Orde moet je niet houden; orde moet je handhaven. Als er wederzijds respect en begrip is kan er een goede sfeer in een klaslokaal zijn, maar respect moet ook verdiend worden. Leg hun uit dat zij daar zijn om iets te leren, hun enigste weg naar een goede toekomst is via jou. Ik had een natuurkundedocent die als er geen orde was hard met zijn lineaal op zijn bureau sloeg; toen was het wel stil. Maar ik vrees dat dit andere tijden zijn. Kinderen proberen zich een status aan te meten over de rug van docenten, docenten kunnen niets doen omdat ze anders het kind zouden kunnen "schaden in hun ontwikkeling". Probeer duidelijk te maken dat je boven hun staat, dat er geen gelijke voet is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Overwicht hebben op ze en duidelijk zijn en vooral consequent. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.

Niet over je heen laten lopen en weten waar je het over hebt als je iets uitlegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zorgen dat je hun aanspreekt op hun niveau en dat de lesstof boeiend is of boeiend gebracht wordt. Wanneer het echt niet gaat vraag een leerling of hij de klas over wil nemen , met als opdracht: hoe houd ik orde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doe eens een les totaal iets anders. Geef gewoon eens les in het maken van bijvoorbeeld gevulde speculaas. De volgende les neem je een bakplaat vol gevulde speculaas mee. OK, de leerlingen moeten daarna iets harder werken om de boel bij te spijkeren, maar het gevoel dat ze bij jou als docent hebben zal totaal anders zijn.... verrek... hij/zij is net een mens?!

Dit helpt ook als je een nieuwe afdeling moet gaan managen. Doe iets wat niemand verwacht, en laat je zien als mens... bijna niemand kan dat weerstaan.

De onrust in de groep, maakt plaats voor respect, en je hoeft niet meer de orde te handhaven... want dat doet de groep zelf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nooit, en dan ook nooit over je heen laten lopen.
houdt orde. strikte regels. te laat is te laat. geen discussie, dan gaan ze maar naar de afdelingsleider.
het vervelende is dat de hormonen om je oren vliegen. De zelfde klas in 5 havo is veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanaf dag één je les invullen zoals jij dit wilt. laat weten hoe jij wil werken. Ze zullen je uittesten tot hoe ver ze kunnen gaan. Als je vanaf dag een je grenzen duidelijk laat zien en hier consequent in bent zullen de leerlingen dit accepteren en je niet het leven zuur maken.

En vaak blijkt dat je dan niet eens zo streng hoeft te zijn als mensen vaak denken. Want als je te streng dan zal de jeugd van tegenwoordig dit niet meer pikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedenk welke lessen jij zelf interessant vond toen je in een dergelijke klas zat. Hoe werd deze les interessant gehouden, welke elementen kun je hiervan overnemen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een flink eind touw, een aluminium honkbalknuppel en een rol ductape.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schrijf van te voren op het bord wat ze moeten doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je verlagen of verhogen tot hen niveau. intresse tonen in hun wereld, hebben ze i-pods? leuk ''waar gekocht'' zitten ze op een sport? ''leuk, welke sport'' o ja dat lijkt mij ook leuk'', je moet hen vriend worden , dan gaan ze vanzelf respect voor je krijgen...ik had een lerares die zich heel erg tot het niveau van de leerlingen verlaagde/verhoogde..het was een ''vriendin'' van iedereen...werkte prima...doe iets geks, laat iedereen elke ochtend 1 mop vertellen en start dan met de les...dat motiveert om sóchtends op tijd te komen...dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had in dat jaar één hele toffe leraar, ook degene met de meeste orde tijdens zijn lessen... Maar dat is echt een talent. Hij begon de les met een grap, eentje waar wij toen echt om konden lachen (hij gaf bio en scheikunde), die grap was erg grappig en vaak ook ietwat grof (tja, toch de 15 jarigen aanspreken) maar had wel te maken met de lesstof die hij dat uur wilde bespreken. Na 5 minuutjes onrust begon de goede met zijn les. Iedereen was dan vol aandacht. Als het zo was dat er toch nog onrust heerste, dan gaf hij een waarschuwing, en dan vloog je eruit. En dat is heel belangrijk bij tieners van die leeftijd. Consequent zijn! Als je zegt: 'nog één keer en je vliegt eruit', laat ze dan ook vertrekken. Als ze eenmaal in de gaten hebben dat je toch niet doet waar je mee dreigt... Dan nemen ze de overhand! (ik spreek uit ervaring, want was net zo'n rot-scholier ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met eva eens. kende zelf ook 3 leraren op school die dat hadden, stel ook regels met de leerlingen op. zoals als je gebeld word, mag je heus de telefoon opnemen. alleen stel eisen niet dat ze 10 min staan te bellen gewoon even opnemen (buiten de klas) en dan kijken of er iets aan de hand is of niet. zo niet en het is niet belangrijk weer de les in. houd hier wel de hand in.. en niet zo dat alle leerlingen helft van de les op de gang staan te bellen ;) vind hier een maat in. je zult zien als je, de leerlingen een beetje tegemoet komt dat ze veel meer respect voor je hebben ;) en grappen maken. tijdens de les, lesstof word al gauw saai.. houd de lessen leuk, voor jezelf en de leerlingen. Nogmaals kom de leerlingen tegemoet maar houd wel degelijk de overhand. want er zijn altijd leerlingen die er misbruik van maken, maak van de leerlingen je ''vrienden'' je moet immers een hoop tijd met hun doorbrengen wekelijks.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bellen tijdens de les?? Veel stompzinniger moet 't niet worden. Telefoontjes horen absoluut niet in de klas. Verplicht in de kluis leggen bij aankomst op school - klaar.
Als je je gedeisd houdt heeft ook niemand d'r last van als je je mobieltje in je broekzak houdt en uit hebt staan. Bellen op school doe je maar in de pauze buiten op 't plein, en zelfs dat is nog twijfelachtig. Want erg sociaal is 't niet als je de halve pauze staat te kleppen met je mobieltje.
De les verstoren met mobieltjes is in elk geval ALTIJD uit den boze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zucht.. jij weer zon voorbeeld van iemand die vanuit z'n onderbuik reageerd. Lees is wat ik zeg ;), of ben je daar te lui voor, dit heeft bij ons op school wel degelijk geholpen ;) anders gaat iedereen lopen kloten met telefoon in de les.. dus komt nou niet zeggen dat zoiets niet werkt, want 't bewijs is er wel degelijk.
Eerst overdreven streng, ook al word je dan op den duur 'die strenge leraar' genoemd. Later kan je dan steeds milder worden en dan denken je leerlingen ook van 'het valt wel mee'. Eerst een paar keer wat mensen wegsturen zal wel indruk maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je niet minstens een deel natuurlijk overwicht hebt, ben je 't haasje. Want als je nu nog je hele eigen gedrag moet aanpassen, dan is de kans klein dat dat ooit nog lukt.

Zelf denk ik dat zwaar straffen vanaf 't begin af aan nodig is. Vroeger was ook niet alles goed, maar hadden de leerlingen wel respect voor de docenten omdat je een flinke lel kon krijgen als je je niet gedraagde. Nu een flinke lel geven niet meer mag, hebben de docenten 't veel moeilijker gekregen. Niet dat ik voor 't geven van flinke lellen ben, maar een perfect alternatief wat net zo goed werkt, is nog niet gevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zucht.. your lack of knowledge made me laugh today :).. waarschijnlijk ben je 40+ en probeer je je in te leven in de jeugd.. ik zou zeggen doe maar niet,
Structuur en niet dralen met het uit de klas verwijderen van vervelende sujetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te beginnen is het belangrijk dat een docent weet dat de directie onvoorwaardelijk achter hem of haar staat!
Verder moet een docent geen 'lesboer' zijn, maar ernaar streven een band te krijgen met de klas. Zorg dat er een goede sfeer heerst. Probeer het 'wij-gevoel' van de klas te bevorderen.
Ik geef toe dat als er onwillige types in de klas zitten, het niet zal meevallen een goede sfeer te cre-eren.
Bereid je lessen goed voor, zorg dat je het boeiend weet te brengen.
Laat je als beginner niet ontmoedigen: bedenk dat je het volgende leerjaar meer ervaring zult hebben! En zo 40 jaar lang tot je pensioen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Droge grapjes tussendoor, af en toe gewoon hard zijn, klierende kinderen er zonder enige moeite uitsturen. Niet teveel dreigen met uitsturen en zorgen dat leerlingen je een goeie leraar vinden.