Cum laude afstuderen van de universiteit; heeft dat nou echt veel invloed? Is het zichtbaar bij elke sollicitatie?

Is je cijferlijst dan sowieso zichtbaar?
Of is het alleen nuttig als je bijv. wilt promoveren, en verder eigenlijk niet?
Geen idee hoe al die dingen in elkaar zitten, ben er wel benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Ik heb nog nooit mijn doctoraal bul laten zien, en zeker nooit mijn cijferlijst. Van de HBS alleen bij het inschrijven op de universiteit. Daarna nooit meer. Gek eigenlijk, want ik heb verschillende banen gehad (met het salaris erbij) waarvoor je afgestudeerd zou moeten zijn. Conclusie: ik wordt geloofd op de blik uit mijn slimme bruine ogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat dat niet speelt in Nederland. Daarvoor neemt onderwijs een te onbelangrijke plaats in en is de maatschappij te weinig competatief. Er is toch maar 1 drs in NL: drs Lubbers. Hij werd altijd incl titel genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? Er zijn heus wel meer drs'sen in NL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen bij lubbers werd het er steeds uitdrukkelijk bijgezegd. Niet bij Kok, niet bij Balkenende, niet bij Bos. Maar lubbers wordt steevast Drs Lubbers genoemd. Hij wilde dat denk ik graag horen

Andere antwoorden (4)

De invloed van Cum Laude is afhankelijk van je werkgever. De ene werkgever zal dat interresanter dan de andere werkgever.
Je moet het natuurlijk wel in je CV zetten of tijdens je sollicitatie vermelden.

Mijn mening is dat iemand die Cum Laude slaagt natuurlijk veel meer kennis heeft dan iemand die het kantje boord haalt. Maar bij sommige opleidingen is niet alleen kennis maar ook toepassen belangrijk.

Er zijn dus een hoop factoren maar een voordeel heb je mijns inziens wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal je gemiddeld meer dan 7,5 dan studeer je summa cum laude af...

Tuurlijk is dat in je voordeel... Ik zeg altijd tegen mijn kinderen, als jij iets kunt wat anderen niet kunnen, kun jij zoveel vragen wat anderen niet kunnen... Dat geldt op school, dat geldt op het werk, overal is dat zo...

Afstuderen cum laude kan niet iedereen, dus je kunt komen werken waar niet iedereen kan en je kunt loon vragen wat niet iedereen kan...

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je dat kunt, dan wil je dat ook laten zien, je hebt er niet voor niets zo hard aan gewerkt...
Overal is het niet om te promoveren hoor... In de architectuur gaat niet iedereen om te promoveren, daar is het bewijs dat je een mooie brug of een ander kunststukje uitgehaald hebt in combinatie met goede didactische eigenschappen al genoeg om professor te worden... Dus daarvoor hoef je het dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moest je gemiddeld een 9 halen om Summa Cum Laude te halen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
officieel wel, maar hier ook erosie... Straks studeer je of loop je college op het kinderdagverblijf... Maar het verschilt van land tot land en van school tot school...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cum laude afstuderen doe je als het gemiddelde van al je behaalde cijfers hoger is dan een 8 of gelijk aan een niet-afgeronde 8.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... en geen enkel cijfer mag lager dan een 6 zijn.
Maar bij sommige universiteiten zijn de eisen nog strenger.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cum_laude
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt dat las ik ook... Maar het is niet zo overal... Soms is het cum fraude zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een sollicitatiebrief binnenkrijg van iemand die "cum laude" is afgestudeerd, dan nodig ik die persoon niet uit.
Er moet hier wel gewerkt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en iemand die Cum Laude is afgestudeerd kan niet werken? Wat kortzichtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan iemand die cum laude is afgestudeerd wel werken. Maar hij/zij krijgt net zo goed een assesment...met soms verrassende resultaten.
"Is het zichtbaar bij elke sollicitatie?" en "Is je cijferlijst dan sowieso zichtbaar?"
Je bent _zelf_ verantwoordelijk voor welke gegeven je laat zien bij een sollicitatie! Dus als jij je cijfers meeneemt, dan kunnen ze dat uiteraard zien. En ja, een baas heeft liever iemand met hoge cijfers. Maar sta je daar niet blind op - als je goed kunt praten, zeker overkomt (vooral geen slappe hand geven) en vooral jezelf goed kunt verkopen zonder verwaand over tekomen, dan kan dat net zo goed zijn als een hoge cijferlijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is met name van een belang als je binnen de universitaire wereld aan de slag wil. Maar dan is het nog veel belangrijker te kwispelen naar de baasjes.
Daarbuiten hangt het er van af wie je treft, of ze er op kicken of niet.