wat betekent de afkorting "Li" die op hectometer paaltjes staat langs de kant van de weg?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
11.1K

Het beste antwoord

De woorden "Li" en "Re" is enige jaren gelden door rijkswaterstaat ingevoerd om gedeeltes van snelwegen beter aan te kunnen duiden.

In het verleden moest bijvoorbeeld het KLPD in hun communicatie aangeven of een incident op bijvoorbeeld de "oostbaan" of "noordbaan" van een snelweg plaats had gevonden, om zodoende de aanrijtijden zo efficient mogelijk te houden.

Indien je contact met hulpdiensten wilt, is het van belang dat je dan het getal van de dichtstbijzijnde hectometerpaal opgeeft, samen met de "zijde" van de snelweg waar je bent.

Zo is bijvoorbeeld A16 li, bij Breda de oostbaan en A16 re de westbaan, oftwel richting eindhoven/antwerpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
links, natuurlijk, hoewel de bordjes rechts van de weg staan...hihihi
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Re of Li staat voor rechter- of linkerbaan, kijkend in de richting waarin de nummering oploopt. Over het algemeen is dit in de richting vanaf Amsterdam (Li staat dus aan de kant van de snelweg richting Amsterdam, Re staat aan de kant komend vanaf Amsterdam). Bij snelwegen die niet in Amsterdam beginnen, maar West-Oost lopen, begint de nummering aan de Noordzeezijde. Bij de A27 is geen van deze principes van toepassing. De nummering van deze snelweg loopt op in de richting van Breda naar Almere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan de andere zijde van de weg (de tegengestelde rijrichting) staat "Re" op de bordjes. Zo is de cirkel weer rond haha.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Links. Aan de andere kant van de weg zul je RE aantreffen. Handig voor de hulpdiensten bij een pech- of ongevalsmelding. Dan weten ze in welke richting ze moeten zoeken.