Wat is het verschil tussen bachelor op HBO niveau en bachelor op universiteitsniveau? En Masterniveau dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Er zijn twee soorten bachelors: hbo (hoger beroepsonderwijs) en wo (wetenschappelijk onderwijs)= universiteit.
De bachelordiploma's van het hbo en de universiteit zijn
gelijkwaardig, maar er zijn ook verschillen:

Opleidingen in het hbo hebben een beroepsgerichte oriëntatie. Wo-opleidingen zijn wetenschappelijk georiënteerd.
Hbo-bacheloropleidingen zijn 4-jarig (240 studiepunten). Wo-bacheloropleidingen zijn 3-jarig (180 studiepunten).
De toelatingseis voor een hbo-bacheloropleiding is een diploma op minimaal mbo of havo-niveau. Voor wo-bachelors is dat een vwo-diploma of hbo-propedeuse.
Een bachelordiploma van het hbo geeft niet automatisch toegang tot een verwante masteropleiding aan de universiteit. Het criterium voor de internationale vergelijkbaarheid is het behaalde eindniveau, niet de duur van de opleiding. Soms is het mogelijk een schakelprogramma te volgen, waarin je tekorten in kennis en vaardigheden kunt wegwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Universiteit is een hoger niveau dan HBO, dus je bent hoger opgeleid. Daarnaast leid WO je op om onderzoeken e.d. te kunnen doen, en is HBO praktischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uni is hoger dan HBO, afstuderen Bachelor kan op beiden en er is geen verschil. Je bent met Uni Bachelor dan ook niet 'hoger opgeleid'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Universiteit is hoger dan HBO, en een universiteit bachelor dus ook. Dit licht o.a. aan de manier waarop je word opgeleid. Het zogeheten "WO-denkniveau".