Waarom is de meest gemaakte fout in de Nederlandse taal de d / t / dt fout? Ook bij Goeie Vraag wemelt het van deze fouten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dt-fouten zijn gewoon onvermijdelijk

“Dit ligt aan de werking van ons geheugen”, zegt professor Dominiek Sandra van de Universiteit Antwerpen. We hebben allemaal een gigantisch wordgeheugen, waarin we voortdurend en on-bewust alle woorden opslaan die we onder ogen krijgen, dus ook alle mogelijke werkwoordvormen. Nu komt de ene woordvorm in het Nederlands veel vaker voor dan de andere en precies dat beïnvloedt ons woordgeheugen. Bij vormen met eenzelfde uitspraak zijn we dus geneigd om de frequentste vorm op te schrijven, het is haast een reflex.
De invloed van ons geheugen is heel sterk. Bijkomende experimenten met werkwoorden in de gebiedende wijs tonen dit aan. In zulke zinnen komt geen onderwerp voor. Hierdoor kan je bij de keuze voor t, d of dt nog gemakkelijker misleid worden door het vaak voorkomen van de ene of de andere vorm.
Ons woordgeheugen is niet enkel gevoelig voor de frequentie van woorden maar ook voor de frequentie van groepjes van letters. Bij verleden tijden waarvan de uitspraak eindigt op de letters ste of chte zou er een competitie kunnen ontstaan tussen twee lettergroepjes: ste en stte (vergelijk waste en tastte) of chte en chtte (vergelijk lachte en wachtte). Het lettergroepje ste komt vaak voor terwijl chte slechts in een handvol werkwoorden voorkomt. In de verleden tijd zou die competitie meer fouten als taste moeten veroorzaken dan fouten als trachte

Lees link !!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat mensen simpelweg de moeite niet nemen om de simpele regels te leren en toe te passen. Daarnaast hebben veel mensen haast met reageren en hierdoor sluipen er fouten in. Tevens kunnen fouten niet hersteld worden, hierdoor blijven ook simpele en domme fouten staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou zelf zeggen omdat het een nogal zinloze taalregel is, maar dit is mogelijk omdat ikzelf lichtelijk blind ben hiervoor. Natuurlijk zal er vast nog wel enige zin in steken om de vorm in de zin te zien of iets dergelijks.
Waarom mensen er anders problemen mee zouden hebben zou dan zijn omdat de nederlandse taal zoveel wisseld in z'n regelgeving waardoor mensen hun grip en begrip hierop/van verliezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk speelt slordigheid, haast en laksheid inderdaad hoogst waarschijnlijk ook mee. (Ik ben trouwens dyslectisch (A), wat mogelijk al gespot is hoewel ik m'n best doe om dit te verhullen.)
Zouden de meeste mensen dit gewoon niet op "gevoel "schrijven?
Ik denk, als je bezig bent met een epistel dat het vaak te veel moeite is om iedere keer terug te denken aan de grammatica.
En is het onderwijs hieraan misschien mede schuldig?

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fijn dat er nog mensen zijn die de fouten opmerken. Mij vallen ze ook altijd direct op en dat zorgt ervoor dat ik vaak afhaak om op de betreffende website nooit meer terug te komen. Wat dat betreft vind ik dat ik het al lang volhoud hier.
De fouten met D of T worden vaak gemaakt doordat men niet het verschil ziet tussen "het gebeurt heel vaak" en "het is heel vaak gebeurd". De verwarring tussen deze twee werkwoordvormen doet zich vooral voor bij werkwoorden die met ge-, be-, her-, ver- beginnen, omdat het voltooid deelwoord geen extra voorvoegsel krijgt.
Als het voltooid deelwoord volgens de "kofschip"-regel een D krijgt, treedt bij dergelijke werkwoorden de verwarring op:
- gebeuren: het gebeurt, het is gebeurd
- betekenen: het betekent, het heeft betekend
- herkennen: hij herkent, hij wordt herkend
- verhuizen: hij verhuist, hij is verhuisd).

Wie de regels lastig vindt en overtreedt, maakt het voor anderen weer lastig. Iemand die er namelijk gevoelig voor is, wordt op het verkeerde been gezet. Bij "hij verhuisd" ga ik zoeken naar het ontbrekende woordje "is". Nog vervelender wordt het als men in krantenkoppenstijl schrijft en woorden weglaat. De tekst "Verhuist naar nummer 12" doet vermoeden dat de verhuizing aan de gang is, terwijl "Verhuisd naar nummer 12" betekent dat de verhuizing al achter de rug is.

Een automatische spellingchecker helpt hier niet, omdat beide schrijfwijzen bestaan met verschillende betekenis. Daarom blijven zelfs in automatisch gecontroleerde teksten deze fouten staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Quote:"Mij vallen ze ook altijd direct op en dat zorgt ervoor dat ik vaak afhaak om op de betreffende website nooit meer terug te komen" Vind je dat niet wat overdreven?
Het lijkt mij een bijna onmogelijke taak om dan nog het internet op te gaan, spelfouten -hoe groot of klein dan ook- zijn toch bijna overal wel te vinden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist. Het is droevig gesteld met de spelling in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht: ruim 3% van de Nederlanders kampt met dit vervelende probleem. Maar als alleen dyslexiepatiënten de genoemde spelfouten maakten, zouden de D's en T's in zo'n 95% van de teksten op internet in orde zijn.
De vraagsteller zal het met me eens zijn, dat dit percentage bij lange na niet gehaald wordt. Een geruststelling voor de dyslecten: het komt niet door jullie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf ben ik ook een taalpurist en kan ik er echt niet tegen dat mensen niet even de moeite nemen om te kijken of ze fouten hebben gemaakt. Zoals MartineT al schrijft is het probleem veel groter dan die 3 % die een reden hebben ervoor. Mensen zijn gewoon lui geworden en door Word hoeft niemand meer na te denken over waarom iets met een t of d is.
volgens deze link ligt het aan dat mensen niet na lezen wat ze geschreven hebben maar ik denk dat het ook vaak is dat je het gewoon niet weet bij mij in ieder geval wel dus voor mij en mensen die het ook niet altijd weten kijk naar deze link