Door je te concentreren op de toetsstof, en je niet af te laten leiden. Doelloze trefwoorden bij een vraag stellen neemt tijd in beslag die je had kunnen gebruiken om te gaan leren...

Verder maak ik vaak een samenvatting van hetgeen ik moet leren. Dan neem je de stof in ieder geval 1 keer volledig tot je op, waarna voor je zelf duidelijk heb wat er geleerd moet worden.

Als je goed logisch kan nadenken kan je vaak ook flink gaan strepen in de toetsstof, zodat je je kan focussen op de dingen die je nog niet weet. Die dingen waarvan je denkt 'ach, dat wist ik toch al lang.' hoef je niet meer te leren. De dingen waarvan je denkt 'he hoe zat dat ook al weer' of ' heh, nou dat wist ik echt niet' zal je nog wat aandacht moeten geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet te veel op GV rondhangen! ;-)

Het beste is om eerst erachter zien te komen wat er van je verlangt wordt, namelijk door oude toesten (van bijvoorbeeld andere jaren) te bekijken.

Moet je dingen uit je hoofd stampen, probeer dan ezelsbruggetjes te gebruiken.

Plan je tijd goed in! Weet hoeveel uren je kunt besteden aan leren en plan dan voor elk uur in wat je kunt gaan doen in dat uur. Bijvoorbeeld: 1e uur hoofdstuk 1 t/m 5, 2e uur hoofdstuk 6 t/m 8, 3e uur: oude toets doornemen, o.i.d.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst kijken of je wel moet leren. Bij betavakken is het efficiënter het te snappen, dan blijft er nog maar heel weinig over dat je moet leren. En als je het eenmaal snapt, is zo'n toets een eitje.

Moet je toch leren, dan veel herhalen. Niet zolang blokken tot je er doodop van wordt. Tussendoor iets anders doen.

En op tijd beginnen, zodat je geen tijdnood krijgt.

Kun je een uur studeren zonder vermoeid te raken, ga dan anderhalf uur voor je wilt gaan slapen studeren. Studeer een uur, ga dan een half uur iets ontspannends doen, en ga dan slapen. Dat halve uur is nodig om te kunnen slapen, en vlak na het studeren gaan slapen helpt bij het vastleggen van je nieuwe kennis in het langetermijngeheugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onderwerpen pakken (kan vetgedrukt zijn) en er een kleine samenvatting over maken. Of je laten overhoren door een vriend(in) of je ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg voor genoeg rust om je heen en een omgeving waar je rustig kan leren. Zprg dat je alles bij de hand hebt wat je nodig hebt en ga voor jezelf eerst na wat je moet leren; Hoeveel is het? Hoeveel tijd heb ik ervoor nodig? etc. Wat voor mij werkt is om het eerst door te lezen, als het nodig is meerdere keren en de dingen die ik echt moet onthouden onderstreep ik en daar kom ik dan steeds op terug. (herhalen).

Bij het leren is het goed om af te wisselen. Van de stof en ruimte. Dus ga 20 minuten leren, dan even 10 minuten naar een andere ruimte om te ontspannen. Ga daarna weer 20 minuten leren en neem daarna weer rust.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet,
Dit meen ik serieus ik heb nooit geleerd voor een toets. Als ik het voor de toets niet wist helpt leren op het laatste moment echt niet meer. Tenminste zo was het bij mij en ik ben nooit gezakt voor een toets of examen.
De dag voor een examen lekker ontspannen, film kijken in de bios en dan ertegenaan. Werkte perfect voor mij