Waarom vind ik het zo moeilijk om me op mijn schoolwerk te richten als er nog geen stress en deadlines in zicht zijn?

Ik vind het ontzettend irritant, maar ik kan me echt niet blijven concentreren op mijn schoolwerk. Ik bedenk steeds wel weer iets anders om te doen en zo vermaak ik me dagelijks prima achter mn computer.. alleen niet met school.
Ik heb trouwens altijd al een slecht concentratievermogen gehad.
Waarom kunnen sommige mensen, waaronder ik, veel beter presteren met een ontzettende tijdsdruk of een deadline die bijna niet meer te halen valt?
Ik weet zeker dat ik over 3 weken ontzettend in de stress ga zitten om alles zo goed als mogelijk af te krijgen en dat vind ik helemaal geen leuk vooruitzicht. Hier kan ik op dit moment wat aan veranderen, maar ik doe het niet:S

Wie geeft me hier een goede schop onder mn kont? :D

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk heb je twee vragen: a) Waarom presteren sommige mensen beter onder druk?, en b) Wat doe ik om dit te veranderen?

De eerste vraag is misschien niet zo moeilijk: als je stress hebt produceer je adrenaline. Voor de één is dit een enorme boost om iets te gaan doen en voor de ander remt het juist af zodat die persoon juist niets meer uit zijn handen kan laten komen.

Wat de tweede vraag betreft het volgende: je kunt jezelf tot op zekere hoogte veranderen, maar sommige dingen moet je van jezelf accepteren. Die schop onder je kont kun je jezelf geven, maar verwacht niet van jezelf dat je een supergeorganiseerd type zult worden als dat niet in je aard ligt. Ik ben een ervaringsdeskundige, want ik kan me ook slecht concentreren en ben zelf ook iemand die dingen voortdurend uitstelt om er op het laatste moment als een gek aan te gaan werken. Jij bent mij niet en wat voor mij werkt hoeft niet per sé voor jou te werken, maar ik kan je vertellen hoe ik ermee om probeer te gaan, misschien heb je er toch wat aan.

Ik probeer mijn taken heel goed in te plannen, ik maak lijstjes met deeltaken. Het is gemakkelijker om een moeilijk iets onder te verdelen in meerdere kleine taken, daar zie je niet zo hard tegenop waardoor je ze sneller aanpakt en je toch het gevoel hebt dat je iets nuttigs hebt gedaan. Soms is het begin ook moeilijk, maar merk je na een half uurtje dat je eigenlijk lekker in je schoolwerk zit. Probeer leuke verleidingen uit het zicht te houden, en spreek met jezelf af dat je pas je mail mag gaan checken of op GV te komen of wat je dan ook afleidt nadat je een uurtje ofzo aan je studie hebt gewerkt. Dan zit je in een positieve flow en is het gemakkelijker om het later weer op te pakken. Ik merk dat ik in dat geval meer gemotiveerd blijf dan wanneer ik eerst leuke dingen ga doen, ook al heb ik netto net zoveel werk verricht. Soms kan het ook helpen om eerst de makkelijkere dingen te doen. Als je nog één lastigere taak overhebt kun je je hier makkelijker toe zetten als er niet nog 500 andere dingen in je hoofd rondspoken. En tot slot: verzet je niet tegen wat je nog moet doen, maar probeer te accepteren dat het afmoet, dan heb je een veel lichter hoofd. En ben op dagen dat je veel bereikt bent trots op jezelf, en houd jezelf voor dat je het goeie gevoel achteraf weer opnieuw kunt krijgen als je je er weer toe zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dit had ik in het begin ook. Totdat ik dacht, als ik nu alles in 1 week maak, heb ik 2 weken om alles te herhalen. Nu ga je het herhalen niet constant achter elkaar doen dus kun je nog tussendoor internetten, gamen, wat je wil. Zorg dat je je zaken in orde hebt, dan heb je nog steeds genoeg tijd voor andere dingen. Plus heb je minder zorgen en meer zekerheid dat je het haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay..je vraagt er zelf om..bij deze:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar zonder flauwekul: de een heeft nu eenmaal meer druk nodig dan de andere.. het werkt bij mij ook..kan me dan ook beter concentreren.. dus als het voor jou zo werkt dan accepteer het gewoon... werkt het niet en krijg je er problemen door dan is een huiswerkcoach misschien een idee?
Heel herkenbaar voor mij. Ik had dit vroeger ook. Tot ik er uiteindelijk achter kwam dat ik voor mijzelf een planning moest maken waardoor ik niet in de stress raakte en gewoon iedere dag of om de dag iets moest doen. Het bleek dat alles dan echt heel makkelijk verloopt en je vaak langer ergens aan werkt dan in je planning stond en je dus de volgende dag niets of minder hoefde te doen. gwoon eens proberen, heeft mij heel erg geholpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk doordat je dan geen duidelijk doel voor ogen hebt: je denkt constant 'oh, ik hoef nog niet te leren' of 'dat hoeft nog niet af'.
Stel voor jezelf een deadline: over twee dagen heb ik dat en dat af, of ken ik dat en dat. En hou je er ook aan. Maak afspraken met jezelf. 'Als ik het dan en dan af heb, mag ik....'
Als dat niet helpt, kun je misschien diezelfde afspraak met je ouders maken?

Het belangrijkste is toch wel dat je het gewoon moet doen en moet ervaren hoe goed het voelt om dingen op tijd af te hebben of te kennen. Dan kun je met een gerust hart gaan computeren of iets anders doen. Geloof me, dat voelt veel beter dan dat je achter de computer zit maar stiekem in je achterhoofd wel weet dat je aan schoolwerk moet zitten. Dus geef jezelf een kop onder je kont, dat werkt veel beter ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje!
Dat hebben echt zoveel mensen. Niet alleen met school, maar ook met andere dingen van hun werk bijv. Je vindt vast dat je leukere andere dingen te doen hebt en daarom doe je het pas als de deadline in zicht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel verleidingen en dingen die je fijner vindt om te doen dan studeren. Een gelijke vraag is bijvoorbeeld:
Waarom eten mensen ongezond als ze weten dat dat niet goed voor ze is.

Jij studeert niet op tijd omdat het lekkerder is dat niet te doen.

Overigens is het niet zo dat je beter leert vlakbij een deadline. Dat lijkt alleen zo omdat veel verleidingen op zo moment wegvallen. De keuze is niet tussen 'nu tv kijken en morgen studeren' maar 'nu studeren of morgen een onvoldoende halen'. Die tweede keuze is een stuk makkelijker. Als je echter consequent 2 weken van te voren begint en er dan ook echt mee bezig bent zul je zien dat je resultaten verbeteren.

Stress zorgt er namelijk voor dat je hersenen moeilijker nieuwe dingen onthouden en dat je minder creatief bent.

--
Overigens heb ik zelf ook altijd gewacht tot het laatste moment met mijn huiswerk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sonjaD : en ...heb je je diploma gehaald ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het duurde tot aan de universiteit voor ik echt hard aan de slag ging (;
Dat komt omdat de door de docenten aangeboden stof te saai voor jouw is. De stof is niet aangepast aan jouw interesses of heeft wellicht zelfs helemaal geen raakvlak.
Achteraf blijkt ook vaak dat van al die lessen Frans bijzonder weinig is blijven hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je hier teveel dingen aanneemt die misschien wel helemaal niet waar zijn. SOG hoeft niet perse een voortgezet onderwijs- student te zijn :) Ook interessante stof kan uitgesteld worden tot op het allerlaatst. Daar heb ik zelf ook ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T gaat over 'schoolwerk', oftewel huiswerk... Da's toch voorgezet onderwijs?
Maak een planning een week voor je het in moet leveren of dat het af moet zijn.Jij zal iemand zijn die met stress iets kan bereiken.Het is toch positief dat je er acher komt dat jij zo kan functioneren.Heel veel mensen weten niet hoe je moet studeren en die doen maar wat..Jij bent erachter gekomen dat je onder gezonde stress wel je zelf een schoppie onder je eigen kont kunt geven.Door een korte tijdsplanning.Want is het een langetermijns planning voel je je niet gemotiveerd.Als je een korte tijdsplanning maakt houd je er dan wel aan.Maar dat doe je vast! Succes.Zo werkt dat bij jou.Is niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dank je wel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je !
Dit heeft bijna iedereen op de middelbare school. (sorry, ik ga er even van uit dat je daar op zit) Omdat een bepaald planningsgebied in je hersenen nog niet helemaal ontwikkeld is.
Jongens schijnen hier trouwens meer last van te hebben dan meisjes...

Iets om er aan te doen? Dat is heel lastig. Probeer zo veel mogelijk op school te doen, in een tussenuur ofzo... ga in de mediatheek/studieruimte zitten... Op zo'n plek word je vaak minder afgeleid dan thuis of in de Aula, omdat er geen medeleerlingen en zo zijn om je af te leiden, en je computer staat ook heel ergens anders.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe je rooster er uit ziet, en of dit een optie is... Anders: zorg dat je bureau leeg is, en dat je computer aan de andere kant van de kamer staat, is dat een idee?