Is het reeel dat studenten duizenden euros per jaar extra moeten betalen voor een tweede studie?

Minister Plassterk heeft het collegeld voor een tweede studie vrij gegeven, dat daardoor fors omhoog zal gaan. Het gaat meestal om een master erbij, dus 1 of 2 jaar extra. Studenten hebben al een studie afgerond, voor laag collegegeld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind dat niet per se een slecht idee, mits het gaat om extra master- of MBAopleidingen na een al afgeronde studie. Dat doe je omdat het je carrièremogelijkheden vergroot, en het is dus gewoon een investering die je later terugverdient.
Sommige masters kosten nu eenmaal een boel geld, en bij iemand die al een complete opleiding gedaan heeft vind ik het niet op voorhand onwenselijk dat ik als belastingbetaler daar niet aan mee hoef te betalen.

Aan de andere kant vind ik het ook niet erg om daar wel aan mee te betalen; Nederland zal het moeten hebben van zijn kenniseconomie; op het gebied van laagwaardige arbeid kunnen we nooit concurreren met landen als China en India (en op het gebied van hoogwaardige kennis ook steeds moeilijker!) dus als iemand tijd wil stoppen in het verbeteren van het gemiddelde Nederlandse opleidingsniveau (namelijk door zijn eigen niveau te verbeteren) dan juich ik dat wel toe.