Verklaar je nader...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten staat de leerplicht momenteel op 16 jaar. Daar boven ben je vrij om te doen en laten wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kwalificatieplicht is ook leerplicht
http://www.leerplicht.net/
Ja verklaar je nader...

Hij staat in der daad momenteel op 16 mist je je startkwalificatie hebt behaald. Anders ben je leerplichtig tot je 18e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder startkwalificatie moet je zelfs tot je 23e naar school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout. Jongeren tot 23 jaar, zonder een afgeronde opleiding die geldt als startkwalificatie, worden als voortijdig schoolverlater gekenmerkt. Maar na je 18 ben je niet meer verplicht naar school de gaan. Wel probeert Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de schoolverlaters zonder startkwalificatie terug te krijgen in de schoolbanken om (jeugd)werkloosheid tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gisteren naar een voorlichtingsavond van de school van mijn zoon geweest.Er werd daar verteld dat jongeren zonder startkwalificatie tot hun 23e naar school moeten.
Nu weet ik het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Heb het even voor je uitgezocht. Je bent tot je 18e leerplichtig. (Bron: Ministerie OCW). Wel is er een RMC-regeling voor het in beeld brengen van jongeren die zonder startkwalificatie de school verlaten en hen te helpen deze startkwalificatie uiteindelijk wel te behalen. Dit omdat zonder startkwalificatie je toekomst perspectief niet echt hoog is...
Maar niemand kan je na je 18e nog ergens toe dwingen.. Alleen de overheid stimuleert je wel het te halen. Overigens wel raar dat de school zegt dat het verplicht is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het met een uitkering te maken hebben ? Dat je die misschien niet krijgt als je geen startkwalificatie hebt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik niet direct wat over vinden. Na enig speur werk vind ik dit. "Vanaf 1 oktober geen uitkering meer voor jongeren tot 27 jaar." (Bron: http://www.heerlen.nl/internet1/uitkeringsloket/4%20augustus%202009.pdf) In hoeverre dit waar en/of landelijk is weet ik niet. Zou ik verder moeten uitzoeken, maar ik stuitte er opeens op.. Maar ik ga nu slapen :-);-) Slaap lkkr!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal met de WAJONG te maken hebben.
Hartelijk bedankt voor je moeite,ik zal eens nader informeren bij de school.
Slaap lekker.
Iedereen is vanaf de leeftijd van vijf jaar tot en met het schooljaar waarin hij of zij 16 jaar wordt geheel leerplichtig.
Daarna geldt de kwalificatieleerplicht voor alle jongeren die nog geen 18 jaar zijn en nog geen startkwalificatie (een diploma van een havo-, vwo- of mbo2-opleiding) hebben behaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat je nog even nadere toelichting moet geven op je vraag!!!