Ik koop vandaag(feestdag) een auto, kan deze niet laten verzekeren vandaag, maar wil dat maandag doen. Kan ik nu rijden?

Ik heb een auto staan, ingeschreven en verzekerd en wil met deze platen gaan rijden tot maandag. Wat kan mij gebeuren als ik aangehouden wordt of een aanrijding krijg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (9)

Nee, je bent niet verzekerd dus als je een aanrijding krijgt draai je zelf op voor de kosten. Maar je kunt online ook gewoon een verzekering afsluiten, daar hoef je niet voor naar een maatschappij.

www.independer.nl

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volstrekt onverantwoord. Niet doen.
13 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen.
Je kunt je verzekeraar bellen en een voorlopige dekking aanvragen. Deze dekking is geldig tot je schriftelijk bericht hebt dat het risico is geaccepteerd. (polis)
Wanneer je aangehouden wordt krijg je een bon omdat je in een onverzekerde auto rijdt. (WAM-plicht)
Wanneer je schade veroorzaakt met een onverzekerd voertuig ben je aansprakelijk voor de schade.
Niet alleen de zaakschade maar ook eventuele letselschade. Daarom is de WA dekking op motorvoertuigen 5 miljoen Euro per gebeurtenis.
Reken zelf het risico maar uit.
Mijn advies:
Auto laten staan totdat je contact hebt gehad met je tussenpersoon of verzekeraar en je een voorlopige dekking hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je nou dat je de platen van je verzekerde auto wilt schroeven, en op de onverzekerde auto wilt zetten, om daarmee te gaan rijden?

Wat je kan gebeuren, is dat je mee mag naar het bureau. Dit gaat verder dan een gewone overtreding.

Als je een verzekerde auto hebt staan, waarom wil je dan in vredesnaam met een onverzekerde auto de weg op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er wat gebeurt of je brengt iemand letsel toe,dan kun je je hele leven lang daarvoor op draaien.
Dus bezint voor gij begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel rijden, maar het is zeer onverstandig en dom. Niet doen dus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een nu reeds verzekerde auto ingeruild?
Zoja, dan de verzekerings maatschappij faxen dat de auto met kenteken x is ingeruild voor kenteken Y en dat de verzekering per onmiddellijk over moet.

Zo niet, moet je een nieuwe verzekering afsluiten:

Morgen is WEL een werkdag. Morgen dus bellen en telefonisch in dekking geven. Omdat je zo te lezen al een verzekering hebt lopen voor een andere auto (aangenomen dat die niet ingeruild wordt) zal dat wel lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste is jou auto niet verzekerd nu met die andere platen . omdat de platen bij een bepaalde auto horen .
En als de politie jou dan aanhoud met die andere platen krijg je ook nog een dikke vette bekeuring omdat je met valse kenteken platen rijd .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag nooit zomaar de kentekenplaten van een andere auto op je nieuwe auto monteren!
En je kunt vaak een voorlopige dekking krijgen via een tussenpersoon of verzekeraar. En als dat niet lukt, laat de auto dan lekker nog even staan. De verzekering kun je later met terugwerkende kracht afsluiten (dus met als ingangsdatum gisteren).