Hoe weet je of een bepaalde vervolg opleiding goed bij je past of juist niet? Als alles je intresseert.

Ik ben nu op zoek naar een vervolg opleiding voor komend school jaar en uit de testen die ik heb gedaan komt niks uit. Daarmee bedoel ik elke keer komt er wat anders uit. Hoe weet ik nou of ik de juiste vervolg opleiding kies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Moeilijk he, die keuzes maken? Heb ik zelf ook jarenlang mee geworsteld. Je kunt je het beste richten op de dingen die het vaakst naar voren komen, of als de uitkomsten ogenschijnlijk heel erg anders zijn, dan is er altijd wel een gemeenschappelijke factor in die richtingen te vinden, al is die dan wat minder duidelijk. Wat je zou kunnen doen is een jaartje er tussenuit gaan, een reis maken, vrijwilligerswerk doen, werken in het buitenland, dan verzet je je zinnen en kom je daarna misschien wel tot een goeie keuze. En anders kijk je naar wat het beste bij je past. Ben je iemand die voor zekerheid gaat of juist iemand die veel spannende dingen wil? In het eerste geval zou ik kiezen voor een studie waar veel werk in te vinden is. In het laatste geval kies je op gevoel, maar besef daarbij wel dat veel dingen van de buitenkant vaak heel spannend lijken, maar bij nader inzien ook hun mindere kanten hebben, dus blijf dan wel realistisch. En als je eenmaal een keuze hebt gemaakt: geef niet te snel op. Met name het eerste jaar is vaak vrij saai en theoretisch, daar ontkom je niet aan. Hoe meer kennis je opdoet in een bepaalde richting, des te leuker wordt het. En praat met mensen die een bepaalde studie hebben gedaan en nu in die richting werken. Je moet niet alleen op voorlichtingsbijeenkomsten afgaan, want daar worden opleidingen vaak van de leukste kant belicht en de mindere kanten zie je niet zo snel. Vraag aan mensen waar ze aan hebben moeten wennen en bekijk aan de hand daarvan of je daar een probleem mee zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als alles je interesseert, dan zou ik kijken naar de baanzekerheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van alles leuk vindt, kun je een opsomming maken, met de dingen die je allemaal interesseren. Gewoon als in hobby's. Niet opleidingen.

Vind je het leuk om met dieren bezig te zijn? Of mensen helpen? Of maak je graag muziek? ( Probeer er echt zovéééél mogelijk te bedenken)

Zet al die punten die je leuk vindt om te doen eens onder elkaar en kijk dan in welke categorieen je die zou kunnen onderverdelen..
(bijv. muziek, mensen, dieren, les geven, creativiteit et cetea)

Dan kijk je naar de categorieen. welke categorieen staan het 'volst'? Waar staat het meest onder?

kijk vervolgens welke kanten je op kunt met die categorie. Als je bijv het geweldig vindt om met mensen te werken. Kun je veel kanten op. zoals SPH, MWD, PABO, Toegepaste psychologie, Personeel & arbeid.. noem maar op!
(trouwens: als je dat leuk lijkt heeft Saxion @ Enschede één jaar 3PS, die geeft alle zojuist genoemde opleidingen in 1 jaar, als 'voorproefje'. Zo krijgje van elke opleiding een beeld en kun je in de kerst kiezen om vervolgens verder te gaan met die studie en na dit jaar stroom je zó in het 2e jaar in op je gekozen studie.)

Maar je moet dus afwegen wat je nèt leuker vindt dan het andere.

Twijfel je toch? Bezoek opendagen, schrijf je in voor meeloopdagen. Echt.. ik had er vroeger nooit zin in. Maar dankzij dat soort dagen weet je je keuze zo veel duidelijker te maken!!
Die dagen zijn van groot belang!!

Heel veel succes met je keuze in iedergeval. Het is altijd weer lastig!;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede adviezen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje.. ik heb het zelf ook zo aangepakt en ben tevreden met het resultaat.. ;p
Leuke avatar trouwens, vond 'm erg grappig. Ik zou er bijna een +1 voor geven als dat kon ;)
Het is niet zo dat je alles leuk vind alleen mis je de ervaring om te kunnen weten waar je de rest van je arbeidsleven voldoende voldoening in kunt vinden om met plezier naar je werkl te gaan, om een goede vervolgopleiding te kiezen zou je met je decaan nog eens naar je beroepskeuzettest moeten kijken en dan eens kijken of in de beroepen die je dan het meest aantrekkelijk lijken een snuffelstage mogelijk is zodat je weet wat een en ander inhoud,en als je dan toch bezig bent zou je ook een beroep wat je juist helemaal niet leuk lijkt erbij kunnen nemen en daar ook zo'n stage uitvoeren.
Bij de meeste scholen zou zoiets mogelijk moeten zijn.