Zou jij op vakantie gaan naar Algerije? Ondanks het reisadvies van het ministerie van buitenlamdse zaken?

Ik ben door mijn buren uitgenodigt om mee op vakantie te gaan naar Algerije. Het ministerie van buitenlandse zaken geeft een vrij negatief reisadvies voor dit land (beoordeling loopt van 1 tot 6 waarbij 1 geen probleem is, Algerije heeft een 5) Dit vooral vanwege bomaanslagen en teroristische acties. Maar mijn buren, zelf Algerijnen, gaan elk jaar zonder problemen en verzekeren mij ook dat het veilig is. Als ik alleen was zou ik niet zo twijfelen maar mijn jongste zoon (12) gaat dan ook mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
4.6K

Het beste antwoord

Je moet zelf kiezen.
Maar hou er wel rekening mee dat verzekering bij een negatief reisadvies of helemaal niet verzekeren of niet uitkeren bij problemen.
Je hoeft ook geen hulp vanuit Nederland te verwachten, omdat je zelf zo "eigenwijs" bent geweest om bij een negatief toch te reizen.
Vergeet ook niet dat de situatie voot algerijnen "anders" is dan voor echte buitenlanders en toeristen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed om te weten had ik helemaal niet bij stil gestaan, bedankt +1

Andere antwoorden (8)

Ik zou het niet doen, negatieve reisadvies is er mijn inziens niet voor niets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet gaan.
Zeker niet met een kind!
Je gaat toch niet voor je plezier naar een land waar regelmatig bomaanslagen en terroristische acties plaatsvinden?!
Bovendien loop je als toerist meer risico dan als Algerijn.
Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je twijfelt niet voor niets. Je hebt de verantwoordelijkheid voor een kind. Stel dat er iets gebeurt dan wil je jezelf dat niet hoeven verwijten.
Mijn advies is: Bedank je buren voor de uitnodiging en zeg dat je van de uitnodiging liever op een later tijdstip gebruik wilt maken nl. als er weer een positief reisadvies is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet doen, om het moment wordt het afgeraden zie bron hieronder.

Ook per auto wordt afgeraden om in de ochtend en na zonsondergang te reizen.

Zeker ook omdat je kind 12 jaar is ga het niet opzoeken, het kan goedgaan maar als het misgaat vergeef je het jezelf nooit.

Ook al gaanje buren er elk jaar heen het kan misgaan ze waarschuwen nu niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja met je zoon is het inderdaad wel gevaarlijk. Ik denk dat hij sowieso best wel verveelt in zo'n land, omdat het niet zo toeristisch is. Aan de andere kant, je buren weten de do's en dont's in het land. Sowieso zal je in hun gezleschap minder snel worden aangevallen door overvallers. Misschien maakt het ook uit waar je naar toe gaat. Ga je naar de toeristische hotspots is dat misschien anders dan dat je naar het dorp toe gaat waar je buren naar toe gaat. Je zou dit even kunnen overleggen met je buren.
Ik zou het wel doen, in Spanje is de ETA ook actief en in Turkije de PKK en daar gaan ook toeristen heen. Maar ik zou wel overwegen je zoon thuis te laten of anders niet te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor zeker niet... Het risico is te groot...

(en al helemaal niet op je nieuwe fiets)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een negatief reisadvies voor een land, wordt meestal gespecificeerd voor een bepaalde regio. Kijk even goed eat het advies is, en voor welke regio.

Ik ben zelf 2 jaar geleden tijdens de rellen in Kenya naar Kenya gereisd voor werk. Absoluut geen problemen gehad.

Let wel: Je bent niet verzekerd en je hebt weinig recht op hulp bij het verlaten van het land.

In veel gevallen zal je niets merken. Maar er is zeker een risico, wat niet zomaar naast je neer te leggen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je niet moet onderschatten wat je daar zult aantreffen want in Nederland zijn we niks gewend.
Mensen die bekend zijn met het land zoals jou buren en er zelf vandaan komen zullen er ook wat makkelijker over denken..
bedenk voor jezelf hoe je band is met je buren zouden ze goed begeleiden daar of zijn het meer type mensen van we zien het wel?.
koop een reisgids of zoek reisverhalen van andere Nederlanders die daar zijn geweest probeer zoveel mogelijk informatie over het land de gewoontes enz. te weten te komen

Luister naar je gevoel en wees eerlijk tegen jezelf..
vind je zoon het leuk om daar op vakantie te gaan?
zou je daar met een gerust hart zitten en van je vakantie genieten?

Als je toch gaat laat je in ieder geval goed informeren wat te doen in geval van nood (waneer je buren er niet zijn)

succes