Hoe start je een (oude) brommer?

In de garage bij mijn oma vond ik een brommer die denk ik ergens uit de jaren 90 komt. Hij heeft denk ik jaren stil gestaan, maar onder het stof ziet'ie er nog prima uit.

Het leek me wel een uitdaging om 'm weer aan de pruttel te krijgen.

Echter, ik heb die fase met brommers eigenlijk een beetje gemist en ik weet er helemaal niks van. Hoe start je zo'n ding? Wat controleer ik als'ie het niet doet? Moet ik iets weten voordat ik ermee de weg op scheur?

Toegevoegd na 2 uur:
Ehm... De nadruk ligt niet zo zeer op het feit dat'ie oud is. Hergeformuleerd: Ik ben een leek, ik zie een brommer, hoe gaat'ie aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K
capthavoc
14 jaar geleden
wou ik ook vragen is het een dames model of herenmodel ?

Antwoorden (4)

Dan zal je ons eerst moeten vertellen, Wat voor type brommer het is.
Merk, Schakel???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerst maar eens even of er wel benzine in zit,en waarschijnlijk is die benzine dan zo oud dat je die beter weg,kunt doen,en dan de carburateur er even afhalen,en deze schoonmaken.
de bougie er even uit en met de bougiedop erop dan even tegen de cinderkop leggen,en aantrappen,kun je in iedergeval zien,of deze vonkt,dat zijn de dingen waar je het eerste mee moet beginnen.
en als je hem niet aan de praat krijgt,niet weggooien want er zijn liefhebbers zat voor zo,n ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oude brommer start je net zo als een nieuwe brommer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist! Hij is dus niet super oud (voor een 'brommer die ik vond in de garage van mijn oma, hij is geen 50 jaar oud, eerder 10). Voor mij ligt de nadruk vooral op "Hoe", want ik weet niks van brommers. Ik heb mensen een brommer aan zien slingeren door 'm een zet te geven, maar ik schat zo in dat je eerst iets moet eh... aanzetten, omzetten, indrukken... zoiets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek op het net een handleiding... Die zijn er wel... Dan weet je de knopjes te zitten en waar ze voor dienen... En ook hoe je die moet onderhouden en dus ook hoe je die moet starten... succes...
Was die brommer van jouw oma? Zoja,dan weet zij het misschien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope. Ik weet niet van wie die was. Van een nichtje denk ik.