Ik zoek tips om zo ontspannen mogelijk een examen te doen..Wie heeft er tips?

De stof is geen probleem.. alleen de zenuwen;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Valeriaantabletjes of bach rescue remedy helpen altijd erg goed bij mij. Doe ademhalingsoefeningen van tevoren. Ga op tijd naar bed, en ga niet tot diep in de nacht door met leren, want het maakt je gespannen en niet fit. Zorg ervoor dat je op tijd bent, maar niet veel te vroeg, want dan word je misschien juist weer zenuwachtig. Half uurtje van tevoren is meestal genoeg. Het gaat om een theoretisch examen? Als het schriftelijk is besef dan dat niemand je op de vingers kijkt. Als het mondeling is willen docenten die doorhebben dat je de stof echt wel beheerst je nog wel eens helpen. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt, begin dus met de vragen die je meteen kunt beantwoorden, zodat je over die andere vragen wat langer na kunt denken. Als niet iedere vraag evenveel punten oplevert, begin dan met de vragen die de meeste punten opleveren. Als je zeker weet dat je de stof beheerst, dan is de kans dat je een blackout krijgt of waar je ook bang voor bent erg klein. Ik zou ook voor het examen nog even iets leuks gaan doen en niet nog even door je examenstof gaan, dat is bijna nooit nodig. Als je het kent dan voegt het niet veel toe. Als je het niet goed kent dan maakt dat uurtje ook niet veel meer uit. Enne, succes met je examen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Net voor het examen even met je vingers aan de slag, wedden dat je ontspannen raakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je bezig blijft tot het daadwerkelijke examen.

Ik had al 5x met negatief gevolg mijn rij-examen gedaan (ja, echt waar! *blush*)

De ochtend voor mijn 6e rij-examen heb ik toen voor het eerst "Soncic the Hedgehog" van de Sega helemaal uitgespeeld. Amper 30 minuten later moest ik rij-examen doen en ik heb het waarempel nog gehaald ook ;-)

Of het daar ook daadwerkelijk aan gelegen heeft dat weet ik niet, maar ik had in ieder geval die ochtend geen tijd om mij ergens zenuwachtig over te maken ;-)

Succses!

Toegevoegd na 3 minuten:
Moet Sonic zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnxx..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Verwarming, dat ligt eraan of dit je gedachten afleidt van wat je "straks moet afleggen". ;-)
Ik zag al staan dat valeriaanpilletjes (valdispert) een mogelijke oplossing zijn.
Deze heb ik zelf ook geprobeerd bij een examen maar ik vond dit niet genoeg helpen (Let wel: hier schrijft iemand met examenvrees)
Een nicht van me is apothekersassistent en die gaf mij de tip om de dokter op te bellen voor propranolol. Ik kreeg het zonder probleem en het werkt goed. Zonder deze pilletjes haal ik namelijk net aan een examen of zak ik als een baksteen en als ik zo'n pilletje heb ingenomen dan ben ik zo rustig. Heb zelfs geprobeerd om mezelf zenuwachtig te maken en dat lukte niet eens!

Ik geloof alleen dat je met deze pilletjes beter geen auto kan rijden. Dus als het voor je rijbewijs is zou ik het bij de natuurlijke pilletjes houden.
Succes ermee!