Zou het goed zijn als logica een verplicht vak werd op de middelbare school?

Dit om het redeneervermogen aan te scherpen en de jongeren weerbaar te maken tegen drogredeneringen.

Toegevoegd na 13 uur:
Logica of redeneerkunst is de wetenschap die zich bezighoudt met de formele regels van het redeneren.

(wikipedia)

14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik ben ook voor, wellicht zouden ze er al op de lagere school in de laatste klas mee moeten beginnen, daar hebben ze tijd genoeg over na de cito.

Het zou, als ze niet genoeg tijd hebben voor een extra vak, verdeeld moeten worden onder verschillende andere vakken. Bijvoorbeeld wiskunde, statistiek, maatschappijleer en levensbeschouwing, net zoals ze nu de rekenvaardigheden over verschillende vakken verdelen.

Ik denk dat de maatschappij erbij gebaat is, als ze het verplicht maken op elke middelbare school, maar het hoeft van mij niet perse een eigen vak te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dank je wel Rapaan, voor je bijdrage. Ik vraag me wel af of het abstractievermogen in groep acht bij de meeste kinderen wel voldoende is ontwikkeld om zich met logica bezig te houden. Maar wellicht dat ze zich op een minder abstracte manier met redeneren bezig kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal inderdaad enigszins aangepast moeten worden, maar met wat voorbeelden is er wel veel duidelijk te maken.

Andere antwoorden (13)

Naar mijn mening zijn er op de middelbare school al veel te veel vakken, nóg een erbij lijkt mij geen goed idee.
Laten ze eerst maar eens voldoende aandacht aan de basis vakken besteden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logica lijkt me toch wel een stevige basis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als extra vak, eerst maar eens goed Nederlands Engels Duits Geschiedenis enz leren, logica komt in vakken als Maatschappijleer en Managment en Organsitaie wel aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Versnipperd... Logica is de basis van de wetenschap. Hard nodig in een technisch geavanceerde maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Engelse taal toch ook? Goed Nederlands?
Dus met veel logica maar gebrekkig Engels kom je er ook niet. Juist omdat ik zie (heb 2 zoons op het middelbaar onderwijs) hoeveel vakken ze hebben, vind ik nóg een vak (hoe nuttig dan ook) erbij niet echt handig. Als ik zie dat er in de bovenbouw maar een half jaar gym les wordt gegeven omdat er geen tijd is om elke week gym te geven, is een extra vak niet mogelijk.
Snap het nut van Logica wel, maar er is gewoon geen plek meer voor.
En het middelbaar onderwijs nogmaals om te gooien lijkt me helemaal een slecht idee, laat het eerst maar eens 'goed lopen' voordat er wéér veranderingen komen
Ja! Ik ben helemaal voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is wiskunde bij uitstek een vak wat voor 90% over logica gaat. Wiskunde is altijd te beredeneren. Alleen de vanbuitenleervakken (wat een woord) die kunnen niet beredeneerd worden, zoals talen.
Ik zou zeggen dat het dus prima in te passen is in de huidige vakken. Maar er zou wel meer aandacht besteed mogen worden aan hoe je aan een goed antwoord komt, de logica achter het beantwoorden van vraagstukken dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Je bent me voor. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, mij ook! +1
Ja, zo snel mogelijk desnoods een ander vak laten vervallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke redenering is een drogredenering, logisch of niet, dus NIET DOEN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dank vvor de aandacht, blij dat je meedenkt. Dat woordje dus, wat heeft dat voor betekenis, hier, Xinix...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose, welk woordje?
rose
14 jaar geleden
Het woordje 'dus' ... ;.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus betekent hier: Derhalve... Je schiet er niets mee op... Het leven wordt er niet beter op als het logisch klopt...
rose
14 jaar geleden
Het zou kunnen, Xinix. Maar dat derhalve riekt toch naar een redenering: dit, derhalve dat. Of ruik ik nou bonensoep?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun jij nog LOGICA gaan studeren... Het zou ook bonensoep kunnen zijn hoor...
rose
14 jaar geleden
Ik eet nog maar zelden bonensoep. Het is daarom ook dat ik in kabouters geloof. Als er geen kabouters waren, zou ik vast vaker bonensoep eten... ;.)
Hoe meer je weet, hoe beter je logische conclusies kunt trekken. Het is dus een gevolg van de vakken die ze al hebben. Het hangt dus van 't succes van 't kunnen opnemen van de stof af hoe logisch kinderen na zullen kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben het er niet mee eens. Logica heeft te maken met hoe je conclusies trekt uit feiten, kennis betreft feiten.
Ik vind het een prima idee om logica te onderwijzen. Echter niet als apart vak, maar als onderdeel van de bestaande vakken.

Logica staat namelijk niet op zichzelf. Logica is altijd ergens een onderdeel van. En juist bij een "vak" als logica gaat het om het leggen van verbanden.

Daarom zou ik het een heel goed idee vinden als de basisprincipes bij bijvoorbeeld wiskunde zouden worden behandeld. Met basis bedoel ik dingen als: als B *altijd* waar is wanneer A waar is - kun je dan ook zeggen dat B *altijd* onwaar is als A onwaar is? Da's wiskunde.

Dit principe kan terugkeren in de maatschappijleer, of hoe dat tegenwoordig ook mag heten. Daar kan een politieke redenatie worden bekeken waar dit principe voorkomt.

Op die manier leren de scholieren zowel de basis kennen (dat vind ik essentieel), alsook de basisprincipes herkennen in de alledaagse praktijk. Die verbinding tussen de theoretische basis en de praktische toepassing is in het latere leven van groot nut, omdat het veel inzicht geeft.

Dus:
Doen, maar integreren in bestaande vakken, en de gelegenheid gebruiken om verbanden te leggen tussen die verschillende vakken.
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Je eerste voorbeeld is niet zozeer wiskunde, als wel gewoon logica. Maar toch een mooi verhaal.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hmm, voor mij valt booleaanse logica onder de wiskunde. Maar goed, mag ook best onder een ander vak worden geschaard, zo nauw zijn die grenzen niet te trekken.
Onzin, logisch nadenken is aangeboren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
logica is niet aan te leren al oefen je nog zo veel het logisch beredeneren van een onbekend probleem kun je niet leren dat is aangeboren.
Wel kun je de bestaande aanleg oefenen met vakken als wiskunde in al zijn facetten en met andere natuurwetenschappen.lesgeven in logica zou uitmonden in een opsomming van logische vraagstukken en niets bijdragen aan de ontwikkenling van de leerlingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vindt dat een heel goed idee.
Er zouden veel problemen mee voorkomen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je natuurlijk rekening mee moet houden is dat logica slechts een studie is naar de abstracte vorm van argumentatie. Het laat dus niet zien of de redenatie klopt maar of de logische vorm van de redenatie klopt. Bovendien vinden sommige mensen zelfs de meest ellemtaire logica ontzettend moeilijk. Ik denk dat je het daarom mondjesmaat kan geven aan HAVO leerlingen en voor de rest zouden VWO leerlingen het wel aankunnen. Maar dan slechts in beperkte mate. (een slap aftreksel van de eerste orde logica zonder bijvoorbeeld verzamelingen of de sylogistiek)VMBO studenten wat toch de grootste groep is zouden het naar mijn inzien niet aankunnen (of in ieder geval veel VMBO studenten) Als je echte logica op volle schaal hebt is het iets waar zelfs filosofiestudenten hoofdpijn van krijgen. Bovendien denk ik dus niet dat logica het resultaat oplevert waar je naar zoekt. Aangezien het heel erg abstract is en vaak moeilijk om hier concrete voorbeelden aan te verbinden. Als je wilt dat de leerlingen scherper worden in hun redenaties denk ik dat ze meer hebben aan een vak argumentatie-analyse. Hierin leren ze met concreet wat een foute argumentatie is, het is minder moeilijk maar ik denk dat het toch meer resultaat oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet filosofie? Het wel een leuk vak opzich, en een aanrader om te volgen als je denkt dat je moeite waard is voor verplicht vak zou zijn.
Lijkt me interessant.:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht niet zo veel nut van het aanleren van een set regels over redeneren, maar meer van het in de praktijk oefenen met redeneren en herkennen van drogredeneringen.

Het lijkt mij erg goed om in elk vak een klein beetje filosofie toe te voegen, dit kan je b.v. heel goed doen bij geschiedenis (hoe kijk ik tegen de wereldgeschiedenis aan in vergelijking met b.v. iemand uit de VS, China?), exacte vakken (wetenschapsfilosofie), aardrijksunde... Kritisch vragen stellen, twijfels uitspreken bij aannames, bronnen goed onderzoeken, het zou bij elk vak aan de orde kunnen komen.