Waarom moet je 2 uur voor vertrek inchecken op het vliegveld?

Ik snap wel dat het even duurt voor de koffers in het vliegtuig zitten, maar 2 uur is toch wel erg lang? Wij vertrekken om 7 uur 's ochtends, wat neer komt op rond 3 uur opstaan...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
37.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij El Al moet je 3 uur van tevoren aanwezig zijn :-(

Het beste antwoord

Ik werk op Schiphol.
Je MOET niet 2 uur van te voren aanwezig zijn. Het wordt geadviseerd.

Als iedereen 30 minuten van te voren aan de incheckbalie komt dan krijgen ze de mensen niet op tijd verwerkt. De bagage moet 30 minuten voor vertrek in de kelder zijn.
Daar moet men het karretjes zetten en naar het vliegtuig rijden. En dan nog inladen.

Daarnaast is het bij korte vluchten zo op schiphol dat je nogal een afstand moet overbruggen voor je bij de gate bent.
De Boarding begint circa 30 minuten voor vertrek, en dat maakt dat je dus in 1,5 uur alle passagiers ingecheckt moet hebben en aan de gate moet hebben staan.

Overigens als je zonder bagage reist kan je bets veel later binnen komen zeker als je online ingecheckt bent.

Verder heeft dit niets met extra veiligheidseisen van tegenwoordig te maken. Dat is al jaren zo.
Vroeger werd je aan de gate gecontroleerd en nu aan de ingang van de terminal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Incheckbalies zijn over het algemeen tot een half uur voor vertrek open.
Wanneer u echter zo kort van tevoren pas incheckt, is het risico groot dat u uw vlucht mist, onder andere door verscherpte veiligheidscontroles en de afstand die u nog naar de gate moet afleggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet zo vroeg zijn, omdat er allerlei dingen je heel erg op kunnen houden, voor je echt in het vliegtuig kan stappen : je moet bijv. in de rij om in te checken, ook als je het bij de automaten doet, in de rij om je koffers af te geven (evt. in de rij om overbagage te betalen!!), in de rij om door de security te gaan, daar je zo ongeveer tot aan je ondergoed uitkleden, en je handbagage óók, en alles weer op z'n plaats brengen, lopen over Schiphol om bij je gate te komen (en dat kan best eens 20-30 minuten lopen zijn....), en dan moet iedereen nog aan boord stappen en gaan zitten.
Een half uur vóór vertrek gaat een vlucht "dicht" voor de check-in, en begint het instappen. Vertrektijd betekent echt :iedereen op z'n plek, papieren aan boord (die kunnen pas geprint worden als echt iedereen binnen is), en deuren dicht, vliegtuig klaar voor de push-back.
Het is even hard om zo vroeg op te staan, maar je begint dan wél ontspannen aan je vlucht - evt na een lekkere capuccino in de buurt van je gate....alternatief is een voetbal in je maag, als iemand vóór je de boel ophoudt in één van de rijen, rennen over Schiphol met bungelende tassen, en hijgend, bezweet, en met een boze blik van het grondpersoneel en van alle passagiers die al in het vliegtuig zitten, op je plaats ploffen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk. Wij vertrekken wel van Zaventem, niet van Schiphol, maar het idee blijft natuurlijk hetzelfde. +1
Daarmee nemen ze niet het risico dat mensen veel te laat komen, bijvoorbeeld door files of andere vertragende factoeren en dat ze vervolgens nog vanalles moeten doen - zoals incheken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op europese lijnvluchten houd ik 30 minuten aan, maar bij charters en intercontinentale vluchten wil het nog wel eens gebeuren dat ze vroeger dan gepland vertrekken. Dan is het vliegtuig 30 min voor geplande vertrektijd dus gewoon weg, ik heb dat al eerder meegemaakt.

Als ik naar Parijs of Munchen vlieg, zorg ik 60 min. voor schemavertrek aanwezig te zijn, en dan check ik thuis via internet al in, print mijn boarding pass al uit, en kan ik dus zo doorlopen na het afgeven van evt. bagage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet verplicht maar een advies. Dit is omdat het niet zo is dat je op het vliegveld komt en meteen kunt instappen. Je moet door de douane, bagage afleveren, naar de gate lopen(wat op grote vliegvelden een heel eind kan zijn), etc.
Zij geven deze tijd als richtlijn aan zodat je zeker weet dat je mee kunt, ook al gebeuren er onverwacht dingen.
Daarnaast willen veel maatschappijen dat je op tijd komt, zodat ze eventueel de stoelen van mensen die niet zijn komen opdagen kunnen verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor dat deze limiet niet zou worden gesteld...
En werkelijk iedereen bijv. een half uur voor vertrek komt opdagen...
Hoeveel vertraging denk je dat je dan zult krijgen?
Een vliegtuig heeft een bepaalde grootte en dus passagierscapaciteit. Per 50-75 passagiers wordt er 1 checkin-balie geopend. Het inchecken per persoon neemt een paar minuten in beslag.
75x3 minuten = 225 minuten, is dus ruim 2 uur.
Dus de tijd is heel redelijk.