Waarom zijn studieboeken zo duur?

Als je kijkt naar een normaal leesboek dan kost dit over het algemeen een eurotje of 15 terwijl je als je geluk hebt een studieboek al snel 30 euro kost. Waarom is er zoveel prijsverschil? Is het niet belangrijker dat de studieboeken goedkoper zijn? Aangezien lezen voor een studie belangrijker is dan lezen voor de lol.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (5)

WWaarschijnlijk omdat er geen grote oplage van verschijnt,zoals b.v. van een roman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schoolboeken zijn vaak rijk geillustreerd en op ander papier gedrukt dan de normale boeken
de informatie veroudert snel dus een boek kan niet lang mee moet geregeld herdrukt worden
dat maakt een schoolboek duurder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan wordt ik wel nieuwsgierig naar de studie van tbl.
Een vakgebied waar weinig verandert is bv klassieke talen. Daar zijn boeken duur door de kleine oplage,
Studieboeken zijn vaak redelijk dikke boekwerken waar de schrijver(s) een hoop research voor gedaan hebben. Ook zijn het geen bestsellers, de oplage is vaak klein en ze verouderen (in tegenstelling tot literatuur). Ze zijn dus duur om te maken.

Maar de boeken zijn ook nog onnodig duur:
"Nederlandse studenten betalen 10 procent meer dan nodig is voor hun studieboeken. Dat blijkt uit verschenen onderzoek van het Interstedelijke Studenten Overleg (ISO) en de Consumentenbond.
Voor studieboeken in Nederland geldt een vaste prijs. Alleen bij inkoop via studieverenigingen, is de student goedkoper uit. Kortingen zijn echter alleen mogelijk als verenigingen grote aantallen bestellen. Aanschaf via internet maakt nauwelijks wat uit, inclusief verzendkosten is een student zelfs vaak duurder uit.
Voor niet-Nederlandstalige boeken geldt geen vaste boekenprijs. Uit het onderzoek blijkt dat het de moeite loont naar de laagste prijs te speuren: één boek was via internet voor 52,25 gulden verkrijgbaar, maar ook voor 173,30"

Ik hoop voor jou dat je Engelstalige boeken nodig hebt. Met een beetje goed speurwerk kun je dan fors besparen als je via internet koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoho, dit klopt niet helemaal, het lijkt erop dat ISO en de Consumentenbond hun huiswerk niet goed hebben gedaan. Wij verlenen bijvoorbeel, geheel volgens de Wet op de vaste boekenprijs, 5% korting bij afname van twee of meer 'Nederlandstalige' studieboeken, geldig voor studenten aan instellingen zoals bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs. Zeker als je een complete boekenlijst bestelt, ben je dan inclusief verzendkosten nog steeds goedkoper uit dan wanneer je zomaar een winkel binnenstapt waar je die korting niet krijgt. Bij Engelstalige boeken loont speuren inderdaad vaak fors, die prijzen lopen erg uiteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel meer boekwinkels die korting aan studenten verlenen, maar studieboeken blijven desalniettemin best duur.
Ooit heb ik een studieboek geschreven. Ik kan je melden dat de boeken in ieder geval niet zo duur zijn omdat de schrijvers er veel aan verdienen. Het heeft met de kleine oplage te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat degene die de aanschaf betaalt, niet degene is die beslist of het boek gekocht moet worden.

Meestal beveelt een school of universiteit een bepaald studieboek aan, en zal dit in de regel vooral doen op basis van de kwaliteit van het boek. Omdat de school of universiteit het boek uiteindelijk niet hoeft te betalen, is er ook geen prikkel om een lage prijs te zoeken.