Waarom zijn 80 km wegen zo gevaarlijk?

Gisteren hoorde ik bij een tv programma dat er relatief meer ongelukken op 80 km wegen vallen.Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K

Het beste antwoord

80 km wegen vergen meer concentratie, oplettendheid en verkeersinzicht van de bestuurders, doordat er veelzijdige verkeerssituaties voorkomen met grote snelheidsverschillen, bijvoorbeeld:
- stilstaand verkeer
- afslaand verkeer (en zonder te kijken of men ingehaald
wordt afslaan)
- tegemoedkomend verkeer (met evt. eigen inhalers)
- kruisend en langzaam oprijdend verkeer
- landbouwvoertuigen

Meestal zijn er weinig alternatieven als men in zo'n situatie komt (een boom en niet een goeie vervanging van een vluchtstrook).

Door de indeling naar 60km/u (met van die rare brede stroken aan de zijkant) zou het aantal ongelukken nog wel eens kunnen oplopen. Aangezien dan de snelheid lager ligt, vallen er hopelijk wel minder doden, maar veiliger worden die wegen daarmee niet.

Toegevoegd na 59 seconden:
Beter is het dus meer verkeersinzicht te leren en te vorderen ipv alles proberen te reguleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat er geen gescheiden rijstroken zijn en mensen vaak bij het inhalen een fout maken.

Daarnaast is er op een 80-km weg geen minimumsnelheid zodat het verkeer ineens geconfronteerd kan worden met langzaam verkeer (zoals tractoren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dat programma werd gezegd dat het stilstaan op zo'n weg om links af te gaan slaan heel gevaarlijk is...
als je dus in het midden moet wachten om tegenliggers voor te laten gaan....

Toegevoegd na 27 seconden:
rotondes kunnen in zo'n geval veel onveiligheid voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen die menen dat ze (veel) harder moeten rijden dan 80 km per uur gaan inhalen op momenten dat het niet kan...

En bij een frontale aanrijding kan 9 km per uur al dodelijke slachtoffers opleveren. Dus naar mate je harder rijd is de kans ook groter dat je bij een inhaal actie op een moment dat het niet kan geconfronteerd met hele vervelende gevolgen bij een frontale aanrijding...

Bij een frontale aanrijding maakt het overigens niet uit hoe veilig de auto is waar je inzit. Je hebt hier hoe dan ook met negatieve G-krachten te maken die ervoor zorgen dat het lichaam veel meer massa te verduren krijgt dan je lief is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnenkort wordt inhalen overal verboden, behalve daar waar het specifiek toegestaan is door middel van verkeersborden of door de afwezigheid van een dubbele doorgetrokken streep...

Het lijkt wel of het verboden en strafbaar wordt om een ongeluk te krijgen...

Men stelt dat 80 kilometerwegen het gevaarlijkst zijn omdat men afgaat op de statistieken... En dat kan ook wel zo zijn, maar daarmee ben je geen stap verder tot voorkoming van die ongelukken... Schaf dan alle 80-kilometerwegen af, zou ik zeggen, dan heb je meteen een andere meest gevaarlijke wegsoort...

Waarom: Statistiek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een 80 km weg kunnen en mogen allerlei dingen die op een snelweg niet kunnen, zoals landbouwmachines die langzaam rijden of de weg oprijden, overstekende voetgangers of fietsers etc. En veel mensen menen dat als je ergens 80 mag rijden dat dat dan ook altijd kan en mag en sommigen vinden dat veel harder ook nog wel kan.
Het is gewoon dat veel mensen niet met hun verantwoordelijkheid om kunnen gaan en daarbij nauwelijks een voorstelling kunnen maken van wat de consequentie is van hun gedrag (ze denken dat ze heel goed kunnen rijden en kunnen dat nu juist niet).