Wie heeft hier voorrang?

A en B fietsen op een rotonde. A wilt in de richting van de rode pijl fietsen, en B rijd richting de rode pijl. A komt B tegen die naar rechts wilt. Wie heeft er nu voorrang?

Toegevoegd na 8 minuten:
B is een auto. Dat had ik inderdaad niet goed in mijn uitleg gezegd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Antwoorden (10)

A heeft voorrang.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij het verlaten van een rotonde moet je rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan.

Toegevoegd na 4 uur:
Of B een auto is doet er niet toe trouwens. Knap getekend trouwens, nintendonerd, lang over gedaan zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A. Een rotonde moet je zien als een doorgaande, ronde weg. B wil de doorgaande weg verlaten, dan moet hij het rechtdoor gaande verkeer (A) voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A heeft voorrang, een rotonde namelijk een rechtdoorgaande weg met alleen afslagen naar rechts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A heeft voorrang omdat hij op de rotonde is en daar nog heel even blijft, B daar in tegen wil er af en dus moet hij wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
b mag daar helemaal niet fietsen rood is een verplicht fietspad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A heeft voorrang. Want hij komt van rechts.

Toegevoegd na 51 seconden:
En rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U bent geslaagd +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U heeft mij opnieuw blij gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)
Cryofiel
14 jaar geleden
Er komt hier helemaal niemand van rechts. Ze bewegen beide in dezelfde richting. A vervolgt zijn weg, B slaat af. Vergelijk een gewone kruising waar een auto rechtsaf wil slaan. Op het voetpad loopt een voetganger, die de auto tegemoet komt. De voetganger loopt echter aan de "linkerkant" van de weg (voetgangers mogen dat natuurlijk gewoon doen). Als de voetganger doorloopt over de kruising en de auto slaat af, volgt een botsing. Wie heeft voorrang? Antwoord: de voetganger, want die loopt rechtdoor, terwijl de auto afslaat. In jouw redenatie zou de auto "van rechts" komen en zou de auto dus voorrang hebben. Dat klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat B (de auto) wilt afslaan is A (de fietser) voor hem aan de rechterkant. Dus hij komt wel degelijk van rechts. In dit geval gaat de regel, rechtdoorgaand verkeer ook nog eens gelden, dus is mijn opmerking "hij komt van rechts" niet eens nodig. En in jouw voorbeeld geldt nog steeds mijn theorie.
Maak van deze rotonde een kruising (maakt helemaal niets uit) en de auto gaat naar rechts en er steekt iemand over dan gaat die voetganger voor. Ik zou niet weten welke auto van rechts komt. Wel als die voetganger aan de overkant van de straat zou staan ja :). Maar dan nog, dan geldt de regel als eerst: rechtdoorgaand verkeer gaat voor.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat bedoel ik: a) er komt niemand van rechts, en b) al zou er iemand van rechts komen, die regel is hier helemaal niet van toepassing. Er is maar één regel die hier van toepassing is, en dat is de regel dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft boven afslaand verkeer. Er gebeuren al veel te veel ongelukken doordat mensen verkeersregels toepassen op plekken waar die regels helemaal niet van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van rechts? Het idee 'hij zit aan de rechterkant "dus" hij komt van rechts' is bizar gevaarlijk in het verkeer. Vooral omdat die 'dus' niet gerechtvaardigd is. Ben je ook zo iemand die denkt dat invoegend verkeer op de snelweg voorrang heeft? Doordenkertje: hoe kan de regel 'verkeerd van rechts gaat voor' *tegelijkertijd* gelden als 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor'? Verkeer dat van rechts komt, zit per definitie *niet* op dezelfde weg!
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor, ten opzichte van afslaand verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Vaak maakt men onderscheidt tussen rotondes binnen en buiten de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom is het fietspad ook vaak gescheiden van de "weg" van de rotonde. Binnen de bebouwde kom hebben fietsers voorrang en buiten de bebouwde kom (waar fietsers dan haaientanden hebben) hebben ze geen voorang. Op jou schets zijn verder geen verkeerstekens te zien.

Dit wil dus zeggen dat als de rotonde werkelijk is hoe jij hem schetst, de rode pijl voorrang heeft, want hij/zij rijdt "rechtdoor" op deze weg. De voorrang wordt hierbij niet geregeld door andere verkeersborden en/of tekens.

Bijgevoegde bron legt uit wanneer je voorrang moet verlenen bij het oprijden van de rotonde. Ik snap dat dit jou vraag niet is, maar hieruit wordt wel duidelijk gemaakt dat er een verschil is tussen rotondes met verkeersborden en tekens en rotondes zonder verkeersborden en tekens.

Toegevoegd na 33 seconden:
Conclusie:

A heeft voorrang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen haaientanden op het fietspad-wegdek staan, en geen verkeersborden die anders aangeven, heeft fietsertje A voorrang op auto B, want hij gaat rechtdoor op dezelfde weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkeerssituatie’s op rotondes zijn ter plaatse door borden geregeld. Niet enkel auto’s moeten voorrang verlenen aan fietsers op rotondes ook fietsers moeten zich aan de plaatselijke borden/regels houden. Toch dit kan nogal verschillen van rotonde tot rotonde.