Wat voor voertuigen zijn er in Nederland allemaal mogelijk, als je niet goed ter been bent?

Bijvoorbeeld, bestaat er ook een variant op de scootmobiel (zoals een brommobiel of gesloten gehandicaptenvoertuig is op een auto)?
En zou een brommer, scooter of elektrische fiets aan te raden zijn? Is een brommer of scooter, nou hetzelfde "gevoel" (als in evenwicht houden e.d.) als op een fiets zitten?

Natuurlijk hangt het er helemaal vanaf wat de persoon heeft, maar in ieder geval geen abnormale evenwichtsproblemen.

Zo heel wat vragen ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt canvas overdekkingen voor scootmobielen, zodat je beschut zit.

De Canta is misschien wel het meest bekend als 'scootmobiel' voor minder validen.
Vereist voor een invaliden- oftewel gehadicaptenvoertuig is:

"Voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1.10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt en geen bromfiets is ".

Hiermee mag je ook op het fietspad en deze mag je parkeren op het trottoir.

Een snorfiets, brommer of bromscooter zal misschien even wennen zijn, want is zwaarder dan een gewone fiets en zal vooral bij stoppen en op- en afstappen wat oefening vragen.
Met een snorfiets rijd je over het algemeen misschien wat veiliger, want veelal op het fietspad.
Met een bromfiets of bromscooter rijd je binnen de bebouwde kom over het algemeen op de rijbaan / weg.

Wat de elektrische fiets betreft, twee typen:
1. fiets die je in beweging zou kunnen brengen zonder te trappen. Dit is makkelijker om op gang te komen, want vraagt minder krachtsinspanning
2. fiets waarbij je de eerste meters eerst zelf moet trappen, waarna de hulpmotor inschakelt
Elektrische fietsen zijn wat zwaarder dan niet elektrische fietsen, maar verder wel vergelijkbaar met de gewone fiets.

Verder kan je op internet misschien nog kijken voor:
- segway, maar dan specifiek op segseat
- bikeboard = driewielige 'step' (zie de link / bron)

Misschien kan een zorgwinkel in de buurt je ook van het nodige advies dienen.

Mogelijk komt de persoon om wie het gaat in aanmerking voor een (gedeeltelijke) vergoeding via het WMO bij de gemeente of woonplaats.

Is iemand dusdanig slecht ter been dat lopen nauwelijks mogelijk is, dan komen alleen de scootmobiel, segway, of bikeboard in aanmerking, omdat je hiermee ook winkels in mag (los van krukken, rollator of rolstoel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superantwoord, bedankt!! Vooral die 2 laatsten heb ik nog nooit van gehoord, even nazoeken.

Andere antwoorden (1)

Een "45 km" autootje.