Waarom zitten er in een passagiersvliegtuig geen schietstoelen voor de passagiers en piloten?

Er gebeuren niet veel ongelukken mee, maar het is wel handig toch?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
3.4K

Antwoorden (10)

Een schietstoel werkt met een parachute. Als je dan tijdens een ongeluk eruit geschoten wordt, moet je wel weten hoe zo'n parachute werkt. Er is maar een klein clubje mensen die precies weten hoe zo'n parachute werkt. Als je dit zou gaan invoeren...moet je alle passagiers eerst een cursus parachute springen geven.

De situatie nu lijkt mij dus een stuk veiliger en praktischer. Piloten zijn er namelijk op getraind om te handelen bij ongelukken. Helaas gaat het niet altijd goed.

Overigens is de kans dat je in een vliegtuig verongelukt aanzienlijk kleiner dan de kans dat je tijdens het auto rijden verongelukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
paar praktische problemen:
1: In dat geval moet het hele dak van het vliegtuig er af.
2. Dit heeft als gevolg explosieve decompressie.
3. Piloten hebben een eigen vooraad zuurstof passagiers niet. Vliegtuigen vliegen zo hoog dat de lucht ijl is. Kortom passagiers kunnen niet goed ademhalen.
4. Elke stoel moet een schietstoel mechanisme hebben. 1 schietstoel is al extreem duur kan je nagaan hoeveel honderden moeten kosten. Economisch dus niet haalbaar
5. Vliegtuigen zijn de veiligste vervoersmiddelen. Elke dode moet voorkomen worden maar schietstoelen is een beetje overdreven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
punt 2 zorgt voor het oplossen van punt 4 toch? ;) Wel eerst iedereen riemen LOS maken!
Het is niet handig.En zal ook niet levensreddend zijn.Het vliegtuig zou op enorm veel punten aangepast moeten worden,wat waarschijnlijk de stevigheid niet ten goede zal komen.Iedereen zit met een parachute op zijn rug,dus veel minder passagiers en je moet ook weten hoe met een parachute om te gaan en nog vele andere zaken,die reeds genoemd zijn.
Dus vergeet het slimme idee maar.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al weer jaren geleden dacht ik precies het zelfde. Ten eerste ga ik voor geen goud een vliegtuig in. Ten tweede waarom zitten er geen parachuten in een vliegtuig? Schietstoel had ik toen niet aan gedacht. Ik weet nu beter. Vorige week nog, zat ik in zo'n ding. Niet alleen hoor we waren met 400 pers. Hoog: 11000m. Buiten temperatuur -48 graden Snelheid 900 km per uur. Stel je moet er uit! Bij 900km per uur en -48 graden ben je binnen 10 min of eerder een ijslollie. Komt nog bij: je zit zo opeengepakt, dat je niet eens bij je reddingsvest kan komen ergens onder je stoel. Laat staan dat je hem in noodgeval om kan doen! Schietstoelen kan al helemaal niet. Het hele vliegtuig zou ontploffen en daarna zal alles stikken en bevriezen. Onze eigen schuld trouwens, we willen voor zo weinig mogelijk geld vliegen. Betalen we meer dan zitten we veel ruimer en kunnen zo bij ons reddingsvest komen. maar dan moet je eerst naar beneden Op 10km hoog er uit is geen optie! Dus nooit meer vliegen ? Denk het wel. Morgen stap ik toch ook weer in de auto en dat is veel gevaarlijker! En ook zonder schietstoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de eerste belangrijke reden zijn de kosten. een schietstoel is een zeer geavanceerd instrument dat enorm hoge kosten met zich mee brengt. voor een of twee stoelen in een jachtvliegtuig kost dit al duizenden en duizenden euros.

de tweede reden is gevaar. een schietstoel gebruiken is absoluut niet zonder gevaar, en er komt een uitgebreide training bij kijken voor vechtvliegtuigpiloten om in geval van nood te weten hoe een schietstoel gebruikt moet worden . dus ook dit zal meegenomen in een kosten/baten analyse.

de derde reden is de belangrijkste, de praktische onmogelijkheid. 200 vliegtuigstoelen met allen raketmotoren om ze af te schieten, het hele dak van een groot vliegtuig moet in honderdsten van een seconden van het vliegtuig af gekatapulteerd worden en daarna moeten alle honderden stoeltjes de lucht in geschoten worden zonder elkaar te raken. zoals je zult begrijpen is dat gewoonweg niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een aantal redenen.
In de basis is het onmogelijk dit voor 426 passagiers te maken. Want hoe doe je het bij een 747 met bovenverdieping? of een dubbeldekker A380? Daar zitten mensen onderin. Dan nog het gewicht, en de kosten.

Maar belangrijkste is dat je voor een schietstoel een speciaal pak aan moet hebben. Want je schiet terwijl een vliegtuig 900 km per uur vliegt de lucht in. Dan kan je lichaam dat niet hebben. Je hebt zuurstof nodig en de krachten zijn niet te houden voor je lichaam. Verder is het -50 boven en heb je geen beschermende kleding aan.
Dan is het zo dat een vliegtuigdak er in 1 keer volledig af moet. Want zodra niet alle schietstoelen tegelijk gaan is de passagier die 2 seconden later komt bedraden door jou raket. 400 mesnen die op een kleine plke met een raket omhoog egschoten worden komen in d elucht in botsing met grote kracht (900 km per uur)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Itnam:
Die parachute gaat automatisch. Dus kennis van dat apparaat is niet nodig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Behalve de reeds genoemde kosten en extra gewicht in het vliegtuig, hoef je natuurlijk niet op 10 km hoogte te springen. Je komt vanzelf beneden en kan dan ook met een lage snelheid en hogere temperatuur springen.

Je kan tevens allerlei veiligheidcontroles op alle luchthavens afschaffen; geen terrorist die nog een bom mee hoeft te nemen, hij bouwt gewoon de schietstoel om of gebruikt hem op 10km hoogte!

Toch verbaas ik me wel, dat er een reddingsvest is en geen parachute. Of een paar grote voor het gehele vliegtuig, maar zoveel doek kun waarschijnlijk niet als parachute maken. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de kans groter is dat er ongelukken ontstaan door de schietstoelen (of uitstapkokers of wat dan ook) dan de kans dat ze levens redden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat niet iedereen weet hoe je een parachute moet bedienen. En dan zou ook het dak van het vliegtuig open moeten kunnen en dat lijkt mij toch erg handig als dat goed vast zit.