Hoe is het hier in Belgie mogelijk dat er duizend kilometer fille onstaat als er 3-4 cm sneeuw is gevallen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In belgie staat meer file vanwege sneeuw dan in Nederland.

Het beste antwoord

In Belgie (en Nederland) zijn wij er niet op voorbereid. We hebben te weinig zout, het asfalt kan niet tegen die zout, en niemand heeft winterbanden.
Tevens hebben wij tijdens rijlessen nooit geleerd hoe om te gaan met sneeuw. Dus iedereen past zijn angstige snelheid
aan met als gevolg veel files.

Ik sprak laatst iemand uit Finland die vertelde mij dat het daar verplicht is om met sneeuwbanden te rijden en ze daar nog nooit met zout hebben gestrooid. Ze schuiven het sneeuw gewoon weg van het wegdek. En alles verloopt gladjes :).
Tja, misschien moet we in Nederland en Belgie ook maar winterbanden gaan verplichten, het kost wat maar het is toch zeker ook voor ieders veiligheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Scandinavïe rijden ze zelfs met hele speciale winterbanden : met spikes. Die grijpen zich in de sneeuw. Nadeel is, dat ze meer lawaai maken als ze niet over sneeuw rijden, dus in het voorjaar, als sommige wegen vrijdooien tussen de sneeuwdagen door, 'hoor' je auto's veel meer.

Andere antwoorden (4)

Omdat de wegen niet gestrooid en geruimd zijn en mensen geen winterbanden hebben, gaat de snelheid vand e automobilisten omlaag van 120kpu naar 20 kpu. Dit verlaagd de verkeerscapaciteit dusdanig dat de weg te vol wordt, en men stil komt te staan. En voila: Files.

Als dit op het juiste moment gebeurd (Vlak voor de grote spit-golf begint) dan komt elke automobilist die van zijn werk naar huis wil in de file te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie is alles mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijk is ook dat de rijlessen anders zijn in Belgie dan in Nederland. In Nederland leert iedereen in elk geval de theorie van het rijden in sneeuw. Dus zijn er meer mensen die op een juiste manier (na enige oefening) in de sneeuw kunnen rijden. In Belgie wordt dit (naar mijn weten) niet gevraagd bij theorie examen, wat ervoor zorgt dat veel mensen niet weten hoe ze moeten rijden met sneeuw.

Daarnaast heeft sneeuw natuurlijk ook een grotere impact in bergactige gebieden. Heuvelaf en -op met sneeuw is veel lastiger en gevaarlijker dan rechtuit rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt zowel in Belgie als in Nederland voor. Maar deze gehele winter zie je al dat bij gelijke sneeuwval de files in Belgie een stuk langer en hardnekkiger zijn dan in Nederland. Dus verschillen tussen Nederland en Belgie kunnen de files (gedeeltelijk) verklaren.
Omdat ze op de stoep gaan rijden met sneeuw.