Wat gebeurt er precies wanneer bij een frontale botsing de airbag in het stuur van een auto openklapt ?

Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt en ik hoop dat dat zo blijft, maar ik vraag me altijd af welke techniek hier gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3.8K

Het beste antwoord

Velen zijn in de veronderstelling dat de letterlijke vertaling van airbag luchtzak zou zijn. De letters A, I en R in airbag staan echter voor Automotive Inflatable Restraint.

Het airbagsysteem van een auto is opgebouwd uit diverse componenten. Het regelapparaat is een computer die verbonden is met sensors (voelers) en actuators (doeners). Om bescherming van de voertuiginzittende te waarborgen wordt er tijdens de rit continu gemeten. Afhankelijk van de gemeten waarde uit de sensors zal er een berekening plaatsvinden. De berekende waarde bepaalt dan of het om een ongeval gaat of dat er bijvoorbeeld over een stoepje wordt gereden. De grenswaarde is vastgelegd in het regelapparaat en is bepalend voor de activering van de airbags (actuators). Bij nieuwe modellen airbag-systemen wordt ook bepaald welke airbag ontplooid wordt en in sommige gevallen zelfs met hoeveel kracht.

In moderne auto's communiceren de regelapparaten met elkaar. Ieder regelapparaat heeft zijn eigen functie, maar maakt soms ook gebruik van de meetwaarden uit de andere regelapparaten. Deze communicatie vindt plaats via de ringleiding, die beter bekend staat als de canbus. Op deze canbus worden de signalen binair verzonden en ontvangen. Zodra het airbagsysteem, aan de hand van zijn gemeten waarde, besluit om de airbags te activeren zullen er uit veiligheidsoverweging ook een aantal signalen verzonden worden.

Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te laten reageren. Deze stof wordt ontstoken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de gassen die de explosie veroorzaakt.

Daarom is het ook zo gevaarlijk als mensen met hun voeten op het dashboard zitten. De bedoeling van een airbag is dat de kussen eerder jouw hoofd bereikt dan jouw hoofd het object voor je. Met die kracht wil je niet dubbel gevouwen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet het eigenlijk zo zien.. bij een botsing wordt er een mechanisme geactiveerd dat met hoge druk de aigbag opblaast.

Zie filmpje!

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als je het eenvoudig uitgelegd wil hebben, weet Willem Wever er heel simpel een antwoord op!
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-werkt-een-airbag