Waar komt het verschil vandaan tussen links en rechts rijdende landen?

Ik meen mij te herinneren dat dit lag aan de standaard type koetsen die gebruikt werden voornamelijk in Engeland en het vaste land van Europa. Maar weet niet meer hoe dit exact zat. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K

Het beste antwoord

Van de Romeinen is bekend dat zij als regel linksrijden aanhielden, de meeste legionairs waren rechtshandig en droegen het zwaard daarom links. Kwam je een vijand tegemoet, dan was je als je links liep in het voordeel.
Ook het bestijgen van een paard doet een rechtshandige ruiter nog steeds en dus toen ook, vanaf de linkerkant en dus is het handiger om dan verder ook maar links te rijden.
Tot ver in de Middeleeuwen werd deze regel links in het verkeer aangehouden.

Paus Bonifatius VIII bepaalde in het Jubeljaar 1300 dat vanwege de drukte op de St. Angelo brug in Rome alle pelgrims rechts moesten houden. Hij riep toen meteen heel de toenmalige wereld op om ook maar rechts te gaan houden.

Ook de opkomst van de koets bespannen door vier paarden had bepaalde gevolgen. In Frankrijk zat de koetsier op het paard linksachter en hanteerde de zweep natuurlijk met zijn rechterhand. En dan is dus inderdaad rechtsrijden veel handiger, ook al omdat je dan beter zicht hebt op je tegenliggers vanaf dat paard linksachter.

De Britten hadden een probleem met een door vier paarden bespannen koets, daar moest de koetsier uiterst rechts gaan zitten, op de bok, om de passagiers niet te raken met zijn zweep en om het linksrijdend tegemoet komend verkeer in de gaten te houden.

De Britten waren ook historisch de eerste die (op Londen Bridge) een verkeersregel invoerde, vanaf 1756 moest je daar links aanhouden.....

Zoals bekend voerde Napoleon tal van nuttige dingen in, waaronder inderdaad het rechtsrijden. Na 1815 hielden de meeste Europese landen zich nog steeds aan het
rechtsrijden, alleen landen als Zweden (tot 1967...) en Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije en Hongarije (tot zij door Hitler werden gedwongen rechts te houden) gingen terug naar linksrijden

Nog even dreigde het linksrijden in Frankrijk weer ingevoerd te worden in de 19e eeuw. De meeste treinen werden in die dagen vervaardigd in.... de UK en dus werd ook in Frankrijk
het treinverkeer linksrijdend, ook aanvankelijk in Nederland. Nederland is hier weer gauw vanaf gestapt.

In 2003 rijdt ca 70% van alle landen rechts.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De landen waar ze links rijden zijn idd allemaal Engelse kolonies en Engeland zelf natuurlijk.
Lees maar eens bron hierover.