Wanneer en waarom zijn we stoplichten, verkeerslichten gaan noemen?

Een stoplicht is een begrip. Meestal wordt 'stoplicht' gebruikt als we 'verkeerslicht' bedoelen. Ooit heette verkeerslichten ook stoplichten, maar wanneer en waarom de omslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die zich met de inrichting van wegen bezighouden hebben er nog een andere naam voor: een VRI! Die afkorting staat voor Verkeers Regel Installatie.
Eigenlijk is dat wel de meest correcte beschrijving.

Het beste antwoord

Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht; bij groen moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden. Het officiële "Reglement verkeersregels en verkeerstekens" heeft het over verkeerslicht. Bovendien is stoplicht dubbelzinnig: het heeft ook de betekenis 'remlicht van een motorvoertuig'.
Toch is stoplicht een heel gewone aanduiding voor het seinlicht dat op kruispunten het verkeer regelt. Dit wordt bevestigd door de meeste hedendaagse woordenboeken, die stoplicht als volwaardige variant van verkeerslicht erkennen. Zo verwijst Van Dale Hedendaags Nederlands (2002) bij verkeerslicht rechtstreeks door naar stoplicht. En het Witte Woordenboek (2007) omschrijft verkeerslicht als "gekleurd licht als sein voor het verkeer, stoplicht"; bij stoplicht staat "met groen, oranje en rood licht uitgerust apparaat op kruispunten dat aangeeft of men mag doorrijden of moet stoppen, verkeerslicht". Alleen de grote Van Dale (2005) is nog erg streng in de leer en beschouwt een stoplicht als een verkeerslicht dat het sein geeft om te stoppen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Amadea, Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar ik probeer al enige tijd te achterhalen wanneer de verandering is doorgevoerd. In theorieboeken van vóór 1975 wordt gesproken over stoplichten, maar verder......? Groeten - Sjaddie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 punten Vooral om de toevoeging "remlicht"....etc. in je antwoord, dat juist is.
(alleen jammer dat ik nog niet weet wanneer de bedoelde verandering van stoplicht naar verkeerslicht heeft plaatsgevonden)

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is het andersom.

Het is een verkeerslicht, maar wij zijn in de loop der jaren het stoplicht gaan noemen,

Dat is het zelfde als een zebrapad, dat is ook eigenlijk een voetgangersoversteekplaats.

een tientje noemde eigenlijk ook iedereen een joet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkeerslichten is het enige juiste woord voor de lichten die bedoeld zijn om het verkeer te regelen. Volgens mij is stoplicht een ander woord voor remlicht achterop een voertuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Frans, Bedankt voor de reactie!
Wat je stelt is volgens mij 100% juist (ook het rem-/stoplicht), maar ik ben vooral ook benieuwd wanneer deze verandering van stoplicht naar verkeerslicht in de reglgeving heeft plaatsgevonden.
Kan dit namelijk niet terugvinden. Mvg