niveau. Hiervan verwacht je dat die kunnen spellen, maar niets is minder waar! Ik moet me bij het lezen van de diverse verslagen altijd beheersen om niet met een rode pen de taalfouten aan te gaan strepen. Ik heb me er inmiddels op getraind om de inhoud te lezen zonder op deze fouten te letten.
In sommige gevallen kunnen mensen er niets aan doen dat ze niet kunnen schrijven (denk aan dyslexie), maar in de andere gevallen denk ik dat de basis van het taalonderwijs ook veel kwaliteit heeft verloren in de loop der jaren. De leerkracht kijkt, net als ik zelf doe, vooral naar de inhoud. Ook de computer is schuldig aan de slechte zinnen. Je verbetert vaak iets aan een zin, waardoor hij niet meer loopt en je verwacht dat de spellingscontrole de meeste van je fouten aangeeft, zodat je ze kunt verbeteren, maar dit werkt ook niet perfect. Er blijven altijd wel wat fouten staan.
Nu vind ik wel dat veel kinderen al op jonge leeftijd veel beter kunnen verwoorden wat hen bezighoudt dan vroeger het geval was. Ze zijn veel mondiger. Dus er is iets ingeleverd en er is iets voor terug gekomen. En uiteindelijk gaat het er vooral om dat we elkaar begrijpen. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat ik de achteruitgang van de taal niet jammer vind, want niets is minder waar!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Magicegidius:"die" Verwijst naar stagiaires op HBO-niveau. Je verwacht dat die stagiaires kunnen spellen. Dit is absoluut correct!
Guidance: De zin is opgedeeld in deelzinnen. Waarom denk je dat die komma's in die zinnen staan?
Zijn jullie aan het spelden zoeken oplaag water? Of voelen jullie je aangesproken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
P.S.( bij mijn reactie) Maar Guidance: Mijn complimenten, want je hebt je vraagstelling goed verbeterd!
ies koeltoer,met dank aan onze vmbo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een leerling kan niet veel beter worden dan het onderwijs welk genoten wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste is taal altijd in beweging. En jongeren gebruiken taal om zich te onderscheiden. Turbotaal is al jaren geleden als een trend gesignaleerd. En de term "turbotaal" is nu al weer zo jaren '80.

Het gebruik van msn, hyves en sms taal wordt vooral gebruikt door bepaalde groepen. Het is ook een middel om aan te geven dat je bij een bepaalde groep hoort en je te onderscheiden "van de rest". Voornamelijk VMBO en MBO jeugd heeft deze neiging. Hoger opgeleide jongeren gebruiken dit minder.

Taalgebruik wordt dus steeds effectiever als selectiemechanisme bij sollicitatieprocedures bij bedrijven. En bepaalde groepen jongeren zetten zichzelf effectief buiten spel voor beroepen waar men in staat moet zijn taalvaardig te zijn. Prima ontwikkeling, want dat maakt o.a. mijn werk als bedrijfsleider ook een stuk makkelijker.

Deze ontwikkeling wordt pas zorgelijk als er straks niet genoeg mensen meer zijn die überhaupt goed Nederlands lezen en schrijven om de betreffende vacatures te vullen.

En veel jongeren komen vanzelf terug op dat groepsgedrag en die onderscheidingsdrang. Vaak weten ze best hoe veel worden gespeld zouden moeten worden. En degenen die het niet weten, hadden het ook zonder moderne straat- en internettaal niet geweten.

Ik ontvang namelijk minstens evenveel taalfouten in brieven van mensen boven 35 dan onder de 25.

Ik ben dus niet overweldigd door zorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onzin
Een taal leeft. En verandert. 100 jaar geleden was het Nederlands ook niet vergelijkbaar met de huidige vorm. Het is wel jammer dat mensen niet weten dat ze iets fout doen, maar uiteindelijk is het de communnicatie die telt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een levende en daarom veranderende taal lijkt me niet zorgelijk. Het wordt pas zorgelijk als de gebruikers van een taal die taal zo slecht beheersen dat het problemen oplevert bij het communiceren met anderen en/of het formuleren van de eigen gedachten.

Ik ben ervan overtuigd dat gebrek aan nuance in taal leidt tot gebrek aan nuance in denken. En daarmee tot onvermogen om subtieler conceptueel denken toe te passen.

Maar of dit aan de hand is, daar ben ik niet zeker van. Tegelijkertijd wordt onze taal ook verrijkt door allerlei nieuwe woorden en uitdrukkingen.

Ik vindt het bijvoorbeeld jammer dat bijna niemand meer het onderscheid tussen 'omdat', 'doordat' en 'opdat' meer lijkt te begrijpen, omdat daar volgens mij een gebrek aan begrip van reden, oorzaak en intentie achter ligt. Maar ik zie ook nieuwe uitdrukkingen waarmee je met meer nuance een gedachte kunt verwoorden, ook al zijn die uitdrukkingen vaak niet 'correct' Nederlands of zelfs maar 'correct Engels' in traditionele zin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op www.nu.nl heb ik een artikeltje gevonden over dat het gebruik van sms-taal juist goed is voor de taalvaardigheid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk zeker dat het zorgelijk is.

Als iemand die als kind (kenmerken van) een taalontwikkelingsstoornis gehad heeft, weet ik hoe belangrijk taal is, en hoe machteloos je je kan voelen als je niet op anderen over kan brengen wat je wilt. Nu is er gelukkig niets meer met me aan de hand wat dat betreft, maar ik heb me wel eens flink gefrustreerd gevoeld daarover.
Veel jongeren kunnen nog (redelijk) met elkaar communiceren nu, maar die jongenslang schijnt ook nog eens plaats/regio gebonden te zijn, en ook nog eens per groep jongeren. Dus als je met mensen moet communiceren die óf niet van jouw leeftijd/groep zijn óf heel ergens anders vandaan komen heb je pech. Dat beperkt je wereld wel heel erg dan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik vind het zorgelijk.
Veel oudere mensen komen dan met theorieen over de jeugdtaal maar dat is onjuist. jeugdtaal maakt het nederlands juist rijker.
Maar om terug te komen op het onderwerp, het nederlands zal zeker niet verdwijnen. buitenlandse mensen verhuizen naar nederland omdat het zo een goed land is om in te wonen. oudere mensen pikken vaak minder snel de taal op dan jongere mensen, daarom word het door buitenlanders boven de 30 minder gesproken. De immigranten kozen, toen zij naar NL kwamen zelf voor een plek om te wonen. Dat was vaak in de buurt van bekende of vrienden of familie, en daar waar zij werk konden vinden. daarom wonen zij geconcentreerd in de randstad of in grotere steden. als ze zoals ik al zei geconcentreerd gaan wonen gaan ze alleen maar hun eigen taal spreken met hun vrienden en familie en nederlands hoeft dan dus niet meer geleerd te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het zorgelijk ? zeker ? Is het de schuld van de Jeugd ? Nee, zeker niet. Nederland gaat erg onzorgvuldig om met onze taal. Dan kun je de jongeren ook niet kwalijk nemen dat ze de taal minder goed beheersen. Jongeren kopiëren de taal van hun ouders. Nu was het een tijd mode om zogenoemde 'turbo'-taal te spreken en schrijven. Nu zie je dat dat door de huidige generatie jongeren is gekopieerd en vervolgens een eigen versie heeft gekregen door turbo-taal te vermengen met sms, msn taal e.d. Daardoor vinden de taal puristen ineens dat het zo slecht gaat met de Nederlandse taal beheersing. Moeten we de hand niet in eigen boezem steken en het taalonderwijs in Nederland hervormen? Of moeten we onze kinderen als ouders al betere taalbeheersing bijbrengen? Moeten we wellicht het Belgische voorbeeld volgen en de Nederlandse taal meer koesteren? Deze vraag roept bij mij meer vragen op dan antwoorden. Een ding weet ik wel dat mijn leraren Nederlands vroeger een flinke interesse en lol in taal hebben bijgebracht waar ik ze tot op de dag van vandaag dankbaar voor ben. (dit klinkt zoooooo oud, terwijl ik pas 31 ben....zucht....)