In Rotterdam rijden trams door over zebrapaden, terwijl de verkeerslichten voor voetgangers op groen staan. Kan dat eigenlijk wel?

Dit leidt dagelijks tot vele bijna aanrijdingen. Wat voor zin hebben die verkeerlichten en zebrapaden dan nog?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Het beste antwoord

Veel mensen weten dit niet, maar voor een tram gelden vrijwel dezelfde regels als voor auto's. Als ik het goed heb, is de enige uitzondering een tram die je inhaalt en vervolgens afslaat: dan mag de tram voor je langs. Verder moeten trams gewoon voorrang geven waar een auto dat in dezelfde situatie zou moeten doen.

In dit geval zijn er echter twee sets lichten: één om de straat over te steken, en één om de trambaan over te gaan (een tramovergang in een wegovergang dus). Als de bellen en de lichten van de trambaan afgaan, moet je dat als voetganger interpreteren als 'rood', de tram heeft op dat moment namelijk gewoon 'groen' (of beter gezegd: wit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat dit waar is . Tijdens mijn rijlessen heb ik geleerd dat trams voorrang hebben op vrijwel alles. Dus tram buigt af over jouw rijbaan : stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het een algemene regel is en of het voor alle steden geldt, maar in Amsterdam hebben trams altijd voorrang, ook al kom jij op een gelijkwaardige kruising van rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, in Amsterdam (en andere steden) némen trams altijd voorrang. Volgens de verkeersregels (die landelijk gelden) moet een tram die niet op een aparte baan rijdt (dus tussen het gewone verkeer, zoals op veel plekken in o.a. Amsterdam) zich houden aan de gewone voorrangsregels, afgezien van de uitzondering die ik noem in mijn antwoord. Veel trambestuurders doen dat aleen niet, en omdat een tram het nou eenmaal wint van een auto, zal geen automobilist die goed bij zijn hoofd is voorrang nemen, ook al heeft hij daar wel recht op. @goldenten: jij noemt precies die ene uitzondering. Met een auto mag je niet een andere auto inhalen om vóór die auto lang rechtsaf te slaan. Een tram mag dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregels#Trams
http://www.07865.06ds.thinkquest.nl/index.php?id=34
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formeel gezien heeft de tram voorrang. Maar hetr blijft m.i. erg gevaarlijk om het voetgangerslicht gelijktijdig op groen te laten staan.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat moet niet kunnen. Als voetgangers groen licht hebben, mogen ze oversteken en mag je aannemen dat het overige verkeer op dezelfde weg rood licht heeft.
Als daar voor de tram een uitzondering geldt, dient dit duidelijk voor de voetgangers aangegeven te zijn middels een bord of speciaal (waarschuwings)knipperlicht.

Het komt ook wel eens voor, bij verkeerslichten die geen speciale lichten hebben voor links- en rechtsafslaand verkeer, dat het verkeer groen licht heeft en daar borden bij hangen met teksten zoals "Let op rechtdoorgaand verkeer" (als je zelf linksaf wilt slaan) of "Let op overstekende voetgangers" (als je rechtsaf wilt slaan). In zulke situaties moet men dus gewaarschuwd worden.

Ik kan me niet voorstellen dat de trams, in jouw voorbeeld, voorrang hebben. Ze zullen het wellicht 'nemen', maar die bestuurders zijn dan feitelijk in overtreding als er naast de lichten geen waarschuwingen worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel knipperlichten en gerinkel , maar het voetgangerslicht blijft gewoon op groen staat terwijl de tram doorrijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval zullen die signalen bedoeld zijn voor de voetgangers als waarschuwing dat er een tram aankomt, net als bij een spoorwegovergang mét of zonder slagbomen. Deze kan zich op een voorrangsweg bevinden, maar dan moet je toch voorrang verlenen.
zou het niet zo zijn dat de tram altijd voorrang heeft? en dat het groene stoplicht aleen geld als er geen tram aankomt?

als je nou perongeluk op een trambaan zou staan met de auto en er is file, moet en kan die tram (die dan uitgerekend er aan komt) dan ook nog afremmen en op mij wachten (want ik zou dan niet meer terug kunnen), of wat? ik zeg dan niet dat ik het een keer ga uitproberen, maar hij kan toch ook niet op mij inrijden? ik merk wel dat ik mijn theorieboek nog wel `s na kan lezen, want normaal weet ik het allemaal wel maar nu ben ik in twijfel.