Waar blijft al het regen(water)dat een schip opvangt tijdens een regen bui of het varen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K

Het beste antwoord

Een deel van het regenwater loopt direct terug het vaarwater (rivier, meer, zee) in. Uit de lucht, op het dek, langs de rand van het schip naar het vaarwater.

Een ander deel komt IN het schip terecht. Dat deel van het regenwater is een probleem.

Tegenwoordig wordt dat water via pompen naar buiten gepompt.

Ook vroeger werd dat water via pompen naar buiten gepompt, maar toen waren dat natuurlijk handbediende pompen. Als het hard regende, of als er door een storm veel water binnenboord sloeg, betekende dat dus letterlijk: pompen of verzuipen.

Het weggepompte water werd via speciale gaten geloosd. Omdat "water lozen" "spuien" heet (denk aan een spuisluis (spui-sluis, niet spuis-luis)), waren dat de spuigaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Droogt op of slaat overboord terug de rivier in. Dat water wordt weer verdampt door de zon, waardoor de wolken het weer opnemen en het weer gaat regenen... (denk ik)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zitten volgens mij gaten aan de rand van een schip. Tevens hebben veel schepen ook railingen. Dat stroomt gewoon vrolijk weg. Bij balkonnen is dat ook, er zitten gewoon een aantal gaten in de grond!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wordt afgevoerd via de afwateringskanalen van het schip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt er aan waar het regenwater valt.

Als het in het schip valt, bijvoorbeeld in het ruim, zal men het regenwater eruit moeten pompen.
Valt het op het dek, of op de roef, dan zal het regenwater via gaten in het bestek weg lopen, of via een pijpen systeem naar buitenboord geleid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat loopt via de afwatering op het dek weer terug in de rivier
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat loopt de spuigaten uit!