Mag een leraar zomaar een toets opnieuw geven aan de hele klas, als een aantal mensen uit die klas verdacht worden van fraude?

Wij moesten pas met de klas een hele toets opnieuw maken omdat een paar leerlingen uit onze klas verdacht werden dat zij de toets van te voren al hadden gezien. Mag een leraar dan zomaar de hele klas een nieuwe toets geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Aan de ene kant heb ik zo iets van: als leerlingen er op die manier willen komen moeten ze dat maar doen. Aan de andere kant geef ik de leraar gelijk. Hij zou er over kunnen denken om extra stof toe te voegen. Uiteindelijk zijn degenen die geleerd hebben er niet de dupe van. Zij kenden de stof toch al. Dus zij zouden het zo uit de mouw moeten kunnen schudden. Ik denk daarom niet dat het gemeen is ( zo zal een leerling dat al snel formuleren) want uiteindelijk krijg je een tweede kans om te laten zien wat je feitelijk weet en om weer te leren. En waarvoor zaten we ook al weer op School
Hmm aardige vraag die ik wel eens kan gaan stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat zou wel de meest logische oplossing zijn
bij verdenking heb je dus nog geen concreet bewijs welke leerlingen er daadwerkelijk fraude plegen(de antwoorden hebben). voor degene die wel normaal geleerd hebben zou het dus niet zo moeilijk zijn om dezelfde stof met andere vragen opnieuw te doen.

p.s als je het zelf was dan moet je in de toekomst dit voor jezelf houden. en niet delen met anderen die er alleen maar zelf baat bij hebben. dat reduceert ook de pakkans namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want een leraar heeft wat dat betreft ook zijn verantwoordelijkheid. Als later zou blijken dat inderdaad iemand de toetsen daadwerkelijk had ingezien was hij verder van huis.
Ik vind dat deze leraar het netjes heeft opgelost, want degenen die de toets goed geleerd hadden, kunnen nu laten zien dat zij het geleerd hebben. Degenen die slechts de antwoorden van toets hadden opgezocht, vallen door de mand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor de leraar uiteraard niet te bepalen wie het wel en niet heeft gezien. Zelfs bij een "bekentenis" kan het zijn dat men iemand in bescherming neemt ofzo, het zijn toch je vrienden.
Plus, je krijgt meer tijd om te leren en alles nog een keer door tenemen. Het is natuurlijk heel zuur als je het de eerste keer goed gemaakt hebt zonder te frauderen, maar het is de makkelijkste en eerlijkste manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat de regels op een school zijn, wat betreft fraude. Zowiezo mag het meestal niet als leerlingen alleen verdacht worden. Dan moet er eerst bewijs zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De goeden moeten onder de kwaden lijden, zo gaat het meestal. Ik denk dat het het beste is wat de leraar kan doen. Het lijk me voor de hele klas ook niet leuk als anderen met frauderen goede resultaten boeken.