Als ik als voetganger binnen de bebouwde kom oversteek en daarmee recht doorgaand verkeer ben heb ik dan altijd voorrang?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Het beste antwoord

Gezien je vraagstelling heb je als rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang op het afslaande verkeer dat jouw richting doorkruisd. Ik zou dit voorrangsrecht echter niet direct nemen, want hier gebeuren veel ongelukken mee...

Wanneer je aanstalte maakt om bij één zebrapad over te steken dan heb je ook voorrang op de overigge weggebruikers. Ook dit voorrangsrecht zou ik niet als vanzelfsprekend nemen aangezien hiermee de meeste ongelukken gebeuren...

In alle andere situaties heb je als voetganger het nakijken m.b.t. voorrangsregels...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je hebt alleen voorrang op afslaand verkeer dat ofwel van achteren komt, ofwel je tegemoet komt. Niet per definitie van links en rechts, tenzij je je op een zebrapad bevindt, dan heb je altijd voorrang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen de regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" is van toepassing op voetgangers. De regel "rechts heeft voorrang" is niet van toepassing op voetgangers.
Je hebt dus altijd voorrang als je rechtdoorgaandv verkeer bent, maar ik denk dat je het niet in alle gevallen ook daadwerklijk krijgt. Ik zou in ieder geval om me heen blijven kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, natuurlijk heb niet 'altijd' voorrang. Wanneer je rechtdoor gaat en jij kruist daarmee een voorrangsweg, kun je nog zo vaak rechtdoor gaan en oversteken, toch heeft de ander voorrang. Zo zijn er meer situaties. Hiervoor zijn netjes regels opgesteld die in veel Theorieboeken terugkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mijn weten is een voetganger wel een weggebruiker, maar niet onderdeel van 'verkeer'. Voetgangers moeten derhalve wachten met oversteken tot de weg vrij is, en hebben geen voorrang, tenzij gebruik gemaakt wordt van een aangegeven voetgangers oversteekplaats.