Zijn verkeersregels overal ter wereld het zelfde?

Behalve het feit dat in sommige landen links gereden wordt.
Ik vraag dit omdat in sommige landen,vooral in grote steden,het verkeer een heksenketel is en ik weinig regels bespeur,vooral m.b.t. voorrang verlenen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.5K

Het beste antwoord

Nee iederland heeft zijn eigen verkeersregels.

Toegevoegd na 45 seconden:
de standard verkeersborden zijn wel vaak het zelfde in andere landen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor, overal minstens een klein beetje anders... In India heb je voorrang als voetganger, als een Indiër zo zich zou begeven in het Nederlandse verkeer, dan overleefde hij niet een dag...

En in Amerika moet je stoppen voor de stopstreep bij een kruising met stoplichten heel ergens anders dan waar jij het zou verwachten, is ook heel anders dan bij ons...

En zo is het overal een tikje anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hier in Nederland hoeven we niet te stoppen voor een stopstreep? Stop nou FF met die onzin.
AWM
14 jaar geleden
Een goede oproep, Tegen, maar tegen dovemansoren gericht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je kop in het zand steekt hoor je ook niets! ha...ha...ha...
Nee, in andere landen kunnen andere regels bestaan. De ANWB heeft daar informatie over, zie de link hieronder.

Zo heeft op Aruba b.v. altijd de 'doorgaande poot' van de T-splitsing voorrang ipv. de straat van rechts. Klein detail, grote deuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo mag je in België je mistachterlicht ook aandoen bij zware regenval en in NL alleen bij zeer dichte mist (minder dan 50m)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ieder land heeft wel andere regels of aanpassingen op de verkeersregels en/of siuaties. Ben ± tien jaar geleden voor het eerst in Polen geweest, en daar goldt toen de regel op sommige doorgaande wegen, dat als de ondergrond van wat hier hectometerbordjes zijn , blauw is dan is de max snelheid 60 km per uur, bij groen 90 km per uur.Niet echt gevaarlijk, wel jammer van je geld. Op de Filippijnen kan het echer gebeuren dat , vooral bij kruisingen op de grotere boulevards, dat de verkeerslichten niet voor de kruising staan maar aan de andere kant. Je moet dus als het ware "over "de kruising heenkijken.Als je dit niet weet zoals bij mijn eerste keer daar, dan is dit echt levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk land heeft zijn eigen regels, echter sinds de europese eenwording zie je wel steeds vaker dat regels op elkaar worden afgestemd.

Kijk alleen maar als je met de auto een grensovergang passeert, zie je bebording met de geldende max snelheid, dit is vaak al anders in nederland.

Veel vervelender is het dat heel veel boetes in het buitenland vele malen hoger zijn als in nederland en je moet direct betalen.
Dan heb ik het nog niet eens over corruptie in een aantal landen.

Kortom het loont om de basisregels van een te bezoeken land te bekijken en er je voordeel mee te doen.

Ga je echt ver weg en wil je een auto huren, bijvoorbeeld in amerika, verdiep je dan in de regels over afkoop eigen risico, letselschade ed, dit omdat er tig landen zijn met een doorontwikkelde claimcultuur bij bijvoorbeeld verkeersongevallen.

Dit kan je lelijk (financieel) opbreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet. Zelfs zo vlakbij als in Engeland zijn de regels anders.

Toevallig zat ik van de week bij een Engelse collega in de auto. Zo woont (en rijdt) hier al bijna een jaar. Nadat ze voor de derde keer boos getoeterd had naar iemand die voorrang nam heb ik haar verteld over de 'rechts heeft voorrang'-regel. Die bestaat in Engeland dus niet, daar heeft verkeer op een doorgaande weg voorrang. Altijd lastig als je allebei denkt op een doorgaande weg te rijden.

In India zijn bijvoorbeeld de banen op een weg optioneel. Je hoeft niet netjes tussen de strepen te blijven rijden en mensen doen dat dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet, bijvoorbeeld in Duitsland, daar mag je op de snelweg zo hard je maar kunt (als er geen minimumsnelheid is aangegeven) en mag je niet parkeren in de tegengestelde richting van het verkeer (dus niet aan de linkerkant, aan een doorgaande weg).
Ik geloof ook dan in Belgie de regel is dat je op een gelijkwaardige kruising je voorrangsrecht verliest als je stopt/stil gaat staan als je van rechts komt.

Ik was eens in Irak, en daar is het niet verplicht om verlichting te voeren in het donker. En dat doen ze dan ook soms niet. Raar!