Wat is de functie van de diagonale streep in een verbodsbord?

Bij deze verbodsborden voor honden bijvoorbeeld: de rode rand betekent al dat het op deze plaats voor honden verboden is. Wat is dan de functie van de diagonale streep? Is dit niet zoiets als een pleonasme in taal?

Toegevoegd na 4 dagen:
Het is trouwens geen pleonasme, maar een tautologie, bedenk ik me achteraf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ;) ik zou zeggen dat de hond er dan wel mag lopen, maar wellicht is dat niet het geval. Een verkeerd "verkeersbord" zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is voor extra duidelijkheid maar is in der daad te vergelijken met pleonasme in een zin ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was eerst een andere mening toegedaan, maar ik denk dat beide borden hetzelfde betekenen en de hond er niet welkom is.

Het beste antwoord

Is voor extra duidelijkheid maar is in der daad te vergelijken met pleonasme in een zin ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk na de antwoorden gelezen te hebben dat het inderdaad ter verduidelijking is. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

De functie is: aangeven van 'einde verbod'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teminste zo kan 't worden opgevat - dus als ze daar geen honden willen, moeten ze zeker niet 't 2e bord nemen.
Er is geen verschil tussen de betekenis van de beide borden.

Het zijn beide verbodsborden; wit bord met een rode rand. Categorie F.

Bij de blauwe verbodsborden betekend de rode streep inderdaad einde verbrod, maar hier blijft het een verbodsbord.

Het ziekenhuis heeft op de deur ook zo'n bord, met een mobieltje erin. Achter het bord mag het mobieltje dus niet aan.

Geen verschil in betekenis tussen de beide borden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ;-):-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, dat snap ik dan. Maar wat is dan de functie van de rode streep?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit nergens letterlijk terug kunnen vinden, maar ik veronderstel dat dit in verband met de duidelijkheid is. Deze veronderstelling ondersteun ik met het argument dat het een verbodsbord blijft. Een 'einde verbodsbord' is meestal een wit bord, met 3 diagonale zwarte strepen.