Er komt een auto van rechts en die geef ik geen voorrang. Mag dat ?

Nee natuurlijk, maar in het volgende geval misschien wel.
Ik rij op een weg met veel tegemoetkomend verkeer. Van rechts komt een auto, maar die staat te wachten om het mij tegemoetkomende verkeer, dat voor hem dus van rechts komt, voorrang te verlenen. Mag ik daar gebruik van maken en gewoon doorrijden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.3K

Het beste antwoord

In dit geval mag dat.

Dit heet Gelegenheidsvoorrang. Hiermee wordt voorkomen dat er achter jou ook een enorme rij ontstaat met auto's die wachten tot de auto van rechts weer weg is.

Dit is geregeld in de wegenverkeerswet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, jij moet dan wachten totdat hij klaar is met wachten, tenzij hij jou eventueel een gebaar geeft om door te mogen rijden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag. Voorrang wil zeggen 'iemand niet hinderen in de voortgang. zolang als je dat niet doet - de auto van rechts staat immers te wachten - mag je gewoon doorrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet je wachten op de auto van rechts, maar in de praktijk komt het vaak voor dat jij in die situatie gewoon door kan rijden. Overigens is het dan wel zo dat MOCHT die auto van rechts ineens de weg op rijden en jullie zouden een aanrijding krijgen, dat je dan wel fout bent natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij zeker weet dat hij zijn richting uit heeft en naar de andere toewilt en het aankomende verkeer voorlopig geen ruimte heeft om deze tussen te laten. Dan nog zou ik oogcontact met de bestuurder maken en een teken met de hand geven dan zal hij jou een teken geven van ga maar.

Want het zou vervelend zijn als hij denkt nu kan het terwijl jij denkt het kan niet en jij rijdt door. En heeft hij alsnog van rechts voorrang en bij fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef wel vaker iemand van rechts voorrang,het verkeer is een kwestie van geven en nemen,maar het moet wel zo zijn dat je even goed oogcontact heb of doormiddel van een handgebaar,ook als er een grote vrachtwagen mij tegemoet komt en moeilijk af kan slaan door de drukte,dan minder ik iets vaart en geef even een lichtsignaal,zodat hij ook een kans krijgt in plaats van lang te moeten wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij voorrang verleed aan het verkeer van recht (voor jou tegemoetkomend) en die zou rechtdoor gaan en de auto die voor jou van rechts komt wil linksaf. Dan sta jij voor niks te wachter en mag je gebruikmaken van de gelegenheidsvoorrang. De auto die voor jou rechts staat kan toch niet rijden voor die andere auto voorbij je gereden.

Wanneer de auto die voor jou rechts staat naar rechts moet is hier dus geen spraken van omdat hij de auto die voor hem van rechts komt niet kruist, dus gelijk door kan rijden. Dus moet jij hem voor laten gaan.

Wanneer de auto die voor jou rechts staat naar links wil en de auto tegemoetkomende auto voor jou rechts gaat. Kunnen die beide tegelijkertijd de verkeersmanoeuvre uitvoeren en moet je hem dus ook voor laten gaan.

N.B. de scenario's hierboven zijn er vanuit gaande dat jij rechtdoor wild!

Wanneer jij links wil je tegenligger ook link en de auto die voor jou van rechts komt rechts kunnen jullie aller drie tegelijkertijd rijden.

N.B. Al de bovengenoemde situaties bevinden zich op een gelijkwaardige kruising.

Genoeg voorbeelden?? Moet namelijk nu weg! ;-)