Wat is het verschil tussen een meerassige aanhangwagen en een middenasaanhangwagen?

Toegevoegd na 9 minuten:
en dan bedoel ik niet de eisen, maar hoe je het aan de aanhangwagen kan zien, hoe weet je of het een meerassige is of een middenas?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
15.3K

Het beste antwoord

Het verschil ziet u hier onder:

Meerassig kan/mag meer gewicht vervoeren en heeft een eigen kenteken

Enkel assig tot 750, en heeft het kenteken van de vervoerende auto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gewicht wat het kan/mag dragen, en het type rijbewijs wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een meerassige aanhangwagen heeft minimaal twee assen, waarvan de voorste draai(stuur)baar en dus verbonden is met de dissel.
Een middenassige aanhangwagen heeft één vast as ongeveer in het midden van de aangangwagen. Deze is niet draai(stuur)baar. De dissel zit voor aan de aanhangwagen star verbonden. Je ziet deze aanhangwagens veel in Duitsland voor wat lichtere laadvermogens. En lekker goedkoop natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een meerassige aanhangwagen of schamelaanhangwagen zijn de assen verder uit elkaar geplaatst nl aan de voorzijde met een draaibare schamel,en aan de achterzijde zijn een of meerdere assen vast gemonteerd bij meer dan een as vaak in tandem ,het voordeel van deze constructie is onder andere de lagere druk op de koppeling met het trekkende voertuig en de mogelijkheid om de laadvloer verdiept te plaatsen.
De middenasaanhanger hierbij staan de as of de in tandem geplaatste assen in het midden van de laadvloer waardoor de aanhanger bij beladen toestand harder op de kopelling drukt. Het voordeel van een middenas aanhanger is de betere manouvreerbaarheid vooral bij het achteruit rijden.het nadeel is de mindere gewichtsverdeling vooral in gedeeltelijke beladen toestand.