Zijn snelheidsregels voor niets en nutteloos?

Dus kunnen alle snelheidsbeperking weg: Stapvoets in de woonwijk, 50 in de bebouwde kom, 80 op de provinciale weg, 120 op de snelweg.

Met als gevolg meer doden en meer ernstige verkeersongelukken, En niet te vergeten geluidsoverlast en milieuverontreiniging.

Als vervolg op mijn eerdere vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hard-rijden.30769

En sommige antwoorden daarop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Het beste antwoord

Mensen kunnen heel goed hun eigen gedrag inschatten (en goedpraten), vooral als anderen doen zoals verwacht. Maar zonder regels is de kans groot dat het een zooitje wordt. Ook in Duitsland zijn er meer stukken snelweg met dan zonder max. snelheid. Ik heb wel een paar keer gehoord "ik kan heel goed hardrijden, maar die anderen maken het gevaarlijk". Dan is het duidelijk waar de snelheidsregels voor zijn: "voor de anderen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk zijn de snelheidsregels niet nutteloos. Los van de antwoorden op je vorige vraag, denk ik dat iedereen het nut van deze regels kent, mijzelf incluus....

Maar soms kan herdrijden ook "nuttig" zijn, al is het onverantwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks het gegeven dat Nederland tot de verkeersveiligste landen van Europa behoort, vallen er in Nederland globaal 2,2, doden per dag te betreuren!
Vooral binnen de bebouwde kom wordt veel te hard gereden. Jaarlijks betrapt de politie zo'n 1 500 000 Nederlanders op te hard rijden op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 30 of 50 km/uur. Ruim 55 procent van alle verkeersongelukken gebeurt binnen die bebouwde kom.

VERKEERSDODEN IN NEDERLAND
Jaarlijks zo'n 790 personen (= 100% )

Automobilisten: 43,6%
Fietsers: 22,2%
Voetgangers: 10,9%
Brom- en snorfietsers: 9,5%
Motorrijders: 9,5%
Bestelwagen- en vrachtwagenchauffeurs: 3,2%
Overigen: 1,1%

Bovenstaand gelezen hebbende, zijn snelheidsregels ZEKER NIET voor niets en nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Ik zou er ook een voorstander van zijn om gewoon een paar hoofdregels in te voeren, bijvoorbeeld zoals jij voorstelt. Probleem is dan de handhaving van zoiets als 'stapvoets' rijden, dus dan begin je al met de herinvoering van de 30km-zones. En ook op de snelwegen is er nog altijd verschil tussen 100- en 120km-wegen. Om van de A13 en de A10 (80km-traject) bijvoorbeeld nog maar te zwijgen. En dan nog de diverse 60km-wegen, 70km-randwegen en de 90km-stukken met 'tijdelijk' slipgevaar. Al die regels zijn er ongetwijfeld niet voor niets (veel mensen hebben er handenvol werk aan) maar tegelijkertijd ook tamelijk nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snelheidsregels zijn wel degelijk heel erg belangrijk om de hoogte van de bon te bepalen...

Zo zat ik ooit op een station in India te wachten op de trein... Er kwam maar één train op een dag voorbij en wel om 11 uur... En overal stond dat aangeplakt, zo laat voor die richting en zo laat voor de andere richting... Maar er klopt nooit wat van... Ik vroeg waarom dat ze dan overal die borden hadden hangen hoe laat die trein dan komt... Dan kon men precies zien hoeveel te trein te laat komt, was het antwoord...

Dus precies hetzelfde als bij die snelheidsovertredingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen zich aan de snelheidsregels houdt, dan kun je inschatten of je wel kunt invoegen, uitrijden of zelfs oversteken. Een hardrijder komt er gewoon te snel aan. En dan gebeuren er ongelukken.