Is het mogelijk om bij een universitaire studie een 10 voor iets te staan?

Op de middelbare school is het goed mogelijk, maar is het nog mogelijk (theoretisch gezien waarschijnlijk wel, maar komt het in de praktijk wel eens voor?) om op de uni een 10 te halen, of zelfs te staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Bij een universitaire studie moet je tentamens doen en je kunt natuurlijk een 10 halen voor een tentamen. Elk tentamen sluit een periode af en na het behalen van alle tentamens ben je geslaagd. Daarbij wordt m.i. niet speciaal gekeken welk cijfer gemiddelde je hebt gehaald. Je moet gewoon alle tentamens halen.

Het komt wel voor dat studenten zo hoog scoren, dat ze Cum Laude afstuderen. Dat houd in dat er een speciale vermelding komt omdat de tentamencijfers, onderzoek en/of scriptie van uitmuntende kwaliteit was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Het klopt dat je alle tentamens moet halen. Bij veel studies zijn er echter ook praktijkopdrachten. De meeste studies moet je afronden met een stage en het schrijven van een scriptie. Die scriptie kan met een 9 of een 10 (cum laude) worden beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antoni, dat klopt inderdaad. Er wordt eerder naar de praktijkopdracht (stage) en afstudeeropdracht (bijv. scriptie) gekeken, dan naar de puntenlijst van je studie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt maar na herkansingen kan je geen (summa) cum laude meer halen

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, ik had 10 voor statitiek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijker op de universiteit; elk vak wordt slechts met 1 tentamen of opdracht afgesloten (op mijn uni), waarvan sommige multiple choice zijn. Je hoeft als student dus maar 1x goed te pieken om een tien ergens voor te staan. Het is me helaas nog niet gelukt, maar een paar negentjes is al wel gelukt :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik had twee tienen op mijn eindlijst staan. En ik was niet eens één van de meest intelligenten.

Een 10 halen en een 10 staan is op de universiteit overigens vaak hetzelfde, omdat je maar één tentamen per vak hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Uiteraard kan dat. Ik had zelf geen 10 voor statistiek, maar een vriend van mij wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zeker. Ik had een 10 voor staatsrecht in de propedeuse en een 10 voor staatsrecht in het doctoraal. De rechtenstudie indertijd nooit afgemaakt. Vanaf september deeltijd wijsbegeerte aan de UVA (de beste universiteit van Nederland - zie URL).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk het wel, heb het nog niet meegemaakt. Al komt het minder voor dan op een HBO en MBO.
Aan een universitatire studie is het niet alleen voldoen aan een rij beoordelingscriteria, maar ook een visie ontwikkelen een bepaald denkniveau behalen. De beoordeling daarvan is eigenlijk best subjectief. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. Hoe beoordeel je anders iemands visie? Een 10 halen voor een denkniveau of visie is natuurlijk uitmuntend en komt daardoor niet gauw voor.