Waarom spreken ze in Brussel bijna allemaal Frans terwijl Frankrijk veel verder gelegen is ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
14.4K

Het beste antwoord

Brussel is van oorsprong een Nederlandstalige stad. Het is veranderd naar tweetalig, vervolgens meertalig met Frans als hoofdtaal. Dit komt door het lage aanzien van het Nederlands in de vroegere Belgische bevolking, en Frans werd gezien als belangrijke internationale cultuurtaal. Dit begon in de 18e eeuw, maar eind 19e eeuw waren er meer tweetaligen, en het Nederlands werd niet meer doorgegeven aan nieuwe generaties. Hierdoor groeide de groep franstaligen enorm.
Pas vanaf 1960 ging het aantal wat stagneren. Brussel werd echter een centrum van internationale politiek en trok daardoor veel immigranten aan. Dit alles ging ten nadele van het Nederlands. Ook de randgemeenten werden steeds meer franstalig.
Dit wordt als een probleem gezien wat nog steeds een issue vormt in de Belgische politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zeer duidelijk antwoord van u en ook door die wikipedia link!!!! Hartelijk bedankt voor je info én de wikipedia link !
U hebt het beste antwoord gegeven.

Andere antwoorden (4)

Misschien omdat ze in België naast Vlaams (Nederlandse taal) ook Waals (Frans) spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De franssprekenden voelen zich superieur aan de nederlandssprekenden, vandaar... Dus als je laat zien dat je Frans kunt spreken dan ben je meer...

Toegevoegd na 1 minuut:
en de taaqlgrens loopt precies van oost naar west, vandaar ook dat ze daar Frans spreken... van Maastricht over Brussel naar net onder Duinkerken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
da's geen antwoord op mijn vraag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok bedankt
maar toch blijft mijn vraag: waarom spreekt Brussel dezelfde taal als Frankrijk, dat 100den km's verder gelegen is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het franse gedeelte ligt dus niet honderden km verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het franse gedeelte begint dus in brussel tot en met in Franrkijk? Sorry aardrijkskunde is niet mijn beste vak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag, luister nou eens goed: het is nog geen 100 km van Brussel naar de Franse grens, maar het belangrijkste is dat je niet wenst te accepteren dat er frans gesproken wordt in België. Eigenwijsheid is je beste vak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat interesseert mij in godsnaam de taalstrijd in belgie, ik vraag dit allemaal gewoon uit interesse, of iedereen in Belgie nu Frans of Vlaams spreekt, maakt me geen zak uit. Trouwens ik kan goed Frans, dus ik heb er geen probleem mee. U maakt conclusies zonder zich op iets te baseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen is even slim als iemand anders. Dus voor velen kan deze vraag "vanzelfsprekend" zijn, voor mij niet. Punt andere lijn! Ook al woon ik in Belgie, ik heb recht om zo'n vraag te stellen, ongeacht mijn voorkeur voor Wallonie of Vlaanderen. Wat maakt mij da verschil uit, mensen zijn mensen.
Je vraag is eigenlijk niet geheel juist;

Brussel is niet alleen de hoofdstad van Belgie, maar ook van het vlaamse gedeelte. Daardoor zou het juist aannemelijker zijn, dat ze vlaams (nederlands) zouden praten. Echter de taalgrens loopt van oost naar west net bij Brussel en zo ligt het wel degelijk dicht bij het franstalige gedeelte.

Het eigenlijke probleem kan zijn, dat het vlaams heel veel dialecten kent en men iemand uit het volgende dorp al nauwelijks kan verstaan. Frans spreken ze beneden Brussel allemaal en zo kan men elkaar toch verstaan.

(Nederlands spreken ze boven Brussel ook allemaal, maar dat verleidt dan wellicht sneller weer hun dialect te spreken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"taalgrens loopt van oost naar west net bij Brussel en zo ligt het wel degelijk dicht bij het franstalige gedeelte" Bedankt, ik ben erg zwak in aardrijkskunde. Dus afstand Brussel-Frankrijk is niet zo ver?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brussel-frankrijk is 670 km!!!!!!!!!
wat bedoel je met taalgrens? wat betekent dat woord eigenlijk? sorry ben zeer slecht in aardrijkskunde ! dus omdat de taalgrens daar is, is een afstand van 670 km niet zo veel? dus buiten brussel tot en met frankrijk (na 670 km) spreken ze daartussen die steden allemaal frans op die afstand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist. Wellicht dat een vlaamse mede-goeievraager meer informatie voor je heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, Brussel - Frankrijk is hemelsbreed net 50 km...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je met hemelsbreed
google maps zegt 670 km ... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders kijk je even hier:
http://maps.google.nl/
http://www.luchthavenvervoer.be/Vliegtijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar jij Frankrijk of Brussel vindt, maar het land Frankrijk ligt 60 km onder Brussel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tweede link luchthavenvervoer: zeer interessant
eerste link maps.google: weet niet wat ik daar moet intikken om te zien "of frankrijk 50 km hemelsbreed afstand is"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
As je bij GOOGLE MAPS bij "routebeschrijving"
A Brussel
B Frankrijk
en dan op "routebeschrijving" klikt, dan krijg je toch een totaal van 679 km???????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok tot in parijs is het 311 km
wat is het eerste dorp/stad dat je tegenkomt in frankrijk als je vanuit Brussel naar Frankrijk rijdt???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maubeuge ligt net over de grens in Frankrijk (ca. 90 km over de weg vanuit Brussel). Als je bij Google alleen Frankrijk intikt, neemt Google het midden van Frankrijk en dat is wel een stukje verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de routebeschrijving doorleest, zie je ook ergens grensovergang staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus als je van brussel naar frankrijk rijdt, daartussen die stadjes spreken ze allemaal frans?
Ik heb nieuws voor je! Belgie is 3 talig:
Nederlands (vlaams), frans en duits.
Het bestaat uit 3 delen:
Vlaanderen (vlaams), Wallonie (frans) en Brussel
Dat in Brussel frans wordt gesproken komt omdat daar vroeger de belgische elite woonde en het het politieke centrum was. En die was franstalig. Later kwamen daar immigranten bij uit zuid-europa en afrika (Congo) en die konden ook beter met frans overweg dan met vlaams.